Stora ciklider och små kar:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plisken
    • April 2010
    • 5

    Stora ciklider och små kar:(

    Tvärtröttnade plötsligt på labyrinterna som varit min passion och gjorde misstaget att börja kika på SA- och CA-ciklider. Har tidigare alltid passerat förbi ciklidavdelningen utan att ta nån större notis om densamma men den här gången hittade jag ett guldsöm-par som jag tyckte vädjade om att få flytta hem till mig

    Sälja karen och köpa nytt och större? Mmmm, förmodligen det bästa... Jobbigt? Jaaaa!

    Så tillfrågan som jag brottas med: Går det liksom att övertyga sig om att det med hedern (för både mig och fiskarna) i behåll går att hålla ett enda par guldsömmar i 240 l (120 x 40 x 50 cm)? Alltså helt utan andra invånare förutom några malar.
    Senast redigerad av Plisken; 09 April 2010, 20:09.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Personligen tycker jag att det skulle gå bra med lite inredning där de kan gömma sig från varandra.
    Checking out...

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Hur stora var dom? Ett altenativ är ju att ha dom på tillväxt nu och låta framtidens plisken ta hand om byta akvarie problemet?
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Plisken
        • April 2010
        • 5

        #4
        Ok. 1 - 0 till ha-begäret

        Ang storleken så var de 5-6 cm så jag är inte ens säker på att de var ett par. Iaf i strikt heterosexuell bemärkelse.

        Kommentar

        • Plisken
          • April 2010
          • 5

          #5
          Ok. Nu är det kört! Gjorde ytterligare ett misstag och åkte tillbaka till affären idag... Nu är guldsömmarna paxade åt mig. I värsta fall får det väl bli ett större kar på sikt vilket kommer att kräva hårda förhandlingar där hemma.

          Funderar dock fortfarande på det här med volym-rekommendationerna. Är dessa satta utifrån förutsättningen att man har fler sorter i karet? Eller gäller de oavsett om man som mig bara tänker ha ett par av en sort?

          Jag förstår att det är svårt att ge generella svar som gäller för alla sorter och storlekar avseende detta men är ändå nyfiken på frågan. Synpunkter?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, med lämplig inredning (rötter och stenar som bildar skydd och gömställen, kanske några robusta välrotade växter) så är det nog inga problem att ha dem där i, nyckeln till att det funkar är nog att inte överbefolka, och det har du ju inga planer på vad jag förstår

            Är du säker på att det är en hane och en hona, om de är så små?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Plisken
              • April 2010
              • 5

              #7
              Blev inte just det paret. Blev istället ett något större.

              Kommentar

              Arbetssätt...