skalare i nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    skalare i nytt akvarium

    hej,jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och undrar hur länge man måste vänta inan man släpper skalare i karet? tacksam för svar.
    Senast redigerad av robidobban; 05 March 2010, 22:48.
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Ursprungligen postat av robidobban
    hej,jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och undrar hur länge man måste vänta inan man släpper skalare i karet
    ? tacksam för svar.
    Hur stort akvarium har du? Vad har du för inkörningsfiskar? Har du växter?
    Har du allt nytt eller har du tagit grus, filter eller vatten från akvarium som var i gång.

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Scalarer föredrar ju "gammalt" vatten, så var försiktig, vänta gärna ett bra tag innan du släpper ner några Scalarer.....Annars har jag samma frågor som lofstrog här ovan.....
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        jag her ett 160L, jag har inte några inkörningsfiskar men sak nog köpa typ 10 stycken neontetrer,jag har inga växter än men dom kommer snart,det är nytt grus,vad menar du med filter?men jag har inte vatten från ett akvarium som är i gång.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Ett 160l kar är för litet för fullvuxna skalarer om man vill ha dem i naturlig form.

          Skalarer ska ha ett akvarium på minst 50 cm högt för att nå maximal höjd på cirka 25 cm.

          Sorry kompis, men du kan tyvär inte ha några skalarer överhuvudtaget...
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #6
            Dags att gå igenom hur man startar upp ett akvarium igen.

            Har du redan vatten i? I så fall börja med att köpa växter och plantera dessa.
            Efter ett par dagar köper du några tåliga inkörningsfiskar. Min favorit är svärdbärare.
            Neontetror tycker inte jag är lämplig inkörningsfisk. Ganska känsliga ibland.

            Nu är det dags att ta det lugnt med fiskinköpen ett par veckor och ta tillfället i akt att planera vad man vill ha. Läs artbeskrivningar här på forumet osv.

            Därefter utökar du fiskantalet succesivt börja med de tåligaste först. Ett gäng med pansarmalar kanske och ett par algätare.

            Om du tar det lugnt med fisklasten i början och inriktar dig på att få akvariet i något så när balans så kommer du att slippa många problem.
            Se till att mata mycket försiktigt.

            För att dina växter ska trivas och konkurrerar ut algerna så rekommenderar jag att du göder med PMDD och kompletterar med Easy Carbo eller CO2.

            Lycka till och fråga på om du undrar nå't. Här finns alltid någon som kan hjälpa dig.
            Discus for life

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              ok tack för svaret.ja jag har vatten i.jag tror att jag får växterna på måndag.måste man ha kvar inkörningsfiskarna sän när akvariet är färdigt?varför måste man köpa mer fiskar än tex svärdbärarna när jag bara vill ha skalare och ancistrus?

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                #8
                Ursprungligen postat av robidobban
                ok tack för svaret.ja jag har vatten i.jag tror att jag får växterna på måndag.måste man ha kvar inkörningsfiskarna sän när akvariet är färdigt?varför måste man köpa mer fiskar än tex svärdbärarna när jag bara vill ha skalare och ancistrus?
                Finns inga måsten.
                Mina råd är just råd basserat på den erfarenhet jag har skaffat mig. Högst frivilligt att följa.

                Ett råd till ditt 160L är troligen inte tillräckligt stort för fullvuxna scalarer.

                Har du någon plan för vad du ska göra med scalarerna när de växer ur karet.
                Kanske dags att se över fiskplanerna som du har.

                //Roger
                Discus for life

                Kommentar

                • Fredrik1
                  • February 2009
                  • 305

                  #9
                  Ursprungligen postat av pikachu
                  Sorry kompis, men du kan tyvär inte ha några skalarer överhuvudtaget...
                  Varför skulle han inte? Har haft scalare i ett 112L som blivit fullvuxna utan problem? Blir dom förstora är det bara att byta in till mindre
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Constantine
                    • September 2009
                    • 431

                    #10
                    Jadu tycker du ska vänta minst en månad efter uppstart med inkörnings fiskar sen så måste du tänka på vad du ska göra med dem när de har blivit fullvuxna för att som ungfisk är denna fisk en stimfisk så man borde köpa ett par st iaf.

                    Men jag ser inget problem med att ha ett lekpar i det karet så länge det inte är för lågt alltså

                    Men jag håller med fredrik har själv inga problem att ha 5st i mitt 112L kar och växer som satan gör de också men då har jag haft planer på att köpa ett större kar innan jag fick/rädda dessa fiskar från mina päron annars hade jag nog tvekat lite. plan B är att de får gå hos en kompis kar som han införskaffa sig förra veckan ( 600l) och plan C är att de får gå i karet vi har på jobbet.

                    Så att du har en plan vad du ska göra med dem tycker jag är väldigt viktigt om man inte har ett tillräckligt stort kar.

                    Lycka till.
                    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                    Kommentar

                    • robidobban
                      • March 2009
                      • 652

                      #11
                      HÖRNAKVARIUM 70x70x50CM 182L Artnr:101.9070 Ean: 7330002005417 Id: H07070


                      Klicka på produkten för en förstorad bild!

                      Lagerdetaljer

                      Datum Omgående Disponibelt

                      Relaterade artiklar


                      HÖRNBORD SVART 70x70x60 2DÖRR
                      Artnr:111.0570
                      RAMP FMP SVART HÖRN70x70 MED LYSRÖR
                      Artnr:122.0370

                      det var vist ett 182L istälet för 160L hur lång tid tar det för en skalare att bli fullvuxen? om dom inte växer så fort så har jag säkert skafat ett nyt kar anars får jag la se hur det blir

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Det går alldeles utmärkt att ha Scalarer i det karet, höjden bör vara 50 cm, och det har du där....så Go for it....

                        Neontetrorna kommer troligtvis att bli mat så småningom, men det verkar inte vara nåt problem, fick intryck att du inte skulle ha kvar dem sedan efter inkörning...??
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • robidobban
                          • March 2009
                          • 652

                          #13
                          min kompis har neoner med fullvuxna skalare och dom har inte blivit mat.det var svärdbärarna som jag syftade på för neontetrerna ska jag ha kvar.

                          Kommentar

                          • robidobban
                            • March 2009
                            • 652

                            #14
                            är det någon som vet när man släpper i ancistrus i karet?

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              Ursprungligen postat av robidobban
                              är det någon som vet när man släpper i ancistrus i karet?
                              Ancistrus borde du kunna släppa ner ganska snart....tänk bara på att tilläggsmata med algtabletter......så de inte svälter ihjäl...
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...