agressiv skalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaskeN
    • May 2010
    • 76

    agressiv skalar?

    Hej, har 3 skalarer i ett 250L akvarium, dem har komit överens jätte bra, men senaste veckan har dem rykt ihop. den största verkar helt utstött och blir jagad hela tiden, har ingen anning om kön på dem, trodde först att dem 2 mindre hade lekt, men hittar inget rom, eller liknande nånstans. och den lilla chokladfärgade är så agressiv så han/hon nästan ger sig på mina händer om ja gör nåt i akvariumet eller liknande. har ett filmklipp, tacksam för svar.

    Här är klippet http://www.youtube.com/watch?v=x5XwzqSO_eg
    540L Tanganyika 250L Malawi.
    160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
    30L Yngel 20L Yngel
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Revirpinkande hane som inte vill ha en annan hane i närheten skulle jag vilja tippa.

    Förmodligen så är det så att du har 2 hanar och en hona.

    I det karet, dvs med den storleken, så blir det svårt att ha mer än ett par.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Tror som Kensa att det är två hanar du har. Försök kom på vem honan föredrar av dem, och flytta den andra. Det kan annars gå så illa att hanarna tar ihjäl varandra....

      Hade bara här om dagen samma problem, och då fanns det dessutom fler honor att välja på, men bägge "gamhannarna" skulle ha samma hona tyckte de. Jag hann tyvärr inte reagera snabbt nog, eftersom de brukar småtjafsa ock käbbla sinsimellan, så jag funderade inte så mycket över de här två. Det slutade med att den ena blev ihjälslagen.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • DaskeN
        • May 2010
        • 76

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidtok
        Tror som Kensa att det är två hanar du har. Försök kom på vem honan föredrar av dem, och flytta den andra. Det kan annars gå så illa att hanarna tar ihjäl varandra....
        detta är ju vad ja har trott, men det är helt omöjligt att se vem hon föredrar, sen dessa 2 började bråka har hon stått i ett hörn konstant, förutom vid matning, vid matningen är dem 2 hanarna lugna också. men det känns nästan som om den större hanen jävlas med den mindre, han åker fram och nästan muckar, för o sedan sticka i panik. jobbigt problem, får nog ge bort den ena hanen, för har bara ett kar till och det är ett yngelkar på 20L vilket inte är så schysst att ha en stor skalar gå i.
        540L Tanganyika 250L Malawi.
        160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
        30L Yngel 20L Yngel

        Kommentar

        • DaskeN
          • May 2010
          • 76

          #5
          Ingen mer som har några ideer?
          540L Tanganyika 250L Malawi.
          160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
          30L Yngel 20L Yngel

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av DaskeN
            Ingen mer som har några ideer?

            Om de inte kommer överns så får du nog tyvärr göra dig av med en av dem.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • undervatten
              • April 2010
              • 137

              #7
              Instinktivt vill man alltid göra sig av med den bråkiga individen men kolla som sagt vem av dem honan verkar föredra.
              10 st med alla olika sorters fiskar.
              Jag kör med såna där pansarlimosiner!
              Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

              Kommentar

              • DaskeN
                • May 2010
                • 76

                #8
                Har placerat den bråkiga och honan i ett annat kar som ja drog igång med vatten från det ordinarie. dem kommer överens men den andra känner sig nog lite ensam, så får införskaffa några till!
                540L Tanganyika 250L Malawi.
                160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
                30L Yngel 20L Yngel

                Kommentar

                Arbetssätt...