Sajicahane terroriserar honan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieintresserad
    • September 2008
    • 13

    Sajicahane terroriserar honan

    Skrev i detta forum för några veckor sedan och la ut en bild på här på Zoopet och ställde frågan, hona eller hane. Fick flera svar om att detta måste vara en hona. Detta har jag senare också själv förstått att det är, då paret ganska omgående började att gräva en grop för lek. Allt gick väldigt bra i ca 14 dagar, sedan börjar Sajicahanen att konstant jaga undan honan så fort hon visat sig. Min fråga till er experter, vad är detta. Är det ett normalt lekbeteende i samband med lekgropens färdigställande eller vad är detta, och vad gör jag.

    Jag är väldigt tacksam om ni har några svar på detta!
    Senast redigerad av Akvarieintresserad; 10 March 2010, 21:29.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det beror förmodligen på att hanen är mer lekmogen är honan, eller tvärtom, att hanen inte är särskilt intresserad, och därmed inte vill ha honan i närheten. Mitt sajicapar har yngel som är några månader gamla, och de lekte utan problem.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Akvarieintresserad
      • September 2008
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Det beror förmodligen på att hanen är mer lekmogen är honan, eller tvärtom, att hanen inte är särskilt intresserad, och därmed inte vill ha honan i närheten. Mitt sajicapar har yngel som är några månader gamla, och de lekte utan problem.

      Hanen bygger hela tiden på lekgropen men så fort honan visar sig är det rally i karet. Karet är på 150 liter så jag tycker att den storleken borde räcka. Har du något föslag på lösning?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, om det nu är en hane och en hona är det väl bara att vänta på att honan ska bli lekmogen. Om du har möjlighet kan du ju flytta honan till ett eget akvarium så länge, och mata upp henne lite.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Akvarieintresserad
          • September 2008
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Tja, om det nu är en hane och en hona är det väl bara att vänta på att honan ska bli lekmogen. Om du har möjlighet kan du ju flytta honan till ett eget akvarium så länge, och mata upp henne lite.
          Ja det verkar ju vara en bra lösning, men hur vet jag när honan är lekmogen igen?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Sen jag hade sajicor första gången så tycker jag personligen att man inte ska ha dem i bara ett par, därför att hannarna värkar ha så himla mycket aggressioner så att om de inte får bråka med någon annan fisk så går de på honan istället.

            P.S. Jag har inga säkra bevis för det men det känns i alla fall väldigt mycket som om det kan vara så. Men vad vet jag...?
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...