Små vita "larver" under roten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bladh
    • February 2010
    • 193

    Små vita "larver" under roten

    Hej! Provar igen, i rätt avdelning, eftersom den förra tråden låstes pga en liten feltryckning...

    Jag såg en liten "blåsa" med några äggliknande saker på en stjälk tidigare idag,
    men romen(?) verkar vara väldigt få och eftersom jag är nybörjare kan jag inte direkt fastställa huruvida det är rom eller vad det är.
    MEN, efter en stunds inspekterande med ficklampan fick jag syn på några små
    larvliknande saker under en rot.
    Av mitt ögonmått att döma bör de vara ca 2 mm långa.

    Vad är det som pågår? Har jag lyckats få till lek i mitt lilla 54L?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad har du för fiskar? Låter hur som helst inte som ciklidägg. Skulle mer gissa på snäckägg, även om det med larverna låter lite konstigt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Bladh
      • February 2010
      • 193

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Vad har du för fiskar? Låter hur som helst inte som ciklidägg. Skulle mer gissa på snäckägg, även om det med larverna låter lite konstigt.
      Ett par fjärilsciklider.
      Äggen/romen är genomskinliga och de verkar ha ca en vit prick per ägg.

      Kommentar

      • Bladh
        • February 2010
        • 193

        #4
        Det är alltså ingen som har nån aning om vad som händer i karet? Tycker inte det känns jätteroligt att ha små varelser där, som jag inte ens vet vad dom är.

        Kommentar

        • Bladh
          • February 2010
          • 193

          #5
          De är fortfarande kvar och jag vill fortfarande veta vad de är för något... De är omkring 1-2 mm långa, vita och syns nästan bara när man lyser in med en ficklampa under roten.
          Kan det vara nåt skadedjur? Har dock inte hört om nåt liknande innan.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Har du inga andra fiskar i akvariet?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Bladh
              • February 2010
              • 193

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Har du inga andra fiskar i akvariet?
              2 slöjstjärtar, 2 dvärghajmalar, 5 vitfenade rosentetror, det nämna fjärilsciklidparet och en ancistrus

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                "EN bild säger mer än tusen ord" fota och lägg upp på photobucket och länka hit till tråden om du inte vill bli gud medlem. Så tror jag du kommer att få bättre svar. =)
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Bladh
                  • February 2010
                  • 193

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mick13
                  "EN bild säger mer än tusen ord" fota och lägg upp på photobucket och länka hit till tråden om du inte vill bli gud medlem. Så tror jag du kommer att få bättre svar. =)
                  Omöjligt att fotta, kommer inte synas ett dugg. Tyvärr!

                  Kommentar

                  • wowilolmoma
                    • January 2010
                    • 317

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mick13
                    "EN bild säger mer än tusen ord" fota och lägg upp på photobucket och länka hit till tråden om du inte vill bli gud medlem. Så tror jag du kommer att få bättre svar. =)
                    Haha! så man kan bli gud nu...
                    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                    Å en kissemiss

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      Surt att det inte går och fota "äggen" Jag funderade med på snäckägg

                      Ursprungligen postat av wowilolmoma
                      Haha! så man kan bli gud nu...
                      Så kul det blir med ett missat L i guld . Kunde var något o tipsa admin om att de som har gott om guld kan bli gudmedlemmar
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • Bladh
                        • February 2010
                        • 193

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        Surt att det inte går och fota "äggen" Jag funderade med på snäckägg



                        Så kul det blir med ett missat L i guld . Kunde var något o tipsa admin om att de som har gott om guld kan bli gudmedlemmar
                        Äggen är ändå borta/uppätna sen någon dag tillbaka.. Men jag är ändå orolig för larverna, vill gärna veta.
                        De verkar inte ha växt något sen jag hittade dom, men lever gör de.

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Är larverna väldigt tunna och vita? Sådana larver har jag i mina kar ca 1 cm långa och 1-2mm tjocka, helt ofarliga för fiskarna mina sclarer brukar äta av dem , larverna brukar komma fram vid vatten bytena när jag slamsugti. Dessa larver jag syftar på finns med i fler trådar.
                          Senast redigerad av Mick13; 17 April 2010, 11:59.
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • Bladh
                            • February 2010
                            • 193

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mick13
                            Är larverna väldigt tunna och vita? Sådana larver har jag i mina kar ca 1 cm långa och 1-2mm tjocka, helt ofarliga för fiskarna mina sclarer brukar äta av dem , larverna brukar kommafram vid vatten bytena när jag slamsugti. Dessa larver jag syftar på finns med i fler trådar.
                            De är nog 1-2 mm långa. Det konstiga är att de verkar kunna simma. Eller det är inte alls konstigt?

                            Kommentar

                            • trast
                              • August 2009
                              • 45

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bladh
                              De är nog 1-2 mm långa. Det konstiga är att de verkar kunna simma. Eller det är inte alls konstigt?
                              Inte då dem faktiskt är vattenlevande. Har haft sådana larver själv men mina tetror käkade upp dem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...