Innehåll i ett 230 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOOG
    • March 2010
    • 1

    Innehåll i ett 230 liter

    Hej
    Efter många års frånvaro med akvarium har nu min son nått åldern så jag kan skylla på honom
    Höll på med Tanganyika innan men då det aldrig blir så mycket färger som Malawi och Amerikanska ciklider tänkte jag testa på det då sonen tycker de är trevligare.
    Är däremot novis på Amerikanska ciklider. Därför undrar jag om någon kan tipsa om en bra sammansättning av färglada, lättlekta ciklider till ett 230 liters akvarium.
    Är det något annat jag bör ha i åtanke när det gäller dessa ciklider.

    Tack på förhand
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av MOOG
    Hej
    Efter många års frånvaro med akvarium har nu min son nått åldern så jag kan skylla på honom
    Höll på med Tanganyika innan men då det aldrig blir så mycket färger som Malawi och Amerikanska ciklider tänkte jag testa på det då sonen tycker de är trevligare.
    Är däremot novis på Amerikanska ciklider. Därför undrar jag om någon kan tipsa om en bra sammansättning av färglada, lättlekta ciklider till ett 230 liters akvarium.
    Är det något annat jag bör ha i åtanke när det gäller dessa ciklider.

    Tack på förhand
    Vet inte om det är Sydamerikanska eller Centralamerikanska ciklider du är ute efter. Men vanliga relativt lättlekta ciklider från SA är tex. skalarer och kakaduaciklider. Skalarer skall inte vara några problem heller att ha tillsammans med apistogrammor öht. En annan lättlekt art är blå ciklid (bör inte hållas tillsammans med apistogramma)
    Är det CA du är ute efter så va bered på att dessa ciklider i regel är aggressiva och hyfsat revirhävdande, men i ett såpass stort kar kan man ha två par. Lättlekta centralamerikaner är tex. zebrakciklider och dyl. (öht. arter i säktena amatitlania, och cryptoheros). Andra ciklider härifrån som inte heller är omöjliga är eldbukar och kanske då främst T. meeki. Men gå gärna in å titta på artbeskrivningarna här på zoopet för mer info.
    Det du kan tänka på är att det skadar aldrig att ha god syresättning när man håller CA (eller eg. SA för delen oxå). Kör du CA och två par (en av varje art) är ett bra inrednignskoncept att bygga som en stor "barriär" i mitten av karet med stenar och rötter så att resp. par kan ha resp. sida om barriären som sitt revir.
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Om du skall köra malawi: Högt pH, högt kH och bra fart på vattnet, plus gott om stenskravel. Växter som pallar de förhållandena är t ex jättevallis och anubias.
      Bra fiskar: T ex Golden, Acei, Rödzebra, Saulosi, Socolofi, Crabro, Rostciklid...ingen av dessa är jätteaggressiva (även om de kan tjafsa rätt rejält).
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...