Marmorskalar, skillnaden på hane och hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camilla Kölhed
    • January 2010
    • 25

    Marmorskalar, skillnaden på hane och hona?

    Som rubriken säger. Hur ser man skillnad på hane och hona?
    Camilla
  • Sliaros

    #2
    Jag hade/har ingen aning om kön på mina förrens två av tio började leka nu häromdan. Men nu vet jag på två i alla fall då.

    Min hane är betydligt större, och mörkare (vilket såklart kan vara en ren slump). Sen har honan en flik vid analöppningen, men det kanske är för att hon precis har lagt ägg.

    Du får nog ett bättre svar av nån med kunskap snart.

    Kommentar

    • Camilla Kölhed
      • January 2010
      • 25

      #3
      Ursprungligen postat av Sliaros
      Jag hade/har ingen aning om kön på mina förrens två av tio började leka nu häromdan. Men nu vet jag på två i alla fall då.

      Min hane är betydligt större, och mörkare (vilket såklart kan vara en ren slump). Sen har honan en flik vid analöppningen, men det kanske är för att hon precis har lagt ägg.

      Du får nog ett bättre svar av nån med kunskap snart.
      Tack för svar iaf Vi har bara två marmorscalare då dom i butiken sa att det var helt oki att ha bara två. Har senare läst att dom borde vara minst sex stycken så att de får välja partner själva+ att det är så svårt att se skillnad på könen.
      Det är bara att hålla tummarna för att vi har lyckats få tag i en av varje då
      Camilla

      Kommentar

      • Sliaros

        #4
        Det är inte säkert att det blir ett par, även om du har en av varje. Men du kan ju alltid köpa upp ett stim, beroende på hur stort akvarium du har..?

        Jag har börjat med 10 scalare i ett 540-liters, hoppas på att ha 2-3 par i slutändan.

        Kommentar

        • Camilla Kölhed
          • January 2010
          • 25

          #5
          Det finns inte plats för fler fiskar i vårt akvarium. Har ett 375 liters. Vi har ett helt gäng med guramisar och dom blir ganska ju ganska så stora. Blir det ett par så har vi tur Det är inte tvunget för våran del, dom verkar trivas ihop så det går ingen nöd på fiskarna heller
          Camilla

          Kommentar

          Arbetssätt...