Kan skalarer korsas mellan olika varianter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legis
    • November 2009
    • 95

    Kan skalarer korsas mellan olika varianter?

    I mitt akvarie så verkar alla yngla av sig nu. Det går i ett. Idag verkar skalarerna ha lagt ägg på ett av bladen och det ska bli riktigt intressant att följa. Jag har marmor och svarta skalarer och det verkar som om en marmor och en svart vaktar äggen så det har väl blivit lite opposites attract i karet. Någon som vet utfallet på ynglena och vilka färger de kan anta?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, alla framodlade färgvarianter av scalare är den vanliga Pterophyllum scalare, så de parar utan vidare ut sig med varandra, och även med vildformen.

    Vad det blir för färger vet jag inte, men antar att det kan bli en del svarta och en del marmor. Vad jag däremot har hört är att det rätt ofta blir få yngel med dålig livsduglighet om man parar svart med svart.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • legis
      • November 2009
      • 95

      #3
      Tackar. Tyvärr får jag inte veta hur det blir, alla ägg är nu borta. Svårt att säga vem bovarna är men det var inget strategiskt bra blad de hade valt.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        det är säkert föräldrarna som har käkat upp äggen. de är duktiga på de nu i början. låt de lägga ägg några gånger och se om de klarar av att ta hand om dem. dagens scalarer är lite dåliga föräldrar.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Johan0201
          • June 2007
          • 708

          #5
          Äggen har en tendens att försvinna ganska snabbt efter att de blivit lagda
          1* 540 liter med SA/CA ciklider
          9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

          www.tvspel.ifokus.se

          Kommentar

          Arbetssätt...