fjärils yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nickee
    • December 2004
    • 119

fjärils yngel

för ca en vecka sen lekte mitt fjärilsciklid par efter ca 3 dygn var rommen borta, antog att dom hade käkat upp den. Igår så började mitt fjärilsciklid par vakta en av mina svärdplantor då tänkte jag att det säkert var ny lek på gång men så kollade jag lite närmre och fick se ca. 30-40 yngel vid svärdplantan. självklart blev jag glad och började mata med mikrovit basic foder. Idag när jag vaknade fick jag se att alla yngel var borta, vet ej om dom blev uppkäkade lr om dom inte tog fodret jag gav dom. Har hört att lek av fjärilsciklider sällan leder till frisimmande yngel och det här var deras första lek så jag tänkte fråga vad ni tycker jag ska göra vid nästa lek, ta yngeln ifrån sina föräldrar eller ge dom några gånger på sig att ta hand om sina yngel samt vilket foder jag ska mata dom med. Ge gärna tips o skriv vad ni tycker.
    sincerely nicke
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

Har hört att det tar ett par kullar innan dom får kläm på hur dom ska göra.
    Dom kan tydligen käka upp dom första kullarna själva, men dom får koll på hur det ska gå till sen.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

Kommentar

• hawkse
      • December 2009
      • 781

Någonstans läste jag att beteendet med fiskar som äter upp sina yngel kan vara en reaktion på yttre hot. Dvs, det är bättre (rent näringsekonomiskt) att äta upp sina egna yngel än att låta någon annan göra det.

Det kan ju tänkas att fiskarna blir stressade om det är för mörkt på natten då det är svårt att försvara ynglen mot de övriga invånarna. Försök ge dem lite nattbelysning nästa gång så kanske det går bättre.

Kommentar

Arbetssätt...