Kakaduor+fjärilsciklider?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sissi.
    • February 2010
    • 250

Kakaduor+fjärilsciklider?

Kan man ha dessa två arter i samma akvarium? Jag tänkte kanske två av varje. Mitt kar är 125 liter.
  • pikachu
    • December 2007
    • 1191

Kakaduorna ska du helst ha minst två honor av..

Jag ser dock inga problem med att ha kakaduor och fjärilar ihop, köp dock kakaduorna först för annars (om du köper arterna samtidigt eller fjärilarna först) är risken mycket stor att fjärilarna tar över karet.
    Beträffande fjärilarna så ska du köpa en grupp på mist fyra så de kan få välja partner lite själva.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

Kommentar

• Marnat
      • November 2009
      • 2012

Jag tycker tvärtom vad pikachu säger att du ska slänga i fiskarna samtidigt, och jag hade varit långt mer orolig för mina fjärilsciklider faktiskt. Apistogrammor är kaxiga, långt mycket kaxigare än fjärilar enligt min erfarenhet.

Hade själv Gröna Bågfensciklider som många säger är tuffa tillsammans med mina Baenschi, dock blev de ihjälstressade på under 1 månad, både hona och hane fick så mycket stryk av apistosarna att de dog dvs.

Sen får man tänka till också gällande scapen i karet, fjärilarna vill gärna ha lite öppen yta och de är också substratruvare som gärna lägger rommen på en flat sten, rot eller vad som i karet, apistorna är däremot grottlekare, för dem kan du inreda med tex kokosnötter som lekgrotta men man kan även få dem att gräva sin egen grotta under rötter eller stenar.

Själv har jag inga kokosnötter eller andra artificiella grottor i mitt kar och har i dagsläget frisimmande yngel på ungefär 2mm. Mor och far hittade där en grotta under en rot vilken de valde som lekplats.

Det jag vill ha sagt är att du för bästa resultat ska ha både fri simyta men även en hel del gömställen, det kan du skapa antingen med rötter eller med sten, dock är det lättare att få höjd på det om du använder rötter

Och än en gång, alla ciklider samtidigt eller fjärilar först enligt min åsikt.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

Kommentar

• sissi.
        • February 2010
        • 250

Jag har förstått att båda dessa fiskar är ganska revirhävdande men funkar dom bra med andra sälskapsfiskar? Tänkte köpa mina fjärilar först, eller kanske båda samtidigt vet någon vad kakaduorna går på ungefär?

Kommentar

• Marnat
          • November 2009
          • 2012

Ursprungligen postat av sissi.
          Jag har förstått att båda dessa fiskar är ganska revirhävdande men funkar dom bra med andra sälskapsfiskar? Tänkte köpa mina fjärilar först, eller kanske båda samtidigt vet någon vad kakaduorna går på ungefär?

Båda samtidigt hade jag rekommenderat, och då som sagt skapa teoretiska revir åt båda arter.

med tanke på bottenytan på dittt kar så hade jag nog rekommenderat ett par enbart av kakaduorna dvs 1+1 och sen då 4st ungdjur av fjärilar och låta dem leka ut, när de gjort detta så kommer du troligtvis behöva flytta på de som ej blivit ett par av så att säga. det kan funka men jag tror det ej med tanke på apistopar och ett annat fjärilspar.

Tetror funkar bra med dvärgciklider, undvik dock de största och mest aggresiva tetrorna.

Man kan även ha lite malar av olika slag, någon L-mal eller otocinclus till exempel, dock inga större L-malar. Tänk på att karet är ganska litet.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

Kommentar

• sissi.
            • February 2010
            • 250

Ursprungligen postat av Marnat
            Båda samtidigt hade jag rekommenderat, och då som sagt skapa teoretiska revir åt båda arter.

med tanke på bottenytan på dittt kar så hade jag nog rekommenderat ett par enbart av kakaduorna dvs 1+1 och sen då 4st ungdjur av fjärilar och låta dem leka ut, när de gjort detta så kommer du troligtvis behöva flytta på de som ej blivit ett par av så att säga. det kan funka men jag tror det ej med tanke på apistopar och ett annat fjärilspar.

Tetror funkar bra med dvärgciklider, undvik dock de största och mest aggresiva tetrorna.

Man kan även ha lite malar av olika slag, någon L-mal eller otocinclus till exempel, dock inga större L-malar. Tänk på att karet är ganska litet.
            Ok Jag vet man vill så mycket med ett sånt litet kar, jag vill bara proppa det fullt med alla fiskar men går det att ha med 3 korall platys och 3 guppys till dom? Jag tänkte ha mycket växter och några gömställen + rötter. vad är den bästa algätaren?
            Senast redigerad av sissi.; 19 April 2010, 14:31.

Kommentar

• Marnat
              • November 2009
              • 2012

Ursprungligen postat av sissi.
              Ok Jag vet man vill så mycket med ett sånt litet kar, jag vill bara proppa det fullt med alla fiskar men går det att ha med 3 korall platys och 3 guppys till dom? Jag tänkte ha mycket växter och några gömställen + rötter. vad är den bästa algätaren?
              Hade jag varit dig så hade jag nog skippat både guppy och platy och istället skaffat ett litet stim av någon mindre tetra, finns mängder att välja på där

Just antalet fisk i detta fallet är inte problemet utan reviren som dvärgarna tar vid lek så att säga.

Apistogramma honor tar i regel ett revir på i runda slängar 30cm diameter, hanarna har i princip så stort revir de kan. dvs har du en hane i ett 300 liters kar utan något motstånd från andra ciklidhanar så kommer han ta hela karet i besittning, har du å andra sidan 2st hanar i ett lika stort kar så kommer de ta vars ett revir, storleken på deras revir beror i sin tur på hur starka de är i jämförelse med varandra.

Algätare till ditt så hade jag nog rekommenderat enbart otocinclus, de trivs bra i lite mindre kar och blir inte heller så stora.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

Kommentar

• sissi.
                • February 2010
                • 250

Ursprungligen postat av Marnat
                Hade jag varit dig så hade jag nog skippat både guppy och platy och istället skaffat ett litet stim av någon mindre tetra, finns mängder att välja på där

Just antalet fisk i detta fallet är inte problemet utan reviren som dvärgarna tar vid lek så att säga.

Apistogramma honor tar i regel ett revir på i runda slängar 30cm diameter, hanarna har i princip så stort revir de kan. dvs har du en hane i ett 300 liters kar utan något motstånd från andra ciklidhanar så kommer han ta hela karet i besittning, har du å andra sidan 2st hanar i ett lika stort kar så kommer de ta vars ett revir, storleken på deras revir beror i sin tur på hur starka de är i jämförelse med varandra.

Algätare till ditt så hade jag nog rekommenderat enbart otocinclus, de trivs bra i lite mindre kar och blir inte heller så stora.

ja tack för dina bra svar jag kanske måste välja då mellan fjärilar och kakaduor... kanske vore det bästa. för jag har redan 3 korall platys och 3 guppys som vill följa med till det karet. kan man ha en mindre L mal och otocinclus?

Kommentar

Arbetssätt...