Nicaragua ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danjel
    • July 2002
    • 80

    Nicaragua ciklid

    Hej

    Någon som har erfarenhet av de här fiskarna?
    Jag tänkte ha dem tillsammans med praktbotia och simesisk
    algätare. är det en lyckad kombination?

    /Danjel
    5 Praktbotia, 2 Ancistrus (massa ancistrus yngel), 2 Simesiska algätare, 2 Gul Ciklid
  • samuel
    • January 2003
    • 177

    #2
    Hej jag har ett par av dem, fast jag tror inte att de är så lämpliga med de fiskar du ville ha!!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Det beror helt och hållet på hur stora de siamesiska algätarna och praktbotiorna är. Jag har ett vildfångat nicaraguensepar, och häromveckan såg jag hanen simma runt med en praktbotia i munnen. Han är väl ca 15 cm, och praktbotian ca 4 cm. Men han spottade ut den igen, antagligen på grund av att praktbotian har taggar vid ögonen, som den fäller ut när den blir hotad, och jag tror den klarade sig. Praktbotior kan ju bli över 20 cm, och siamesiska algätare ca 15 cm, och då är det ju ingen fara. Så länge de inte är för små, och nicaraguenserna inte för stora, så ska det gå. Siamesiska algätare och praktbotior är ju fredliga, vilket även nicaraguensen är, för att vara en stor ciklid.

      Jag har mina med praktbotior, silverhajar, ancistrusar, asiatiska vändmalar, synodontis eupterus, corydoras melini, tuppkamciklider, palettciklider och två pilnäbbar (mastacembelus armatus, och en eldål).

      Nicaraguensen leker genom att gräva ut en grotta, och honan lägger rommen löst på botten, den sitter inte fast på något. Och ynglen måste ha hjälp av föräldrarna att ta sig ur äggen.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...