funkar ciklider med mina andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattiasmillberg
    • February 2010
    • 165

    funkar ciklider med mina andra fiskar?

    Hej har blivit mer o mer intreserad av olika typer av ciklider. väldig fina fiskar.
    Skulle vilja veta om mina andra fiskar hade funkat med ciklider och vilka som rekomenderas. Har sett en som är svart Med rött på, vilken är det?

    Nu har jag 2 silver hajar ett par krabbor, o 2 scalarer o en mal på 5cm
    Har ett akvarie på 240 l!

    Tacksam för svar..
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Dina scalarer är ciklider.

    Ett dorsigera-par och en grupp fjärilar kanske vore nåt?

    Andra ciklider du kunde testa är kurvciklid eller thomasciklid. Palettciklid är en annan trevlig ciklid lämplig för nybörjare, men den kan kanske ge sig på dina scalarer.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mattiasmillberg
      • February 2010
      • 165

      #3
      okey
      får åka till akvarie affären o kolla lite.
      Se vad dem har här i krokarna. Någon som vet vilka som var svarta o röda? såg en bild på ett foder paket.

      Kommentar

      • sjebbe
        • March 2009
        • 440

        #4
        Skulle tro det är en Påfågelciklid. Funkar inte med den fiskebesättningen du har för tillfäället.
        450 L - Channa pulchra
        720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Kan också rekommendera kurvciklid och thomasi (som är afrikan liksom paletten), har ett thomasipar med yngel, och upptäckte nyss att mitt kurvciklidpar har yngel på ett anubiasblad precis under ytan, bland en massa flytväxter. I det akvariet går förutom kurvcikliderna bl.a discus, scalarer, nyckelhål och diverse malar. Apropå nyckelhålscikliden kan jag rekommendera den också, en av mina favoritciklider. Bolivianska fjärilar rekommenderar jag före de vanliga, eftersom de är tåligare, lever längre, och lättare att få yngel av.

          Ett litet tips bara när du åker till affären, lita inte blint på vad de säger, det förekommer tyvärr att de (antingen av okunnighet eller medvetna lögner) försöker sälja fiskar som inte alls passar. Berätta hur som helst för dem vad du har för fiskar och hur stort akvariet är, har du tur så har du att göra med en seriös och kunnig expedit. Men att fråga här som du gjorde är en bra idé, och att läsa olika böcker.
          Senast redigerad av Shepard; 28 February 2010, 02:38.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • mattiasmillberg
            • February 2010
            • 165

            #6
            Ursprungligen postat av sjebbe
            Skulle tro det är en Påfågelciklid. Funkar inte med den fiskebesättningen du har för tillfäället.

            Tror inte det är påfågel då ja sett en del sådana. Denna var helt svart med rött på sidan.. ( å andra sidan är jag ju rookie )
            Kanske photoshop? vacker var den i alla fall...

            Tack för många tips..

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av mattiasmillberg
              Tror inte det är påfågel då ja sett en del sådana. Denna var helt svart med rött på sidan.. ( å andra sidan är jag ju rookie )
              Kanske photoshop? vacker var den i alla fall...

              Tack för många tips..
              Kanske en Tropheus moori? Finns många olika färgvarianter, beroende på varifrån de kommer. Också olämpliga i ditt akvarium med det sällskapet, men av andra anledningar.

              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • mattiasmillberg
                • February 2010
                • 165

                #8
                kan det vara en Tropheus moorii Kiriza? tanganykciklid?

                Kommentar

                Arbetssätt...