Multispinosorna leker hela tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    Multispinosorna leker hela tiden?

    Sedan jag skaffade mina multispinosor för mindre än ett år sedan, så har de lekt oupphörligen. Jag tror det är nionde kullen de är inne på nu. Ynglen klarar sig i några dagar, innan övriga invånare i akvariet fått tag i de sista. (Hantlarna och Scalarerna är rätt listiga i sina avledande manövrar...) Jag har visst fått undan yngel och de växer så det knakar. Mina räkor bara försvann i yngelakvariet efter ett tag... Tusan vilken produktiv fisk.

    Men kommer föräldraparet att leka ihjäl sig på sikt?

    Erfarenheter av ständigt lekande ciklider?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Se till att honan får ordentligt med mat. Det är hennes kropp som tar mest stryk av att producera så mycket ägg. Annars är det väl inte mycket annat att göra än att glädjas.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Leka ihjälsig tror jag inte de kan. det vore ju spännande om naturen har bestämt att man kan para sig till döds.

      mina multisar leker hela tiden med. har håvat upp ett par kullar , men nu låter jag de bara va.

      Det är väl trevligt att de leker. visar ju på att de trivs

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Ursprungligen postat av Svetsaren
        Sedan jag skaffade mina multispinosor för mindre än ett år sedan, så har de lekt oupphörligen. Jag tror det är nionde kullen de är inne på nu. Ynglen klarar sig i några dagar, innan övriga invånare i akvariet fått tag i de sista. (Hantlarna och Scalarerna är rätt listiga i sina avledande manövrar...) Jag har visst fått undan yngel och de växer så det knakar. Mina räkor bara försvann i yngelakvariet efter ett tag... Tusan vilken produktiv fisk.

        Men kommer föräldraparet att leka ihjäl sig på sikt?

        Erfarenheter av ständigt lekande ciklider?

        Mina multispinosor agerar på samma sätt. Tre lekar hittills på lite över två månader (köpte dem efter jul).

        /Jocke

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag hade ett discuspar för ett antal år se´n där jag misstänker att honan "lekte ihjäl sig", de lekte typ en gång i veckan eller en gång varannan vecka, under en rätt lång period, och efter ett tag magrade hon av och dog. Hanen mådde däremot bra. Men tror inte det är så stor risk med multisponosor. Har själv ett par som leker ganska ofta, men just nu har de inga ägg eller yngel, däremot är mina hantlar inne på sin andra lek.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...