Gissa kön på dessa Scalarer + lite frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    Gissa kön på dessa Scalarer + lite frågor

    Skaffade för några månader sedan, tror det var i början på februari, ett gäng små Scalarer, ca. 3-4 cm från nos (kan man kalla det nos?) till slutet på stjärtfenan. Vi köpte dem i från 2 olika affärer och ifrån tre olika kar. Efter lite smått bråk i början har alla gått ihop jättebra. Alla äter och växer så det knakar men en utav dem, en koi, har verkligen vuxit extremt mycket. (Scalar 2 på bilderna.) H*n är nu ca 9 cm lång på det sättet jag mäter och säkert 10 cm hög. Jag tror det är en hane.
    Scalar2:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Skalar.2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,6 KB
ID: 2180473
    Vår andra Koi, som gick i samma kar i affären och var jämnstor när vi köpte dem är nu ca. 6 cm. (Scalar 3 på bilderna.) Jag tror det är en hona. Sedan några veckor håller sig Scalar 3 mest för sig själv och plockar på växterna eller är inne i en grotta. Hon äter precis lika bra som de andra och har inte varit utanför på något sätt utan det verkar vara självvalt att hålla sig lite för sig själv. (Denna bild e kanske lite svår att se på. Det e samma Scalar som på min avatar.)
    Scalar3:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Scalar3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,7 KB
ID: 2180474

    Senaste veckan har plötsligt en annan Scalar, nummer 1 på bilderna, börjat jaga 3:an. Helt klart stör sig 1:an massor på 3:an. Igår börjde 1:an dessutom putsa frenetiskt på bladen till en Svärdplanta som står framför pumpen och jagade iväg ALLA andra fiskar som kom i närheten, såväl Scalarer som Svärdbärare, utom den stora koien som h*n istället liksom vallade framför sig och nafsade lite kärleksfullt i stjärfenan så att h*n skulle följa med till svärdplantan. H*n följde snällt med.
    Scalar 1:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Scalar1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,5 KB
ID: 2180476

    Det känns som att de ännu är alldeles för små för att börja leka på allvar. Måste de inte vara bra mycket större för det eller betyder det här att vi snart kan förvänta oss lek i vårt kar? Om ni tittar på bilderna, vad tror ni de har för kön? Vet att det är svårt men det är kul att höra andras gissningar. Koiarna är jag nästan säker på men den andra har jag ingen aning om. De andra Scalarerna har ännu inte visat något som tyder på att de är mogna för lek ännu.

    Som sagt, gissa på!
    Senast redigerad av Dexter; 08 April 2010, 11:04.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Gissar på att den översta är en hona och den understa en hane!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Ursprungligen postat av NIC
      Gissar på att den översta är en hona och den understa en hane!
      Ok, du tror att den största är en hona alltså? Hmmm, intressant....
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Lite beroende på vad det är som hänger ut vid skithålet så tror jag att det är en hona, japp!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Lite beroende på vad det är som hänger ut vid skithålet så tror jag att det är en hona, japp!

          Alltså, det är nog vad som kommer ut om en Scalar fullkomligt frossar i sig gröna ärtor och gurka...H*n äter verkligen allt h*n kommer åt, säkert därför h*n växer så bra.
          Senast redigerad av Dexter; 08 April 2010, 11:25.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • suzanne.h
            • March 2005
            • 223

            #6
            Scalar 2 ser ut som en hane. Scalar 1 gissar jag är en hona. Scalar 3 vågar jag inte gissa på, men med tanke på beteendet så är det förmodligen en hona.

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Ursprungligen postat av suzanne.h
              Scalar 2 ser ut som en hane. Scalar 1 gissar jag är en hona. Scalar 3 vågar jag inte gissa på, men med tanke på beteendet så är det förmodligen en hona.
              Ok, tack, ungefär samma tankar som jag då... (Litar mer på andra, själv är jag Scalar-rookie.)
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av Dexter
                Allså, det är nog vad som kommer ut om en Scalar fullkomligt frossar i sig gröna ärtor och gurka...H*n äter verkligen allt h*n kommer åt, säkert därför h*n växer så bra.
                Ok, då drar jag tilllbaka min gissning

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Min gissning är att alla tre är honor. Äter de mycket kan äggläggningsrören synas lite, och jag tycker särskilt den sista har antydan till äggläggningsrör. Men kropp och fenor på alla tre säger hona, men svårt att veta säkert, då de inte är fullvuxna. Att den ena visar lektendenser behöver inte betyda nå´t, honor kan "leka" tillsammans, utan yngel som resultat, såklart.
                  Senast redigerad av Shepard; 08 April 2010, 12:53.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Constantine
                    • September 2009
                    • 431

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Min gissning är att alla tre är honor. Äter de mycket kan äggläggningsrören synas lite, och jag tycker särskilt den sista har antydan till äggläggningsrör. Men kropp och fenor på alla tre säger hona, men svårt att veta säkert, då de inte är fullvuxna. Att den ena visar lektendenser behöver inte betyda nå´t, honor kan "leka" tillsammans, utan yngel som resultat, såklart.

                    Håller med, som det ser ut på bilderna så är det 3 st honor, lite osäker på Scalare nr 2 dock, har själv kollat på en jävla massa foton för att ''lära'' mig att se skillnaden på könen...lättaste sättet (tycker jag iaf) är att honorna har en rundare kropp än hanarna vilket man kan se väldigt tydligt på fiskar från samma kull men det funkar inte alltid och så måste de har vuxit till sig rätt mycket innan man kan se den skillnad.


                    Har själv 2st som jag misstänker är honor och dessa har väldigt lika drag som dina och de har en helt annan kropps form än de 3 andra jag har men men
                    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Min gissning är att alla tre är honor. Äter de mycket kan äggläggningsrören synas lite, och jag tycker särskilt den sista har antydan till äggläggningsrör. Men kropp och fenor på alla tre säger hona, men svårt att veta säkert, då de inte är fullvuxna. Att den ena visar lektendenser behöver inte betyda nå´t, honor kan "leka" tillsammans, utan yngel som resultat, såklart.
                      Ok, jag får väl ge mig till tåls helt enkelt. Ska spana mer efter äggläggningsrören och jämföra med de andra Scalarerna. Har inte kollat det innan.

                      (Blir det inga yngel av två honor? Va? )
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Ursprungligen postat av Constantine
                        Håller med, som det ser ut på bilderna så är det 3 st honor, lite osäker på Scalare nr 2 dock, har själv kollat på en jävla massa foton för att ''lära'' mig att se skillnaden på könen...lättaste sättet (tycker jag iaf) är att honorna har en rundare kropp än hanarna vilket man kan se väldigt tydligt på fiskar från samma kull men det funkar inte alltid och så måste de har vuxit till sig rätt mycket innan man kan se den skillnad.


                        Har själv 2st som jag misstänker är honor och dessa har väldigt lika drag som dina och de har en helt annan kropps form än de 3 andra jag har men men
                        Man får väl ge sig till tåls helt enkelt. Är så jäkla nyfiken av mig bara... Tack för din gissning.
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        Arbetssätt...