sådär nu har dom kommit mina diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    sådär nu har dom kommit mina diskus

    wiihuuu så fina dom är!
    4 st rödturkos blev det. Vad ska jag ätnka på nu?

    Släppte ur dom ur påsarna för ca ½ timme sen. Dom trycker nere i ett hörn allihopa :P men det är väl normalt kanske nu i början?

    Sen har dom mer eller mindre svarta streck på sig, lodrätt. Är det för att dom är stressade och inte så vana ännnu eller kommer dom ha de så?

    Köpte en burk med granulat till dom. Vad kan dom mer äta som är bra?

    Vad ska jag mer tänka på?
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Vilken storlek på karet, vilken storlek på fisken? Vilken filtrering?
    Är de små kommer du behöva mata ett antal ggr per dag, likaså byta vatten ganska ofta.
    Strecken du ser är "stressbars" så din iakttagelse är korrekt.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av NIC
      Vilken storlek på karet, vilken storlek på fisken? Vilken filtrering?
      Är de små kommer du behöva mata ett antal ggr per dag, likaså byta vatten ganska ofta.
      Strecken du ser är "stressbars" så din iakttagelse är korrekt.
      det är ett 250L
      stl på fisken ja.. som en snusdosa kanske ungefär.
      Jag har det vanliga filtret som är till juwel + ett ytterfilter. Minns bara inte vad det hette (en tetratec)

      Men nu blir jag lite orolig att dom bara ligger o trycker är det normalt?
      dom står helt stilla nere i ett hörn...borde dom inte utforska lite? fast de kanske kommer...

      Dom bor tillsammans med lite malar + 15 neontetror.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Helt normalt, men mata inte med några mängder det närmsta dygnet och när du väl matar så gör det försiktigt då de kan matvägra ganska länge nu i början.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • flelle
          • January 2010
          • 24

          #5
          Köpte 8 diskus för ca 3 veckor sedan. 4 blå "turkar" och 4 pigeon blood red. Första två veckorna så blev dom totalt vettskrämda så fort nån kom i närheten av baljan. Bara vissa som åt litegrann. Det är nu på tredje veckan som dom äter ordentligt och kommer fram till rutan när jag kommer in i rummet. Så det kan ta lite tid innan dom har vant in sig. Det som funkar bäst för mina diskusar är sk tetra bits.

          Kommentar

          • Jessi_86
            • November 2007
            • 232

            #6
            Nu är dom mycket bättre
            Dom blev bara rädda idag när jag skulle rengöra rutan från alger, men sen så simmar som fram igen. dom blir bara rädda om jag kommer hastigt fram till karet.

            Men dom har fortfarande dom svarta ränderna kvar ( stressränderna) mer eller mindre. Det är lite olika, men kommer det att försvinna eller kanske är det nåt dom inte trivs med riktigt?

            sen läste jag ju det där med att dom kan mobba ut någon...gör dom det nu med trots att dom inte är så små? dom brukar simma tillsammans alla 4..men dom verkar inte arga på varann än så länge. Men 2 av dom äter bättre än dom andra 2..dom har tom vart uppe vid ytan och ätit idag

            har bara matat dom med granulat än så länge. Vad kan jag mer variera med? räkmix? vad mer?

            sen undrar jag en sak till. Att köpa en till är inte att tänka på? så dom blir 5 st.. eller 2 till? det kanske blir för många i ett 240L ? eller behöver man jämnt antal för att dom ska kunna bilda par?
            Senast redigerad av Jessi_86; 21 March 2010, 21:46. Anledning: tillägg

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #7
              Det känns som om du INTE har läst på innan du skaffade djuren, vilket inte är särskilt genomtänkt.

              Diskus kräver varierande foder för att må bra. Ja, du bör ha fler än fyra annars är risken stor för att någon blir mobbad. Dina fiskar är ganska små och behöver matas flera ggr per dag för att växa och utvecklas rätt vilket innebär täta vattenbyten.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • MissB
                • May 2009
                • 502

                #8
                Här har du en bra länk och jag råder dig att läsa igen i princip allt ganska omgående.
                Diskus kan inte jämföras med annan akvariefisk och man bör ha läst på innan man införskaffar dem.

                Kommentar

                • Jessi_86
                  • November 2007
                  • 232

                  #9
                  Alltså här fick jag rådet att ha 5 st i de karet jag har.. dom hade 4 st i affären så jag tog dom. Jag vet inte dock om det går att lägga till fisk nu?
                  Jag vet att dom ska ha täta vatten byten?
                  varierat foder jag vet (men därför måste ja ju kunna få fråga om många tips på vad för foder)

                  Vattnet är viktigare än något annat vad jag kan läsa mig till!

                  ska läsa igenom länken!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...