Marmor-scalare lägger ägg för första gången!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sliaros

    Marmor-scalare lägger ägg för första gången!

    Såg nu när jag kom hem att ett par av mina marmor-scalare lägger ägg. Är första gången jag har scalare, och hade aldrig trott att jag skulle få vara med om det här!

    Honan putsar, lägger ägg, äter upp äggen om vartannat. Men det är riktigt roligt att se!

    När det är en framavlad art, finns det ändå hopp om att de kan bli bra yngelvårdare? Hur många lekar kan det ta innan de faktiskt börjar vårda?

    Bilder:

  • Sliaros

    #2
    Seriöst, ska man behöva tjata varje gång för att få svar på det här forumet? Vad är det till för, att dela kunskap eller för folk som redan kan allt?

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av Sliaros
      Seriöst, ska man behöva tjata varje gång för att få svar på det här forumet? Vad är det till för, att dela kunskap eller för folk som redan kan allt?
      Du får väl ha tålamod, folk har annat för sig, ett liv utanför forumet och kanske inte tittar till varje subforum varje dag och hinner svara på alla nya trådar, att gnälla över att du inte får svar snabbt nog kommer _inte_ att hjälpa.

      Till din fråga: Att få lyckad yngelvård kommer nog svara svårt, det är bara att låta paret försöka själv tills dom väl kan, det kan ta upp emot 10-30 lekar har jag hört. Jag skulle däremot inte hoppas på mycket mest för att du har neon/kardinal tetror i ditt akvarium och från vad jag har hört av många, är dom mästare på att äta upp ägg.

      Om du verkligen vill ha yngel så kan du ta och klippa av växten med äggen och lägga i ett eget akvarium, enligt mig är det dock roligare att låta föräldrarna försöka lyckas själva.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        om du nu flyttar äggen se då till att de aldrig får kontakt med luft.

        Kommentar

        • Sliaros

          #5
          Andrem - Befogat gnäll, om du nu vill kalla det för det. Konstigt nog så svarar alltid någon i princip omgående när jag ber om ett svar i ytterligare ett inlägg, innan dess kan det ligga tomt i dagar. Vilket är helt okej, det som är trist är att jag sällan får svar på första inlägget. Och jag har bett snällt alla gånger utom denna, haha.. Nog om det, jag får väl köra dubbelinlägg helt enkelt. Svar efter nio minuter på inlägg två, så det verkar ju funka..

          Kommer låta scalarerna leka för sig själva, plockar inte bort några ägg. Roligare om de mot förmodan lyckas själva då! Hur ofta kan dom leka?

          Sen undrar jag en till sak, jag får väl passa på nu hehe;
          Scalare-honan var alldeles fnasig på toppen av ryggfenan när jag såg att de började lägga ägg. Vad är mest troligt - att det hänt i samband med lek med hanen, eller när hon fightat undan de andra scalarerna?

          Och tack för svaren.

          Kommentar

          • Danne_85
            • September 2009
            • 667

            #6
            Ursprungligen postat av Sliaros
            Andrem - Befogat gnäll, om du nu vill kalla det för det. Konstigt nog så svarar alltid någon i princip omgående när jag ber om ett svar i ytterligare ett inlägg, innan dess kan det ligga tomt i dagar. Vilket är helt okej, det som är trist är att jag sällan får svar på första inlägget. Och jag har bett snällt alla gånger utom denna, haha.. Nog om det, jag får väl köra dubbelinlägg helt enkelt. Svar efter nio minuter på inlägg två, så det verkar ju funka..

            Kommer låta scalarerna leka för sig själva, plockar inte bort några ägg. Roligare om de mot förmodan lyckas själva då! Hur ofta kan dom leka?

            Sen undrar jag en till sak, jag får väl passa på nu hehe;
            Scalare-honan var alldeles fnasig på toppen av ryggfenan när jag såg att de började lägga ägg. Vad är mest troligt - att det hänt i samband med lek med hanen, eller när hon fightat undan de andra scalarerna?

            Och tack för svaren.
            Tycker du gör rätt i att låta dom gå själva även om det kommer ta väldigt många lekar innan dom lyckas om dom överhuvudtaget kommer att lyckas

            Mina scalarer slog gaska mkt innan lek så jag skulle tro att skadan i fenan tror jag troligtvis kommer därifrån kan kanske vara hannen också om dom är ett nyblivet par villsäga......Min ena hanne var på honan som sjutton i början sen efter första leken var det alltid dom 2 mot resterande o då rörde inte hannen honan.

            Mina lekte ungefär nu säger jag ungefär antecknade inte i kalendern direkt men ca 1 gång i månaden kanske var det varannan månad rätt så ofta förutsatt att du håller samma värden i vattnet och inte rubbar balansen på något vis.

            Det var lite av min korta erfarenhet av Scalarer och dessa är enbart grundade på mina dåvarande scalarers lek.
            Mvh: Danne

            Foton:
            http://www.blackroomphotos.com

            Kommentar

            • Sliaros

              #7
              Oj, en gång i månaden eller varannan - det var mycket. Va skoj! Då tar det kanske nåt år innan dom lyckas få till det, om dom gör det då. Ser fram emot det.

              Det är ett alldeles nybildat par, då är det säkert hanen då. Jag har haft scalarerna i ett halvår ungefär, trodde inte dom var tillräckligt stora för att leka än.

              Sen ändrar dom väl utseende lite efter lek, eller? Såg stooora marmorscalare i lokala butiken, dom hade bulliga pannor och var mycket mer röd längs med pannan och ryggfenan. Frågade om det, och fick som svar att det beror på lek, och att även mina kommer se ut så när dom är stora. Är det så?

              Tack Danne!
              Senast redigerad av Gäst; 10 April 2010, 11:10. Anledning: Tillägg

              Kommentar

              Arbetssätt...