Dubbelkoll på JD Kön.....Bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Dubbelkoll på JD Kön.....Bild

    Har hämtat ett Jack Dempsey par idag....Nu vill jag bara dubbelkjolla så det verkligen är en hane och en hona....Ska jag vara ärlig så har jag fått för mej att det är två hanar....

    Tala gärna om att jag har fel....

    Nej, skämt åsido....är det ett par jag har eller är det två hannar...???
    Bifogade filer
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, skulle också gissa två hanar, men man vet ju aldrig
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Hoppas att vi har fel då....
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • salmberg
        • December 2007
        • 5

        #4
        I mina ögon så är den översta en hane och den undre en hona.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Ursprungligen postat av salmberg
          I mina ögon så är den översta en hane och den undre en hona.
          Varför säger du det?

          För mig är det om något tvärtom. Den undre har en svag antydning till "puckel" och brantare panna (något mer maskulinare). Den övre svagare lutning och rundare.

          Men det är svårt att se.
          Checking out...

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Vem som är vem törs jag inte säga, men huvudsaken här är att det är en hane och en hona.

            Men när jag tittar på dem i akvariumet nu, och riktigt studerar dem, ska jag könsbestämma dem, då vill nog också jag ha den undre till en hane. Den är visserligen något mindre än den övre, men den är bra mycket kraftigare i färgen, och den har röda fenkanter, det har inte den övre. Och den undre är som Dre säger, rundare , och den har inte någon lutning alls på pannan som den andra har.....

            Nej att jag fick för mej att det var två hanar, beror på fenorna...bägge två har ganska utdragna fenor både anal och rygg....Men de kanske ska ha det...??? Har inte så mycket erfarenhet av JD......Men ni tror det är en hane och en hona då??
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Jag är inne på Dre:s linje här, om man tittar på bilderna - det hade ju så klart varit lättare att avgöra könen genom att studera hur de beter sig mot varandra.
              Den vanligaste "sexningen" är ju fenorna, där det finns en allmän regel om att hanarna får mer utdragna fenspetsar, men det är svårt att gå enbart på detta, då även vissa honor med tiden kan utveckla långa fenspetsar. Jag har haft JD-par där honan har haft lika imponerande långa fenspetsar som hanen.
              Sedan har vi kroppsformen där honan har en jämnare, mer spolformad, eller torpedformad kropp - och hanen har en högre, lite maskulinare mer robust kroppsform, gärna med en brantare panna och antydan till puckel. Enligt bilden skulle alltså den undre kandidera till att vara hane och den övre en hona.
              Nu finns ett sätt till att kolla kön, och det är de blå prickarna på huvudet runt ögonen och gällocken. Honorna får många fler och kompaktare, mer "sammansmälta" blå fläckar. Hanarna har färre och mindre blå fläckar på dessa ställen - och ibland kan man se nästan halvcirkelfomade rader av prickar runt ögonen och neråt gällocken på hanarna.
              Kollar vi då på bilden igen så ser det faktiskt ut som två hanar, om vi går efter de blå prickarna - som är ett ganska säkert tecken.
              Men, som sagt, det finns skillnader och undantag - så du kanske får vänta lite och se tiden an, hur det blir med dina två exemplar.

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Hoppas att de här är undantaget som bekräftar regeln i sånna fall...

                Har knäppt lite kort, som visar teckningen på huvudet deras...har försökt redigera korten, så man ser tydligt vilken teckning de har....Den ena har kraftigare och mer blått än den andra, på den ena är även prickarna "utflytna" så det nästan blir som ränder....

                som ni märker på bilden så har jag försökt konstratera fram just teckningen, så själva fisken blir lite suddig, man ser mest bara konturena....Färgen däremot har jag inte gjort något åt....de ser ut sådär...

                Ang. hur de beter sej mot varandra: de småkäbblar lite sinsimellan, puffar och buffar och den ena brukar vända sej mot den andra, eller vända sidan till och rycka i hela kroppen. Inte vibrationer som man ofta ser på SA ciklider under lek, utan h*n rycker i hela kroppen, för sedan att börja småkäbblas igen. De är som ler och långhalm, försvinner den ena för långt bort, så är den andra efter på under 3 sekunder.....De är nästan oåtskiljiga....
                Bifogade filer
                Senast redigerad av ciklidtok; 16 April 2010, 10:02.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ja, den till vänster, trots den lite maskulina kroppsformen, skulle kanske, kanske kunna aspirera till att vara hona - det är liiiiite glest mellan de blå fälten, men de är ju klart fler och mer markanta än hos den till höger. Det kanske är ett par ändå...?

                  Här är några bilder från nätet vi kan jämföra med:

                  Hane;


                  Hona;


                  Hona till vänster och hane till höger;

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Kollade länkarna, och det kan ju tänkas att mina är ett par, när jag ser skillnaderna, framförallt vid gälarna och ner under hakan. Iofs, "honan" har inte så mycket blått, men betydligt mer som fält än "hanen"....

                    Hittade en till bild på paret, där ser man skillnaden markant...
                    Bifogade filer
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklidtok
                      Kollade länkarna, och det kan ju tänkas att mina är ett par, när jag ser skillnaderna, framförallt vid gälarna och ner under hakan. Iofs, "honan" har inte så mycket blått, men betydligt mer som fält än "hanen"....

                      Hittade en till bild på paret, där ser man skillnaden markant...
                      Ja, jag lutar åt att det faktiskt är olika kön på dom. "Honan" är ju faktiskt blåprickig långt ner på de undre gällocken och har inte de sepiabruna färgfälten där som är typiskt för hanarna.
                      Jäkligt svårt att avgöra, men det är nog så att det är en hona/hane trots allt.
                      Det kan ju vara intressant at notera beteendet nu då - om de håller sig hyfsat tillsammans och inte vrålfajtas utan mer smågnabbas - (detta är vanligt mellan honor och hanar som "känner" på varandra lite) - kan det vara en par-relation på gång.

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Nej, fajtas gör de inte...de småkäbblar sinsimellan.Jag har studerat dem nu under dagen...jag hämtade dem igår på dan. Och beteendet som de visat upp , skulle jag vilja kalla "kärleksgnabb" , om man jämför med människor, så beter de sej som tonåringar som är kära...

                        Tack så mycket för snabba och utförliga svar...
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av ciklidtok
                          Nej, fajtas gör de inte...de småkäbblar sinsimellan.Jag har studerat dem nu under dagen...jag hämtade dem igår på dan. Och beteendet som de visat upp , skulle jag vilja kalla "kärleksgnabb" , om man jämför med människor, så beter de sej som tonåringar som är kära...

                          Tack så mycket för snabba och utförliga svar...
                          Japp, det är nog ett "par", speciellt då de håller på så som du beskriver. Och då tycks även Salmberg i inlägg nr.4 ha haft rätt hela tiden!

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Ja men då är det toppen då.... Så får vi bara se vad tiden utvisar...om det blir lek eller inte....

                            Tack igen för all hjälp...
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Bra diskussion. Den genererar kunskap!
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...