Flaggciklid/Skalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    Flaggciklid/Skalare

    Tja, alla glada akvarister!!

    Tror ni att det kan bli någon avkomma om man låter en Skalare och Flaggciklid av motsatt kön leka?

    För jag tror min Skalare-hanne och min Flaggciklid-hona (är nästan säker på att det är en hona) håller på att försöka ettablera ett revir i mitt kar så de kan leka..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Det tror jag kanppst om jag har förstått din fråga rätt
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Om man har en Skalare av t.ex. hankön och en Flaggciklid av t.ex. honkön tror du att det kan komma levande avkomma av en lek mellan dessa?
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det tror jag inte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Kjell Fohrman: En liten fågar bara i så fall...
          Varför tror du inte det kan bli levande avkomma från dem i så fall?

          Bara en intressant fråga tycker jag..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Johan0201
            • June 2007
            • 708

            #6
            För att det är olika arter?
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

            www.tvspel.ifokus.se

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Helt omöjligt är det nog inte att de skulle kunna försöka leka om man har en hane av den ena och en hona av den andra, och inga av motsatt kön av respektive art, eftersom de troligtvis är närmare släkt med varandra än med andra arter (förutom andra Mesonauta och Pterophyllumarter då), scalareyngel på nå´n cm är ju faktiskt ganska lika flaggciklider. Ta scalarearten Pterophyllum leopoldi t.ex, den ser ju ut som ett mellanting mellan P. scalare och flaggcikliden.

              Om de se´n kan få livskraftig avkomma tillsammans är väl en annan sak. Men att det är olika arter är ingen garanti för att de kan få yngel tillsammans, korsningar förekommer ju, även mellan arter som inte är särskilt lika.
              Senast redigerad av Shepard; 17 March 2010, 18:51.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...