Obefruktade ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Obefruktade ägg?

    Nu är jag igång med dom där jefla blåcikliderna igen Om äggen ser ut såhär, är det då killfisken som inte har befruktat dom? Bilden är tagen 4 timmar efter att dom la äggen och det ser lika ut dagen efter. Det är tredje kullen dom lägger på mindre än en månad. Båda två vaktar äggen mot alla andra fiskar även om dom lugnat ned sig nu jämfört med första kullen.

    (och fiskens öga mår bra, det ser bara konstigt ut på bilden men båda två är skapta sådär med ganska utstående ögon )

    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    #2
    är du säker på att ögat ska vara såddär?
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Tittar man på fisken när den rör sig, rakt framifrån osv så ser den helt naturlig ut i ansiktet. Det andra ögat sitter lika långt ut, det är bara en märklig bild. Fisken är aktiv och äter och verkar inte ha några som helst problem. så ja, reagerade också när jag såg bilden på datorn

      Finns andra bilder jag tog samtidigt där ögat ser normalt ut men där blev äggen suddiga
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Lellel2
        • September 2009
        • 199

        #4
        Det är alltså ingen som har koll på hur blåciklidernas rom ska se ut?
        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
        Work smart, not hard

        Kommentar

        • Johan0201
          • June 2007
          • 708

          #5
          Lellel2 du lägger verkligen ner hela din själ i de där blåcikliderna va? =)
          1* 540 liter med SA/CA ciklider
          9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

          www.tvspel.ifokus.se

          Kommentar

          • Lellel2
            • September 2009
            • 199

            #6
            Är lite understimulerad kanske Finns inte överdrivet många bilder på hur det ska se ut bara. Nu har dom nästan ätit upp alla äggen, funderar på om det kan ha och göra med att dom möglar för att dom ligger på en rot istället för en sten. Men kan naturen vara så korkad? Eller har jag för dålig vattenkvalite?

            Many questions.
            "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
            Work smart, not hard

            Kommentar

            • Johan0201
              • June 2007
              • 708

              #7
              Jag tror inte att det ska spela någon roll vilket underlag de väljer, har du bra genomströmmning av vattnet i karet?
              1* 540 liter med SA/CA ciklider
              9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

              www.tvspel.ifokus.se

              Kommentar

              • Lellel2
                • September 2009
                • 199

                #8
                ett innerfilter som pumpar 2300 liter i timmen, karet är på 540 liter. Blåser aboslut inte mycket men det borde absolut räcka för syresättningen, har ganska mycket växter i.

                använder BTN för filter, dom har lagt äggen vid kortsidan sidan längst från pumpen.
                "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                Work smart, not hard

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Det är svårt att avgöra på den bilden, äggen ser alldeles för ljusa ut på den, men jag tycker att de ser befruktade ut, de tycks ha en viss genomskinlighet, om jag inte ser fel? Det är nästan lättare att förklara hur de ska se ut, och så får du kolla på dem om det stämmer. Obefruktade ägg blir helt vita, utan att vara genomskinliga alls. Är äggen befruktade är de gråaktiga, och man kan liksom se in i dem, hos vissa arter syns ögon och pigmentfläckar (t.ex hos Geophagus brasiliensis) väldigt tydligt efter ett par dagar.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Riddaren
                    • June 2009
                    • 126

                    #10
                    Det ser ut som alldeles nylagda ägg. Jag kan då iaf inte se skillnad mellan befruktade ägg och de du har på bilden, ingenting ser ut att vara fel. Det är väl isåfall hur deras nyans utvecklas nu ett par dagar framåt, blir de inte mörkare så är något fel.
                    ______________________________________________
                    540 L + 540 L + 47 L
                    Entusiastisk amatör

                    Kommentar

                    • Lellel2
                      • September 2009
                      • 199

                      #11
                      Bilderna var tagna efter 4 timmar ungefär. En del av äggen verkar förändra lite färg efter några dagar men jag lurar på om det inte är så att dom möglar (tycker mig ha sett en vit matta sprida sig över dom) eller att det är någon form av alg som bildas på den för en del blir helt svarta. Föräldrarna äter systematiskt av alla ägg tills allt är slut, då försvarar dom platsen lite till innan dom ger sig av gör att ladda om. Det brukar ta ungefär 3 dagar från att äggen läggs till att dom är slut.

                      Kan man ta roten ifrån föräldrarna och lägga den där det strömmar bättre, kommer dom då hitta sina ägg igen och försvara dom? annars är dom väl dömda till att bli mat (1 gibbi, 4 ancristrus och 3 praktbotier)

                      Jag ska göra ett försök att följa enligt vad du säger Micke och se vart det avviker. ska nog försöka få lite bilder på dom olika stadierna också, får lägga detta på is en stund sålänge
                      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                      Work smart, not hard

                      Kommentar

                      • Riddaren
                        • June 2009
                        • 126

                        #12
                        Risken finns ju nu i en tid med laptops och mobiltelefoner att män skjuter blankt när det är dags. Känner du inte till hans historia så är det svårt att avgöra om det har något att göra med detta. Framförallt författare brukar ha laptops i knät och får då strålning på fel ställen.
                        ______________________________________________
                        540 L + 540 L + 47 L
                        Entusiastisk amatör

                        Kommentar

                        • Lellel2
                          • September 2009
                          • 199

                          #13
                          Så jag borde fråga akvariebutiken om dom råkar veta något om hans bakgrund, biologiska föräldrar och om han har en eventuell journalist-examen?
                          "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                          Work smart, not hard

                          Kommentar

                          Arbetssätt...