Kön på den här

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    Kön på den här

    Är denna apistogramma agassizii en hona eller hane?

  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Tycker det ser ut som en hona. Hanarna brukar vara mer färggranna, längre anal och ryggfenor samt utdragen stjärtfena. Honans stjärtfena är mer rundad.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag skulle nog vilja ha den som en ung hane...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • rasmus_agren
        • January 2010
        • 198

        #4
        Tydliga besked alltså

        Jag börjar nog med luta åt att det är en hane tyvärr. Den har färgat ut en del sen jag köpte den, men jag var tveksam redan från början. Den går i 250l med en annan hane. Kommer de börja bråka när de blir lite äldre även om det inte finns några honor med?

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Ursprungligen postat av rasmus_agren
          Tydliga besked alltså

          Jag börjar nog med luta åt att det är en hane tyvärr. Den har färgat ut en del sen jag köpte den, men jag var tveksam redan från början. Den går i 250l med en annan hane. Kommer de börja bråka när de blir lite äldre även om det inte finns några honor med?
          Kan ju vara anledning till att den inte riktigt färgat ut pga en annan dominerande hane i akvariet. Testa sära på dem och se om den börjar visa mer utfärgnings tendenser.
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • rasmus_agren
            • January 2010
            • 198

            #6
            Jag har bara haft dem i en dag så jag kan ha kvar dem tillsammans ett tag och se vad som händer. Men du tror inte de kommer börja bråka iaf?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag har två sådana hanar i mitt 900 liters och de bråkar om de kommer för nära varandra, så risken är ganska stor att det kan bli lite gruff...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Japp, det är en hane. Vissa honor kan ha en del färg i fenorna, och lite utdragen stjärtfena, om jag minns rätt, men har aldrig sett en hona med det mönstret i stjärtfenan, som dessutom är för stor och spetsig för att vara en hona. Fisken på bilden är även för stor för att vara en hona, och honorna är mer gulaktiga, och saknar de metallblå fläckarna.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...