diskusen blir mörk då och då

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    diskusen blir mörk då och då

    Jag har 4 st varav en är göms bakom en växt hela tiden och kommer inte fram. (har haft dom en vecka snart)
    2 st är en aning större o har börjat jaga en som är lite mindre, men han vågar sig fram att äta ändå.

    Dom 2 stora däremot blir mörka i färgen då och då, vad kan det bero på?

    Nu ikväll har jag börjat beh karet med octazin (om de nu stavas rätt) då jag fick svar att den firren som gömmer sig troligen är sjuk och komemr säkert om den inte redan gör skita vitt.

    Nyss tyckte jag dom 2 stora betedde sig konstigt, dom var rätt mörka båda 2 och den ena stod med näsan rakt ner på botten och den andra såg ut som han åt i luften eller snufsade på honom. Sen pickade dom lite på roten....men dom var fortf mörka. Kan det vara tabl jag slängde ner, kanske var 20 min sen nu jag slängde i dom. Men de ska ju inte vara farligt..

    ser att dom skakar till ibland som om dom vill skaka av sig nåt. Tror ni de är nåt som är fel?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Låter som om du har ett par som är i lektagen. Brukar då mota med allt och alla som kommer i närheten av "deras" plats. Vad det bekommer den som står i bakgrunden så kan den vara lägst i rang. Om den inte är insjunken i magen, dåligt hull på kroppen och har matvägrat en längre tid så är det antagligen ingen stor fara. Men kör en kur för en ev. sanering eftersom det är nya fiskar. Vad har du för temperatur?
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Låter som om du har ett par som är i lektagen. Brukar då mota med allt och alla som kommer i närheten av "deras" plats. Vad det bekommer den som står i bakgrunden så kan den vara lägst i rang. Om den inte är insjunken i magen, dåligt hull på kroppen och har matvägrat en längre tid så är det antagligen ingen stor fara. Men kör en kur för en ev. sanering eftersom det är nya fiskar. Vad har du för temperatur?
      //Camilla
      så himla kul! om så nu är fallet.

      Tempen ligger på ca 28 grader.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Ursprungligen postat av Jessi_86
        så himla kul! om så nu är fallet.

        Tempen ligger på ca 28 grader.
        Håll lite koll på den som står i bakgrunden. Testa mata på olika ställen så att de dominerande inte kan mota med de mindre. Jag skulle höja tempen till 29-30grader. Brukar hålla lite krånglande magar och andra konstigheter borta från diskus.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Jessi_86
          • November 2007
          • 232

          #5
          Ursprungligen postat av C.Ciklid
          Håll lite koll på den som står i bakgrunden. Testa mata på olika ställen så att de dominerande inte kan mota med de mindre. Jag skulle höja tempen till 29-30grader. Brukar hålla lite krånglande magar och andra konstigheter borta från diskus.
          //Camilla
          JAg brukar försöka mata överallt men den ena stor är på den lilla hela tiden det är lugnt i karet så fort den lilla inte syns så jag viill få solt mina malawiciklidyngel nu så jag kan ha mitt 110L kar till problemfall frö mina diskus. Tänkte han kan få bo där och äta upp sig lite och se om han bli mer acc senare.
          För den ena stora är mer intresserad av att jaga honom än att äta :S

          Jag brukar försöka slänga i mat när dom är i ena hörnet och den lilla i andra.

          Den som står i hörnet kommer inte fram alls.. såg den igår då den simmade över växten lite gick närmare och den ser fin ut tycker jag. Och dom ändra är inte på den heller så han har sin plats där...tänkte han kunde följa med till 110L också och köra det naket och se om det är nåt fel eller om den kanske börjar äta då.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Diskusar bli mörka när de är stressade. Vi håller dock på med behandling av HIH (Hål i huvudet)-sjuka på en gammal ciklid dam vi har. I den förpackningen stod det att symptomen även kan vara mörkfärgning, avmagring och matvägran...i varje fall verkar HexaEx fungera alldeles utmärkt. Tror inte det är så i ditt fall, dock.

            Men kanske borde du ha flera diskusar än 4, då sprider aggressionerna ut sig?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Jessi_86
              • November 2007
              • 232

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Diskusar bli mörka när de är stressade. Vi håller dock på med behandling av HIH (Hål i huvudet)-sjuka på en gammal ciklid dam vi har. I den förpackningen stod det att symptomen även kan vara mörkfärgning, avmagring och matvägran...i varje fall verkar HexaEx fungera alldeles utmärkt. Tror inte det är så i ditt fall, dock.

              Men kanske borde du ha flera diskusar än 4, då sprider aggressionerna ut sig?
              okej, just dom 2 jag skrev om är ju lite större än dom andra 2 och dom regerar i akvariet just nu..så fort dom 2 andra inte syns så är de ingen fara då simmar dom lugnt. Tror inte de är nån fara med dom..

              Det kommer 3 nykomlingar imorgon så dom blir lite fler. Får se hur de går men dom lär väl mobba dom med :S

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av Jessi_86
                okej, just dom 2 jag skrev om är ju lite större än dom andra 2 och dom regerar i akvariet just nu..så fort dom 2 andra inte syns så är de ingen fara då simmar dom lugnt. Tror inte de är nån fara med dom..

                Det kommer 3 nykomlingar imorgon så dom blir lite fler. Får se hur de går men dom lär väl mobba dom med :S
                Par brukar bli mörka när det börjar bli dags för lek (putsning, darrning, motning, äggrör synligt osv.) En diskus som står ensam, mörknar alt. blek med mycket tydliga stressbars, matvägrar/avmagrar är garanterat sjuk.

                Motningen av de mindre brukar brytas ju fler de är. Kan även tuffa till den lägsta i rang.
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Jessi_86
                  • November 2007
                  • 232

                  #9
                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Par brukar bli mörka när det börjar bli dags för lek (putsning, darrning, motning, äggrör synligt osv.) En diskus som står ensam, mörknar alt. blek med mycket tydliga stressbars, matvägrar/avmagrar är garanterat sjuk.

                  Motningen av de mindre brukar brytas ju fler de är. Kan även tuffa till den lägsta i rang.
                  okej tack. Får hoppas de blir bättre när dom 3 nya anländer imorgon.
                  Den som står stilla i busken kom fram lite idag ser fortf fin ut i färgen men en av dom större kom ju o den blve rädd o simmade tillbaka :s

                  så jag har inte sett den äta sen den kom för en vecka sen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...