Är Papegojcikliden steril???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Är Papegojcikliden steril???

    Jag har funderat enda sedan jag köpte Papegojciklider, ungefär ett halvår nu. Har inte haft dessa förut, jag har just nu 3 st, uppenbarligen 1 hona och 1 hane, för de har lekt och lagt rom flera gånger. Den tredje vet jag inte vilket kön den har.

    Är dessa fiskar sterila, eller kan de få livsdugliga yngel.....? Jag frågade handlaren, och han sa att de är sterila. Så nu frågar jag här...kanske någon som har mer erfarenhet av dessa fiskar vet huruvida de kan få avkommor eller inte?

    Jag vet att det är en Hybrid, och jag har läst allt jag kommer över om dom, både här på zoopet och andra sider på nätet, även engelska...men det står ingenstans att de ska vara sterila, det står på flera ställen, även här på zoopet att det är mycket osannolikt med framgångsrik lek för denna arten......Men efterom de inte vet exact vilka arter som är korsat för att få fram just Papegojan, så bör det ju kunna bli livsdugliga yngel på dom.....De är inte ovanliga i handeln, och de förekommer inte i naturen......Så vad är det som gäller, är det någon som vet??

    Varenda handlare jag har frågat har sagt att det omöjligt kan bli yngel på dom, för de är sterila.....Jag får hjärnblödning snart....
    Senast redigerad av ciklidtok; 16 March 2010, 15:13.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är inte sterila och de lägger ägg rätt ofta. Däremot får man rätt sällan (men det förekommer) levande yngel - antingen pga av att äggen inte är befruktade, eller pga av dålig föräldravårdnad
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Tack för det Kjell...så de kan alltså få livsdugliga yngel.....då fick jag äntligen utrett den frågan ......Då behöver jag inte fundera mer på det iaf......Mina har rom regelbundet, men det har inte blivit frisimmande yngel utav det...men i DET akvariumet kan det nog vara svårt, för de går med endast rovfiskar och rovmlar som gärna mumsar i sej rom och yngel. Nu vet jag inte hur befruktad rom hos Papegojan ser ut, men äggen har varit nästan genomskinliga med en svart prick mitt i..
      Senast redigerad av ciklidtok; 16 March 2010, 15:22.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tror nog att man får kläcka äggen artificiellt för att få fram några yngel.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Risken att det kan vara honor bara finns ju oxå.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Nu har jag inte varken erfarenheten...och förmodligen inte heller tid och möjlighet...att driva upp rommen artificiellt....Men kan man göra det, då får jag ju igentligen svaret på min andra huvudbry....att de oftsast finns i handeln, och inte är de speciellt dyra heller...jag tycker inte det iaf....Skulle tro i sånna fall att "uppfödarna" ( Kan man säga så) drar upp de flesta kullar artificiellt.....

            KAN två honor "leka" och lägga rom....Nu blev jag förvirrad igen....det har jag aldrig ens hört talas om.....Och då har jag haft akvarium i över 20 år...Ciklider och andra fiskar som man odlar i akvarium i 15 år......Jag har haft bara honor, eller bara hannar, och naturligtvis par. Men jag har aldrig råkat ut för att två ensamma honor har lagt rom.....
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av ciklidtok
              .Skulle tro i sånna fall att "uppfödarna" ( Kan man säga så) drar upp de flesta kullar artificiellt.....
              Så odlas nog de flesta arter idag

              KAN två honor "leka" och lägga rom....
              Ganska vanligt för många arter, men rommen lär inte kläckas
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Citat:
                KAN två honor "leka" och lägga rom....

                Ganska vanligt för många arter, men rommen lär inte kläckas

                Nej det lär ju bli problem skulle jag tippa på...

                Att de föds upp artificiellt är kanske en bidragande orsak till att de inte själv är så duktiga yngelvårdare...Synd igentligen, jag tycker att föräldrarna själva ska ta hand om ynglen...

                Har en kull Mariaciklider nu (Tilapia mariae) de gick med föräldrarna ända tills föräldrarna kom i lektagen igen och blev ett hot mot tnglen...då flyttade jag över dem till yngelburken....De är redan sålda till våran lokala handlare, och föräldrarna har en ny kull nu, de torde bli frisimmande i morron eller på Torsdag. Men föräldrarna är VF så det är kanske därför de lyckas klara ynglen...
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Att hybrider kan betes sig lite mer "onormalt" är vad jag förstått ganska vanligt. Enl. sannolig hets läran bör du ha två av ett kön men du kan likväl fått tre av samma kön. Går det inte och köns bestämma dem hyfsat? För mig att hanen oftast hade en mer markerad "näbb". OFF TOP. Läste en artikel om hur mycket småväxta hybrider av lax och havsöring smygbefruktade lax rom som lektes fram av ett laxpar. Rommen blev steril av hybrid mjölken enl. artikeln.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Själv är jag tveksam till om de är hybrider, bara väldigt hårt avlade. Och att de lägger ägg är inte ett bevis för att de inte är sterila, äggen och/eller mjölken kan väl vara livsodugliga, därav svårigheterna att få fram yngel av äggen? Och om det beror på att de är obefruktade, så kan det väl helt enkelt vara så att hanarna ofta är sterila? Och se´n kan ju dessutom två honor "leka" tillsammans.
                    Senast redigerad av Shepard; 17 March 2010, 20:29.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Går det inte och köns bestämma dem hyfsat? För mig att hanen oftast hade en mer markerad "näbb".
                      Den enda skillnaden jag ser på de två som "leker" regelbundet, är att den ena är markant större än den andra....Men om det är en garanti för att de är av olika kön, det vet jag inte.....de kan vara olika gammal också....så det ger inte jag mej på att påstå....


                      Och om det beror på att de är obefruktade, så kan det väl helt enkelt vara så att hanarna ofta är sterila? Och se´n kan ju dessutom två honor "leka" tillsammans.
                      Jo uppenbarligen så kan ju iaf två honor leka vad jag har förstått det....jag har bara inte vetat om det innan Men om det nu är så att hanarna oftast är sterila, då blir det ju iaf svårt att dra upp yngel efter dem....artificiellt eller naturligt....och det ställer mej tillbaka till en av grundfrågorna....Hur kan de då vara såpass vanliga och inte speciellt dyra i handeln?? För hur man än vänder och vrider på problemet, för att det ska bli avkomma, så krävs det en hane och en hona.....Om de inte är som vissa reptiler och groddjur som är hemafroditer......Och jag har svårt att tro att det är så med Papegojan.....
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • Lellel2
                        • September 2009
                        • 199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        OFF TOP. Läste en artikel om hur mycket småväxta hybrider av lax och havsöring smygbefruktade lax rom som lektes fram av ett laxpar. Rommen blev steril av hybrid mjölken enl. artikeln.

                        Kan fortsätta på OT och tilllägga att dessa ofta dvärgväxta fiskar kallas för Sneaky fuckers inom vissa marinbiologiska kretsar Dom bor kvar där uppe medans alla andra simmar tillbaka ned för älvarna och har sig, riktiga lirare.
                        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                        Work smart, not hard

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av ciklidtok
                          Den enda skillnaden jag ser på de två som "leker" regelbundet, är att den ena är markant större än den andra....Men om det är en garanti för att de är av olika kön, det vet jag inte.....de kan vara olika gammal också....så det ger inte jag mej på att påstå....




                          Jo uppenbarligen så kan ju iaf två honor leka vad jag har förstått det....jag har bara inte vetat om det innan Men om det nu är så att hanarna oftast är sterila, då blir det ju iaf svårt att dra upp yngel efter dem....artificiellt eller naturligt....och det ställer mej tillbaka till en av grundfrågorna....Hur kan de då vara såpass vanliga och inte speciellt dyra i handeln?? För hur man än vänder och vrider på problemet, för att det ska bli avkomma, så krävs det en hane och en hona.....Om de inte är som vissa reptiler och groddjur som är hemafroditer......Och jag har svårt att tro att det är så med Papegojan.....
                          Nå´n större skillnad i kroppsform är det nog inte mellan könen, eftersom deras form är onaturlig, vare sig hanen eller honan ska ha "papegojnäbb" egentligen. Utan som vanligt med ciklider får man väl kolla på storleken, och längden på fenorna.

                          Att de finns i handeln och är ganska billiga (fortfarande är de väl ändå lite dyrare än en normal ciklid av liknande storlek och hyfsat vanlig art) trots att de verkar svåra att få yngel (men inte ägg) av, tror jag beror på att de massproduceras i Asien, kanske på konstgjord väg, kanske går de inte ens att odla, att båda föräldrarna är "papegojor", utan den ena partnern kanske måste vara av den naturliga ursprungsarten, det är i alla fall min teori. Faktum är att det verkar som om vissa missbildningar helt enkelt gör avkomman livsoduglig om båda föräldrarna har missbildningen, manxkatten är ett exempel på det. Har hört att manx parad med manx ger 50% dödfödda ungar. Det är väl inte helt omöjligt att även genen som ger "papegojans" missbildning är dödlig om den kommer från båda föräldrarna, alltså, äggen kläcks inte.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Jo, så kan det ju också vara.....Mina tre har inte en utpräglat papegojnäbb...deras munnar ser ut som hos Red Devil ungefär, något mer "missbildat" eller vad man ska säga....

                            Det verkar int vara nån skillnad på fenform eller längd på dem, den ena är ju större, så naturligt blir ju även fenorna på den större/längre...Vad jag kan tycka så här på rak arm, så kan den större vara mer "slimmad" i kroppen, medans den andra är nästan klotrund...Hittade två kort som jag bifogar...det görsta är på "hanen" och det andra är på "honan"...Jag ser dem som hane hona iaf. Kom gärna med kommentarer på det.....för som sagt, jag har ingen vidare erfarenhet av dessa ciklider.....
                            Bifogade filer
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Viss skillnad kan det å andra sidan vara mellan könen. I och med att de i grunden förmodligen är Red Devil, så kan det kanske ändå finnas en skillnad i huvudprofil. Papegojan har ju en inbuktning där vuxna, normala Red Devil har en puckel, hanarnas större än honornas, och det är möjligt att puckeln "försöker bildas" i den onormala inbuktningen som papegojan har. Har sett vuxna papegojor på ca 30 cm, och jag har för mig att till skillnad från unga papegojor som ofta har en kraftig inbuktning, hade dessa en rak panna som var lite veckad ovanför ögonen, och jag uppfattade det som att det var pannpuckeln som inte kom längre än så, från det inbuktade utgångsläget. Unga normala Red Devil har ju rak panna, inte inbuktande.

                              Skulle gissa att de på dina bilder är en hane och en hona, den ena är mycket rundare än den andra, vilket i och för sig kan bero på kraftigare missbildning, men det ser ändå ut som en hona tycker jag. Storleken på fenorna skiljer också. Särskilt om de är köpta samtidigt från samma affär, så bör det vara en hane och en hona. Men om man kollar på deras munnar så ser "honan" ut att vara lite mer missbildad.
                              Senast redigerad av Shepard; 18 March 2010, 13:57.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...