Mystisk fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Riddaren
    • June 2009
    • 126

    Mystisk fisk

    Jag var idag och kollade runt på lite fisk och fick syn på en nyss inkommen fisk som delade kar med påfågeloskar. När jag frågade vad det var för sort så sa de att det var en framodlad variant av oskar ifrån sydamerika, en de kunde varken ge mig prisuppgift eller latinskt namn för den eftersom att den anställda som var ansvarig för inköpet av dem inte fanns på plats.
    Jag kan få dessa uppgifter imorgon, men jag litar inte fullt ut på butiken så därför tänkte jag själv göra lite efterforskningar.

    Den hade i princip inga likheter alls med en oskar, utan såg betydligt mycket mer ut som en aequidens. De hade till och med den svarta fläcken som är så tydligt på aequidens pulcher och rivulatus.
    Färgerna och mönstrena var däremot lite annorlunda. Det enda som kunde föra tankarna till en oskar var munnen.
    Dessa exemplaren var ca 7-8 centimeter långa.
    Färg och mönstring påminde nästan mer om en mörk pärlciklid.

    Är det någon som har en aning om vad detta rör sig om? Har butiken verkligen rätt i att detta kan tänkas vara oskar?
    Senast redigerad av Riddaren; 01 March 2010, 14:45.
    ______________________________________________
    540 L + 540 L + 47 L
    Entusiastisk amatör
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, nå´n påfågel låter det ju inte som. Om det är en framavlad variant av påfågelsciklid så lär den ju ha samma latinska namn. Många av de påfåglar som säljs är dessutom odlingsformer. Men svårt att säga vad det var, utan en bild. Vad hade den för färger, och kroppsform?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Riddaren
      • June 2009
      • 126

      #3
      Nä påfågelciklider har ju ändå ett ganska så distinkt utseende.

      Den hade kroppform som en aequidens pulcher, men möjligtvis något grövre underbett så som en oscar. Färgen var som en midnattsblå blåciklid, men istället för ett speciellt mönster så var det ungefär samma över hela cikliden bortsett ifrån den svarta pricken ovanför bukfenorna i sidan av fisken. Så den hade en mörkare nyans med en mängd ljusare små prickar. Som lyser sådär i neon.

      Jag har ett minne som en guldfisk så mycket mer än så kan jag dessvärre inte komma på nu. Men jag skulle bli förvånad om någon här hade kunnat gissa att det var en oscar. Lyckas vi inte klura ut vad det är så får jag helt enkelt ta en bild imorgon och lyssna på vad de har att säga.
      ______________________________________________
      540 L + 540 L + 47 L
      Entusiastisk amatör

      Kommentar

      • Riddaren
        • June 2009
        • 126

        #4
        Atlas dedicado al fascinante mundo de los acuarios, terrarios, acuaterrarios y micromamíferos.


        Faktiskt oerhört likt den här pärlcikliden.
        ______________________________________________
        540 L + 540 L + 47 L
        Entusiastisk amatör

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Det var inte en så´n här? Finns i en variant med små prickar, och en med större fläckar, som den på bilden.



          Guldfiskar har nog ganska bra minne, förresten
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Riddaren
            • June 2009
            • 126

            #6
            Oj, det verkar som att du lyckades tolka min förklaring bättre än vad jag trott. Det är faktiskt oerhört likt, men jag vill tro att fläckarna skulle vara mer neon-blåa och att ögonen skulle sitta längre upp.
            I övrigt stämmer den i form och mönstring, även det där med underbettet.
            Den jag såg i affären hade den där pulcher/rivulatus fläcken också, så den var inte svart utan bara mörkt blå och endast fläcken var svart.

            Men det är imponerande att du lyckades hitta en fisk som stämde in på min beskrivning så pass
            Jag kanske ska ta reda på dess identitet och aldrig avslöja sanningen för dig?
            ______________________________________________
            540 L + 540 L + 47 L
            Entusiastisk amatör

            Kommentar

            • Fredrik1
              • February 2009
              • 305

              #7
              Kan du inte ta kort på fanskapet o lägga upp en bild imorn? :P
              Min Zoon

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hmm, undrar vad det är då? Jack Dempsey? Nää, troligtvis inte...
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Riddaren
                  • June 2009
                  • 126

                  #9
                  Den hade faktiskt många likheter med Jack Dempsey, men då tycker jag inte att butiken skulle ha så svårt att skilja dem åt.
                  Jag lutar lite åt att det kanske är en hybrid. De hade endast två exemplar av den så jag undrar varför den ens fanns där.
                  Jag får helt enkelt köra dit imorgon och ta en bild. Jag är faktiskt sugen på att köpa dem eftersom att det var två av de vackraste fiskar jag har sett så det är därför jag ville ha lite kunskap innan jag kom dit imorgon, för personalen där kan ju säga att det är vad som helst ibland.
                  ______________________________________________
                  540 L + 540 L + 47 L
                  Entusiastisk amatör

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Förmodligen är det inbytesfiskar, som nå´n kommit in med. Ja, att det är hybrider tänkte jag också på, men utan en bild är det svårt att veta. Om de inte ser att det inte är påfåglar så kan de nog se fel på JD också.

                    Ja, att affärer säger lite vad som helst ibland (antingen av okunnighet eller medvetna lögner) är nog tyvärr inte så ovanligt.
                    Senast redigerad av Shepard; 01 March 2010, 19:40.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Riddaren
                      • June 2009
                      • 126

                      #11
                      Jo tyvärr är det väl så. Men min gissning just nu är att det är en hybrid och jag skulle vilja påstå att aequidens är med i bilden.
                      Men JD skulle inte förvåna mig heller.

                      Upp till bevis imorgon
                      ______________________________________________
                      540 L + 540 L + 47 L
                      Entusiastisk amatör

                      Kommentar

                      • Ove.P
                        • March 2007
                        • 168

                        #12
                        Om det var en framodlad firre så skulle det kunna vara en Flowerhorn.

                        Flowerhorn
                        www.ciklid.org

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av riddaren
                          upp till bevis imorgon
                          nå?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Riddaren
                            • June 2009
                            • 126

                            #14



                            Det hela blev pinsamt uppenbart när hon väl sa det. Jag får skylla på att jag villades in på fel spår i början och mitt minne inte är min vän
                            ______________________________________________
                            540 L + 540 L + 47 L
                            Entusiastisk amatör

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Jack Dempsey var det ja, som mitt andra förslag faktiskt var Även om jag inte trodde det själv.

                              Ingen odlingsform av påfågel, och inte från Sydamerika, jaja
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...