Blå ciklid ägg!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tordh
    • February 2010
    • 71

Blå ciklid ägg!

Hej!

Jag inhandlade ett par blå ciklider för ett tag sen och nu har dom valt att lägga ägg på en av rötterna i akvariet.
    Nu undrar jag vad jag måste göra för att ynglerna ska överleva?

Något speciellt överhuvudtaget eller behöver jag bara vänta och hoppas på det bästa?

Tack på förhand!
    Har ett halvt zoo hemma hos sig
  • DaRe
    • June 2009
    • 2227

Det är bara att vänta. De kommer att kläckas på ett par dagar då brukar mor och far flytta ynglen till något annat ställe tills de är frisimmande (dvs gulesäcken är slut). i det läget kan jag rekommendera att mata med artemia.

En bra guide finns här:

Jag gör enligt den och kör med tvåglasspaket. En laddning räcker en dag, jag doserar med en spruta som jag suger upp artemian i och sedan sputar ut den i akvariet. Ingen artemia sil eller nåt. Här är en liten snutt då jag matar hantelyngel:
    Checking out...

Kommentar

• tordh
      • February 2010
      • 71

Tack så mkt för svar!

Idag har i alla fall äggen kläckts, men mor och far har inte flyttat på ynglerna än, men det kanske dom gör inatt. Hur lång tid tar det för dom att bli frisimmande och när kan man håva upp dom från sina föräldrar så att de med 100% sannolikhet klarar sig utan att bli uppäten?

Har ju ett bottenfilter i det akvariet och kan ynglerna sugas in i det?

Tack på förhand!

Ursprungligen postat av Dre
      Det är bara att vänta. De kommer att kläckas på ett par dagar då brukar mor och far flytta ynglen till något annat ställe tills de är frisimmande (dvs gulesäcken är slut). i det läget kan jag rekommendera att mata med artemia.

En bra guide finns här:

Jag gör enligt den och kör med tvåglasspaket. En laddning räcker en dag, jag doserar med en spruta som jag suger upp artemian i och sedan sputar ut den i akvariet. Ingen artemia sil eller nåt. Här är en liten snutt då jag matar hantelyngel:

Kommentar

• DaRe
        • June 2009
        • 2227

Spännande...
        De flyttar inte alltid på ynglen.

100% säker är du aldrig. Ynglen är i allmänhet säkra hos sina föräldrar det viktigaste är att de får mat och det kan vara lättare att mata i ett separat yngelkar där du kan byta vatten extra ofta och övermata i viss mån. Det hela beror lite vilka andra innevånare du har i karet, tetror är effektiva yngelsnappare och kvällstid kan ancistus även ta vilande frisimmande yngel.
        Det brukat ta c:a 5-7 dagar innan de är frisimmande och då kan du antingen låta de vara kvar och mata med artemia intill föräldrarna, håva upp några av ynglen eller så använder du en hävert (exempelvis vattenbytarslang) och suger upp ett gäng yngel.

Min erfarenhet är att även nykläckta yngel har bra simförmåga och kan hålla sig undan filterinsug, men det beror ju på styrkan förstås. Jag vet inte hur starkt ett bottenfilter suger men skulle ändå tippapå att det fungerar.
        Senast redigerad av DaRe; 08 May 2010, 21:04.
        Checking out...

Kommentar

• tordh
          • February 2010
          • 71

Hej igen!

Nu är det så att jag har hittat ca 7-8 yngel i mitt kar som inte är större än tre milimeter. Jag har endast ett par Blå ciklider i karet och inget annat, ska jag ändå plocka upp ynglena eller ska de få stanna hos sina föräldrar?

Tack på förhand för snabba svar!

Kommentar

• Johan0201
            • June 2007
            • 708

Tror det finns ett par trådar redan, jag har startat en har jag för mig=) Använd sökfunktionen
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

www.tvspel.ifokus.se

Kommentar

• DaRe
              • June 2009
              • 2227

Du kan låta dem vara kvar, men det beror på hur gärna du vill driva upp dem. Om du tänkt sälja så är de inte så väldigt lättsålda. De går att driva upp i samma akvarium som föräldrarna om du matar ynglen specifikt. Sök på artemia så hittar du den del.
              Checking out...

Kommentar

Arbetssätt...