Nya Fjärilsciklider - Honan jagar hanen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • backlight22
    • July 2007
    • 81

    Nya Fjärilsciklider - Honan jagar hanen

    Hej, har nu i lördags skaffat två nya fjärilsciklider till det nya akvariet (har alltså inga andra fiskar i än.). Det är en hona och en hane. I början var honan på honom lite och "puffade", men nu har det blivit värre och hon jagar honom runt hela akvariet och bits. Han får bara vara ifred i ett litet hörn av akvariet, precis under pumpen. Vad kan detta bero på? Borde beteendet sluta när man lägger i fler fiskar, eller finns det något annat man kan göra?
    MVH Joseph
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Är du säker på att det är en hane och en hona? Kan vara två honor eller två hanar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • backlight22
      • July 2007
      • 81

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Är du säker på att det är en hane och en hona? Kan vara två honor eller två hanar.
      Personen i affären sa att det var en hane och en hona:o

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av backlight22
        Personen i affären sa att det var en hane och en hona:o
        Tyvärr kan man inte alltid lita på vad de säger i affärerna. Hur ser de ut? Du har inga bilder på dem?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • backlight22
          • July 2007
          • 81

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Tyvärr kan man inte alltid lita på vad de säger i affärerna. Hur ser de ut? Du har inga bilder på dem?
          Har tyvärr inga bilder, svårt att förlkara riktigt, men den ena har svartare fläckar medans den andra är mer åt det gråa hållet på fläckarna.
          Något specifikt man ska leta efter?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Honan är mindre och rundare än hanen, har mindre fenor, rygg och analfenorna är mer rundade. De första, svarta fenstrålarna i hanens ryggfena är ofta förlängda, men inte alltid. En hona i bra kondition har lila buk. Vanligtvis har honan blå prickar som går in i den svarta sidofläcken, medan hanen inte har det.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Jag förstår inte vart alla får det där med ryggfensstrålen ifrån!!??

              Så här enkelt är det faktiskt:

              Honan har alltid en svagt rosa till knall lila buk.

              Hanen har helt gul buk.

              Honan kan även ha blå prickar i den svarta fläcken.

              Hos vuxna individer är honan även cirka 1 cm kortare än hanen.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • backlight22
                • July 2007
                • 81

                #8
                Ursprungligen postat av pikachu
                Jag förstår inte vart alla får det där med ryggfensstrålen ifrån!!??

                Så här enkelt är det faktiskt:

                Honan har alltid en svagt rosa till knall lila buk.

                Hanen har helt gul buk.

                Honan kan även ha blå prickar i den svarta fläcken.

                Hos vuxna individer är honan även cirka 1 cm kortare än hanen.
                Okej, har sett nu iaf att det är en hona och en hane efter era beskrivningar. vad kan det då bero på? och vad gör man åt det?:o

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  hon är väl helt enkelt för dominant. därför man ska köpa flera stycken så de får para ihop sig själva

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Jag tycker personligen att man (och det här gäller alla ciklider) ska köpa en grupp på minst 4 individer, så de får välja partner lite själva och sedan ta bort de som inte skulle råka få plats.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...