Nicaragualek kanske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • primox88
    • August 2009
    • 75

    Nicaragualek kanske?

    Har nyligen stoppat ner två stycken Nicaraguaciklider (Hypsophrys nicaraguensis) i en 180 L balja pågrund av att jag haft dåligt vatten i 375L karet och nu när det blivit bättre så skulle jag stoppa tillbaka dom men dom har börjat gräva ordentligt de senaste 2 dagarna och dom "öppnar gälarna" för varandra och kan inte vara utan varandra i 5sek. Är detta ett leksug för dom? tänkte att jag helst inte vill störa om det är ägg på G då det alltid är roligt med yngel.

    Hon jag köpte cikliderna av sa att det var ett par men kan inte se någon större skillnad på dom förrutom att en är 13cm och en är 10cm. Den lilla har alltid en rand på sidan och tillochfrån så har även den stora det men ej hela tiden. Hur ser man skillnaden på dessa? Fick även med ett litet yngel på 4cm när jag hämtade dom, så ett par äre nog alltid.
  • Ove.P
    • March 2007
    • 168

    #2
    Det låter som du har ett par, honan brukar alltid ha en rand på sidan medans hanen inte alltid har det. Hanen har också ett rutmönster på stjärtfenan samt att slutet på ryggfenan är röd.
    www.ciklid.org

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det låter som lek. Det är lätt att se skillnaden på dem, hanen är större, och är bronsfärgad, med gulbruna fenor, med mörkare prickar, och röda fenspetsar. Honan däremot är röd, med blått huvud, och blå ryggfena.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Ove.P
        • March 2007
        • 168

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Det låter som lek. Det är lätt att se skillnaden på dem, hanen är större, och är bronsfärgad, med gulbruna fenor, med mörkare prickar, och röda fenspetsar. Honan däremot är röd, med blått huvud, och blå ryggfena.
        En röd nicaraguense har jag aldrig sett, har du någon bild på den?
        www.ciklid.org

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Ove.P
          En röd nicaraguense har jag aldrig sett, har du någon bild på den?
          Tja, de är ju inte brandbildröda, men en riktigt utfärgad nicaraguensehona är mer eller mindre kopparröd, med ett metallskimmer.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Ove.P
            • March 2007
            • 168

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Tja, de är ju inte brandbildröda, men en riktigt utfärgad nicaraguensehona är mer eller mindre kopparröd, med ett metallskimmer.
            Ja hanen har en guldgul färg och honan en något mörkare ton, men i min bok så är hon absolut inte röd. Här finns bilder på både hanar och honor av Hypsophrys nicaraguensis.
            www.ciklid.org

            Kommentar

            • GöranE
              • November 2008
              • 735

              #7
              Så här ser mitt Nicaragua par ut i sina lekförberedelser



              Lägger även in två nytagna bilder med "yngelvårds färger" något suddiga och tro det eller ej, det är ett gäng yngel under honan.
              Bifogade filer
              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

              Kommentar

              • primox88
                • August 2009
                • 75

                #8
                Tack för svaren. Ser nu när man gör en närmare titt att det är lite färger framförallt på ryggfenan som är skillnad på de båda. Återkommer om det blir någon lek, Och nu har dom börjat gräva på nya ställen så karet ser rent ut sagt förj"kligt ut så hoppas det blir något snart så man får fixa till det som de var. Går dessa ciklider ha med växter? och vilka?

                Kommentar

                • GöranE
                  • November 2008
                  • 735

                  #9
                  Dom är inga problem att ha med växter! Rör dom inte alls, förutom vid leken då dom förvandlas till veritabla grävskopor.
                  Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                  Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                  Kommentar

                  • primox88
                    • August 2009
                    • 75

                    #10
                    Såg igår några små yngel i en grotta men var endast 10stycken kvar av dom. Har honan och hanen ensamma i karet men är som att dom blivit uppätna ändå? är den föräldrarna som ätit upp nästan alla eller är det väldigt få som överlever av äggen?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Har för mig att föräldrarna måste hjälpa ynglen ur äggen, och det kanske kan vara så att oerfarna par inte lyckas så bra med det i början?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • primox88
                        • August 2009
                        • 75

                        #12
                        Joo, kan ju vara så! dom är ju lite speciella när det gäller proceduren av att ta hand om äggen. Har flyttat ynglena till yngelkasse och får hoppas att dom lägger nya och fler överlever!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...