Jack Dempsey i 300 liter?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Jack Dempsey i 300 liter?????

    Har fått ett , för mej, stort problem....Jag har ett större akvarium på 720 liter och ett litet på 300 liter.

    I det stora har jag lite udda fiskar, samt några ciklider. Jack Dempsey paret och Papegojcikliderna har haft krig på kniven och var nära på att slakta ner varandra. Jag såg ingen annan möjlighet att flytta JD'n till 300 litern, då de är mindre än Papegojorna, och Papegojorna är 3 till antalet, JD' bara två...ett lekpar.

    Nu vet jag att 300 liter är för litet åt JD'n, men kan de överleva, och trivas där???

    De andra arterna som går i 300 litern är en grupp Viktoriaciklider (3+4) ett Zebraciklidpar och ett Palettciklidpar. Paletterna tänkte jag flytta till 100 litern, men Zebrorna och Viktorian vill jag nog låta gå kvar i 300 litern....Kan detta fungera??? Det går även 2 Ancistrusmalar i 300 litern.

    Jag kan, om jag vill sälja JD'n, det finns en kille som är interesserad, men igentligen vill jag inte sälja dem. Och Papegojorna har jag haft länge, så det är uteslutet att göra sej av med dom.

    Snälla råd mej om ni kan. Vill gärna ha kvar båda arterna, men de kan inte gå i samma akvarium uppenbarligen....
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Det kan nog vara käckt att ha JD:arna separat. De gånger jag haft JD har det oftast handlat om utpräglade lekpar - alltså bara två stycken ensamma i ett kar. De kar jag haft dom i har varit något större än 300-liter, och det är nog att rekommendera, men jag tror att du kan hålla detta lekpar i ditt 300-kar, om inte annat så kan du ju testa en tid och se hur de verkar trivas.

    JD är ju så enormt fina när de går parvis, och att se dom valla en jättekull med yngel är vansinnigt häftigt.



    Edit; Upps, nu såg jag att JD:arna inte skall gå ensamma i 300-karet... då kan det kanske bli lite väl trångt...
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 May 2010, 10:21.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Edit; Upps, nu såg jag att JD:arna inte skall gå ensamma i 300-karet... då kan det kanske bli lite väl trångt...
      Det var det jag var rädd för.... Men jag vet ju med mej att JD ska ha minst 600 liter. De har gått i 300 litern i 2 dygn nu, och de verkar inte vantrivas direkt...de går bra ihop med Viktoriacikliderna och Zebran, detta trots att zebran har yngel. JD'n håller sej mest för sej själv...men de äter och är fin i färgen.....Men jag inser ju att jag troligast måste sälja dem
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Kollade artbeskrivningarna på Papegojan igen, och de kan tydligen gå i 300 liter....Så då är ju frågan om jag ska flytta dem istället, och flytta tillbaka JD'n till 720 litern....Vad tror ni om den tanken, för skulle det gå, då kan jag har kvar båda arterna och inte behöva ha dem tillsammans.......Tvärvändning på frågeställningen....Kan man ha 3 Papegojciklider i 300 litern där det bor 2 Zebraciklider och 7 Viktoriaciklider....??

        Ni måtte väl bli tokig på mej....för alla dumma frågor...
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av ciklidtok
          Kollade artbeskrivningarna på Papegojan igen, och de kan tydligen gå i 300 liter....Så då är ju frågan om jag ska flytta dem istället, och flytta tillbaka JD'n till 720 litern....Vad tror ni om den tanken, för skulle det gå, då kan jag har kvar båda arterna och inte behöva ha dem tillsammans.......Tvärvändning på frågeställningen....Kan man ha 3 Papegojciklider i 300 litern där det bor 2 Zebraciklider och 7 Viktoriaciklider....??

          Ni måtte väl bli tokig på mej....för alla dumma frågor...
          Haha! Nejdå, det är bara kul!
          Papegojciklider kan jag tyvärr inget om - men det låter väl kanske bättre att låta dessa gå i 300-karet.
          Vad har du för "udda" fiskar i 720-baljan, som i så fall skall vara tillasammans med JD:arna?

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Såhär kanske du vill kunna se dina jackar?

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av MaxB
              Haha! Nejdå, det är bara kul!
              Papegojciklider kan jag tyvärr inget om - men det låter väl kanske bättre att låta dessa gå i 300-karet.
              Vad har du för "udda" fiskar i 720-baljan, som i så fall skall vara tillasammans med JD:arna?
              Udda och udda. Det går några Scalarer och 2 påfåglar (mindre modell änn), och så är det de Kinesiska algätarna och alla konstiga malar (bla Redtail, Synodonter mm) Nej de som igentligen är udda är väl Fengäddorna och Garsen (Prickig alligatorgädda, kallas också Bengädda)

              JD'n fungerar utmärkt med de andra, det är bara papegojorna som det har blivit bråk med. Fengäddorna skulle lätt fått plats i käften på, åtminstone JD'hannen, men han har inte rört dem. JD'n och Scalarena kan småkäbbla, men inget allvarligt

              Ang. Filmsnutten du länkade till......OHHHHDet vill jag se in live i mitt akvarium, det var mäktigt.....
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av ciklidtok
                Udda och udda. Det går några Scalarer och 2 påfåglar (mindre modell änn), och så är det de Kinesiska algätarna och alla konstiga malar (bla Redtail, Synodonter mm) Nej de som igentligen är udda är väl Fengäddorna och Garsen (Prickig alligatorgädda, kallas också Bengädda)

                JD'n fungerar utmärkt med de andra, det är bara papegojorna som det har blivit bråk med. Fengäddorna skulle lätt fått plats i käften på, åtminstone JD'hannen, men han har inte rört dem. JD'n och Scalarena kan småkäbbla, men inget allvarligt

                Ang. Filmsnutten du länkade till......OHHHHDet vill jag se in live i mitt akvarium, det var mäktigt.....

                Aha, jag hade ungefär den besättningen lite på känn - men är det så att JD:arna funkar med dessa, och du kan ta ur papegojorna - så har du kanske problemet löst där.
                Vill du se JD med den typen av yngelkullar, bör de gå i stort sett ensamma i ett större kar. Det är just på detta sätt jag har haft JD förr.

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  JD'n fungerar alldeles utmärkt med besättningen, förutom Papegojorna Jag ska flytta om dom ikväll tänkte jag, för då har jag dotra hemma som kan hjälpa mej att fösa dom... De är lite kinkiga att få tag på.....

                  Ska förövrigt iväg vid 15.30 och titta på ett högre akvarium, 6 kantigt på 200 liter......om det karet är bra, så köper jag det, och då flyttas alla Scalarer dit
                  200 är något i minsta laget, men det är 65 högt, så jag tror det går bra endå...
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  Arbetssätt...