Diskus eller inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scooby doo
    • February 2010
    • 3

    Diskus eller inte

    Jag sitter i tankarna och byta ut mina slöjstjärtar mot diskus. Diskus är en dröm jag har haft i många år. Men har läst lite böcker bla Back to nature om diskus och blir lite avskräckt, sen läser jag forums inlägg och bestämmer mig för att köra. Det är ju så många andra som klarar det varför skulle inte jag tänker jag. Men trots det så tvekar jag om jag ska klara av det.

    Jag har haft akvarium i lite mer än 10 år. Så lite erfarenhet har jag. Jag har haft allt från guppy, molly till malawi ciklider och nu de sista 4 åren har jag bara haft slöjstjärtar.

    Jag blir osäker på om jag kommer att fixa diskus.

    Ni som har diskus gör ni något speciellt med karen? Mer då än vanliga vattenbyten osv. I böcker så låter det ju som ett helt företag bara att mata dom flera gånger per dag.

    "Drömkaret" som jag önskar är ett med växter dock inte växtkar, utan gröna välmående växter spridda i hela karet. Ett stim med tetror och lite större fiskar ev diskus. Passar ev någon skalar ihop med diskus?

    Kan tillägga att karet jag har är 375 liter med ett ytterfilter eheim professional II.

    Jag är mer än tacksam för era råd och synpunkter.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är du villig att lägga lite mer tid och pengar än tidigare tycker jag att du ska köpa diskus. Ett tips kan vara att försöka få tag i fisk som inte är så jättedyr nu i början så ser du ganska snart om diskus är något för dig att fortsätta satsa på.
    Skalarer skulle jag nog ev. skippa nu i början, men däremot tetror och malar som tål lite högre temp är inte fel.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #3
      Som ansjo säger så får du vara beredd på att öppna plånboken en del.

      Det kan vara lätt att köpa små diskusar vid ett första försök att börja med diskus. Många tror att det verkar lättare att prova med små diskusar. Priset är ju fördelaktigare med små diskusar.

      Sanningen enligt de flesta som håller på med diskusar är att det är lättare att hålla lite större diskusar. De bör i varje fall vara ca 10 cm.

      En annan ska som man ska vara medveten om är att diskusen är en stimfisk och trivs bäst i en grupp på mins 5-6 individer.

      Detta skriver jag inte för att avråda dig från att prova utan bara som ren info. Om du bara är beredd att sköta vattenbyten och övrig skötsel noga så är det bara att köra på.

      Lycka till!

      //Roger
      Discus for life

      Kommentar

      Arbetssätt...