vad ska ja göra med mobbarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    vad ska ja göra med mobbarna?

    Fick hem 3 st nya diskusar idag omkring 5-6 cm. Har 2 större i karet som tror dom äger hela. Dom är inte riktigt på dom nya ännu som dom är mot en annan..

    Sen har jag ju en till som inte ätit sen den kom vad jag sett..den är för rädd tror jag eller så är den sjuk. La till ett till gömställe idag nästan där den håller till och dit har den simmat nu iaf..och den är inte mörk utan relativt fin i färgen. Vet inte vad som kan vara fel..

    vad kan jag hitta på?

    1. Ta dom 2 större o låta dom bo i mitt 110L kar ett tag så dom får lugna ner sig lite?

    2. Ta dom mobbade och lägga i 110L karet och låta dom växa på sig lite?

    Jag tycker alt 1 låter bättre, då dom små kan bekanta sig med sitt nya hem ifred (stora karet) dom kanske blir alldeles förvirrade annars, jag vet inte.

    Vad tycker ni experter?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Jag skulle plocka ut paret och låta dem gå i 110l ett tag. Kanske leker de i akvariet med eftersom visat tendenser till det (läst och svarat i din förra tråd). Skulle även mata på ordentligt, 4-5ggr/dag, hos de andra. Vattenbyten och ordentligt med proteinrikt foder gör att diskus brukar växa en hel del. Det blir en hel del jobb, men om man tänker att man endast har ca 18månader på dig att driva upp dem till normal storlek så är det värt allt jobb.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Jag skulle plocka ut paret och låta dem gå i 110l ett tag. Kanske leker de i akvariet med eftersom visat tendenser till det (läst och svarat i din förra tråd). Skulle även mata på ordentligt, 4-5ggr/dag, hos de andra. Vattenbyten och ordentligt med proteinrikt foder gör att diskus brukar växa en hel del. Det blir en hel del jobb, men om man tänker att man endast har ca 18månader på dig att driva upp dem till normal storlek så är det värt allt jobb.
      //Camilla
      okej då kör vi på de.. men just nu har jag lite malar i de karet. (110L)
      är de bäst att köra det naket? men då trivs inte dom antar jag

      Alltså nu är de så himla konstigt. Den firren som inte åt som har legat bakom växten så länge...är framme lite då o då nu o nu jagar han också, han är lite på dom små nya. Jag har tagit lite bilder men måste fixa fram kabeln.

      Alltså den firre som legat bakom växten, han har nåt vitaktigt på "magfenorna", på ungefär dom första små fenorna bakom spröten dom har. Vet inte om du fattar :P men ingen annan har så så jag vet inte riktigt va de är. Det är inte mkt, och de är där hela tiden

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Det bästa är att köra BB (bare bottom) i ett "lek" akvarium med diskus. Malarna kan käka rom om nätterna, så vill du testa lek på diskusarna så får malarna flytta. Ibland kan det räcka med att ha paret i lilla akvariet några dagar, möblera om lite i stora och sedan tillsätta dem där igen. Det är förövrigt rätt knepigt att ha olika storlekar på diskus pga. att de större dominerande brukar kunna mota bort de mindre.
        Det kan vara start på bakteriell fenröta. Vet inte hur ditt akvarium är inrett, vattenbyten osv, men detta brukar framträda vid dålig vattenkvalité/dålig miljö i akvariet. Du kan testa byta 50% vatten, temp på 30-31grader och tillsätta grovsalt (havssalt utan tillsatta ämnen, finns på tex. ICA) 1dl/100L till att börja med. Ser det bättre ut efter någon dag så slipper du ev. medicinera med tex. esha 2000 eller någon annan medicin som tar fenröta.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Du kanske kan dela av akvariet med ett plexiglas ett tag tills de nya hunnit finna sig till rätta och därefter låta de gå ihop igen?
          Checking out...

          Kommentar

          • Jessi_86
            • November 2007
            • 232

            #6
            Ursprungligen postat av C.Ciklid
            Det bästa är att köra BB (bare bottom) i ett "lek" akvarium med diskus. Malarna kan käka rom om nätterna, så vill du testa lek på diskusarna så får malarna flytta. Ibland kan det räcka med att ha paret i lilla akvariet några dagar, möblera om lite i stora och sedan tillsätta dem där igen. Det är förövrigt rätt knepigt att ha olika storlekar på diskus pga. att de större dominerande brukar kunna mota bort de mindre.
            Det kan vara start på bakteriell fenröta. Vet inte hur ditt akvarium är inrett, vattenbyten osv, men detta brukar framträda vid dålig vattenkvalité/dålig miljö i akvariet. Du kan testa byta 50% vatten, temp på 30-31grader och tillsätta grovsalt (havssalt utan tillsatta ämnen, finns på tex. ICA) 1dl/100L till att börja med. Ser det bättre ut efter någon dag så slipper du ev. medicinera med tex. esha 2000 eller någon annan medicin som tar fenröta.
            //Camilla
            okej då kör jag på de malarna får flytta till stora karet dom med då, det gillar dom säkert.

            Jasså okej, det är viktigt att de är havssalt det går inte med vanligt utan jod?

            jag har kört rätt täta vatten byten, bytte 50% innen dom skulle komma (fre), sen ca 40% 3:e dagen (mån), ca 40% (ons) eftersom jag skulle medicinera med octozin. Ska byta imorgon nu igen tänkte jag.

            Akvariet är inrett med lite rötter, några växter, 2stenar, och julas blästersand som bottenmaterial.

            Men jag kan testa imorgon att byta 50% och höja temp till 30

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Vanligt salt innehåller oftast klumpförebyggande medel, villket man vill undvika. Vad det bekommer sanden så har jag inte koll på om det är sand eller silicat som Jula använder sig av. Det sistnämnda är inte så lämpligt att ha i akvarium pga. ämnena i det. Kanske är fenorna skavda av bottnen pga att den stått på den plats en längre tid?
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Jessi_86
                • November 2007
                • 232

                #8
                Ursprungligen postat av C.Ciklid
                Vanligt salt innehåller oftast klumpförebyggande medel, villket man vill undvika. Vad det bekommer sanden så har jag inte koll på om det är sand eller silicat som Jula använder sig av. Det sistnämnda är inte så lämpligt att ha i akvarium pga. ämnena i det. Kanske är fenorna skavda av bottnen pga att den stått på den plats en längre tid?
                //Camilla
                okej då blir de att inhandla havssalt Jag har hört att sanden är ok från jula, det är fler som har den så jag tror inte de är nån fara.

                Fck tipset från djuraffären att beh med oxtozin nu i 3 dar sen uppehåll några dar sen ta 3 dar till med kuren. Men jag köper salt och häller i ändå så de inte blir värre för den..om de nu är fenröta.

                Jag har ju en till som är dålig på att äta, en av dom stora. Men den är pigg o jagar runt den dom jagat dom sista dagarna. Mobboffret är dock den som är bäst på att äta och beter sig mest friskt. Svårt när dom inte äter men ser friska ut i övrigt. Kan dock vara lite mörk ibland..men de skrev ja om i en tidigare tråd ju.

                Ska fixa lerkrukor att plantera alla växter i iaf..så de blir lättare att städa.

                Vad ska man tvätta sina saker med för att dom ska hålla sig rena? vanligt vatten bara?

                Brukar ni ha vattenberedningmedel i vid vattenbyte?

                sen läste jag att man ska torka av rutan vid vatten byte, med vad? går vanlig disktrasa bra? (ny)

                det är mkt nu

                Kommentar

                • Jessi_86
                  • November 2007
                  • 232

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dre
                  Du kanske kan dela av akvariet med ett plexiglas ett tag tills de nya hunnit finna sig till rätta och därefter låta de gå ihop igen?
                  tack för tipset, ska nog kika på de de kan nog inte vara en dum idé. Men först ska ja få bort mina malawiyngel och fixa mitt 110L kar till lek/karantän akvarium.

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jessi_86
                    okej då blir de att inhandla havssalt Jag har hört att sanden är ok från jula, det är fler som har den så jag tror inte de är nån fara.

                    Fck tipset från djuraffären att beh med oxtozin nu i 3 dar sen uppehåll några dar sen ta 3 dar till med kuren. Men jag köper salt och häller i ändå så de inte blir värre för den..om de nu är fenröta.

                    Jag har ju en till som är dålig på att äta, en av dom stora. Men den är pigg o jagar runt den dom jagat dom sista dagarna. Mobboffret är dock den som är bäst på att äta och beter sig mest friskt. Svårt när dom inte äter men ser friska ut i övrigt. Kan dock vara lite mörk ibland..men de skrev ja om i en tidigare tråd ju.

                    Ska fixa lerkrukor att plantera alla växter i iaf..så de blir lättare att städa.

                    Vad ska man tvätta sina saker med för att dom ska hålla sig rena? vanligt vatten bara?

                    Brukar ni ha vattenberedningmedel i vid vattenbyte?

                    sen läste jag att man ska torka av rutan vid vatten byte, med vad? går vanlig disktrasa bra? (ny)

                    det är mkt nu
                    Brukar finnas innehållsförteckning på påsarna om ämnena i sanden osv. Blästersand brukar kunna innehålla glas förutom olämpliga ämnen, villket då kan vara vasst för malar m.f.

                    Tvätta sina sakar är att ta en tandborste eller ren skrubbsvamp + ljummet vatten. Tänk på att plast saker kan bli förstörda av skrubbsvampens gröna/vita sida. Likaså så kan skrubbsvampen repa glasrutan så man får hålla koll på sina rengörnings saker. Likaså algskrapan som man kan dra runt på rutan kan orsaka ordentliga repor i glaset (snäckor, sand och bös som fastnar mellan glas och skrapa).

                    Jag har vattenberedning i ibland, dock ej under medicinering eftersom vissa berednings preparat är som aktivt kol och tar bort medicin. När du medicinerar så kan du släcka ner helt eller ha dunkel belysning. Medicinen fungerar då bättre och fiskarna stressas inte i onödan. Saltet är bara ett plus! När jag själv hade diskus så hade jag i en del salt vid varje vattenbyte och de lekte och gottade sig. Hade väldigt sällan några problem med mina.

                    Om du menar yttersidan av glaset, så kan man ta ett fuktat papper och gno med. Har man fått ordentliga kalkränder så tar man lite medel på papper och gnor med, spraya aldrig direkt på akvarierutan eftersom medel då kan hamna i akvariet. Disktrasor kan ibland innehålla medel redan som nya så dessa är inte lämpliga att stoppa ner i akvariet.
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Jessi_86
                      • November 2007
                      • 232

                      #11
                      Ursprungligen postat av C.Ciklid
                      Brukar finnas innehållsförteckning på påsarna om ämnena i sanden osv. Blästersand brukar kunna innehålla glas förutom olämpliga ämnen, villket då kan vara vasst för malar m.f.

                      Tvätta sina sakar är att ta en tandborste eller ren skrubbsvamp + ljummet vatten. Tänk på att plast saker kan bli förstörda av skrubbsvampens gröna/vita sida. Likaså så kan skrubbsvampen repa glasrutan så man får hålla koll på sina rengörnings saker. Likaså algskrapan som man kan dra runt på rutan kan orsaka ordentliga repor i glaset (snäckor, sand och bös som fastnar mellan glas och skrapa).

                      Jag har vattenberedning i ibland, dock ej under medicinering eftersom vissa berednings preparat är som aktivt kol och tar bort medicin. När du medicinerar så kan du släcka ner helt eller ha dunkel belysning. Medicinen fungerar då bättre och fiskarna stressas inte i onödan. Saltet är bara ett plus! När jag själv hade diskus så hade jag i en del salt vid varje vattenbyte och de lekte och gottade sig. Hade väldigt sällan några problem med mina.

                      Om du menar yttersidan av glaset, så kan man ta ett fuktat papper och gno med. Har man fått ordentliga kalkränder så tar man lite medel på papper och gnor med, spraya aldrig direkt på akvarierutan eftersom medel då kan hamna i akvariet. Disktrasor kan ibland innehålla medel redan som nya så dessa är inte lämpliga att stoppa ner i akvariet.
                      //Camilla
                      mamma hade en pkt med grovsalt (havssalt) men det är klumpförebyggande medel i den med :S tror de är från falksalt. Vet du vilket märke som inte finns klumpförebyggande medel i?
                      tittade när vi var på ica men jag kunde inte hitta något..

                      Jag tänkte på insdian av glaset då man oftast slapp (var de gälparasiter?) nån parasit iaf om man rengjorde glaset vid vattenbyte.

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #12
                        Ja... vad var det nu då jag köpte..... Hmmm.... Havssalt hette det vill jag minnas, ljusblå text och med ett snäckskal på framsidan. Om det var Falk minns jag inte. Men jag har använt mig av grovsalt m. klumpförebyggande medel med, utan konstigheter.

                        Gälparasiter kan de få även om du skrubbar rutan. Men den gula sidan på skursvampen är ok att rengöra rutan med och minimerar risken med repor.
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • Jessi_86
                          • November 2007
                          • 232

                          #13
                          Ursprungligen postat av C.Ciklid
                          Ja... vad var det nu då jag köpte..... Hmmm.... Havssalt hette det vill jag minnas, ljusblå text och med ett snäckskal på framsidan. Om det var Falk minns jag inte. Men jag har använt mig av grovsalt m. klumpförebyggande medel med, utan konstigheter.

                          Gälparasiter kan de få även om du skrubbar rutan. Men den gula sidan på skursvampen är ok att rengöra rutan med och minimerar risken med repor.
                          okej kan kika en gång till. Vad gör klumpförebyggande då? är de farligt för fiskarna?

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jessi_86
                            okej kan kika en gång till. Vad gör klumpförebyggande då? är de farligt för fiskarna?
                            Det är den där biten med ämnen man inte vill ha i akvarium. Men som sagt, jag använde det till mina diskus vid några tillfällen utan att märka några skumheter.
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • Jessi_86
                              • November 2007
                              • 232

                              #15
                              Ursprungligen postat av C.Ciklid
                              Det är den där biten med ämnen man inte vill ha i akvarium. Men som sagt, jag använde det till mina diskus vid några tillfällen utan att märka några skumheter.
                              vet du vad som kan hända då? tänkte det är ju rätt mkt jag behöver ha i om jag ska ha 1dl/100L

                              behöver 2,5dl...men behöver inte krossa grovsalt det är bara att hälla i?

                              tänkte på de om jag hittar salt utan jod och utan klumpbildande medel går det lika bra att ha i??
                              Senast redigerad av Jessi_86; 27 March 2010, 21:46. Anledning: tillägg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...