Lek och rom med laetacaras, Hurra!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Otto the Otocinclus
    • December 2008
    • 94

    Lek och rom med laetacaras, Hurra!!

    Hurra!!! Igår lade mitt laetacara dorsigera par rom (eller bara honan )!!
    Nu vaktas rommen fredligt och bestämt av både hanen och honan som färgar ut fantastiskt. Det roligaste med allt i hopa är att de bara för en vecka sedan hade vita prickar över hela kroppen och att jag ännu inte har gjort något stort vattenbyte för att bli av med medicinen (protozin som för övrigt fungerat bra) ännu, något som lär skjutas upp ytligare nu när de lekt .

    Och så klart några frågor :
    • Är det rimligt att rommen/ynglen klarar sig?? Akvariet är 180 liter och dom delar det med riotetror, corydoras, CR-räkor, platys och otocinclus.
    • Hur lång tid tar det för rommen att kläckas??
    • Ett par stycken av romkornen har blivit kritvita i stället för de andra kornens ljust rosa-beiga färg. Är detta ett steg i utvecklingen mot larver och yngel eller är romkornen döda??


    Är hursomhelst jätteglad för mina laetacaras och längtar efter att få skaffa några andra dvärgciklider till mitt "lilla" (54 liter) akvarium!!
    Senast redigerad av Otto the Otocinclus; 03 March 2010, 15:28.

  • Johan0201
    • June 2007
    • 708

    #2
    Bilder? =)
    1* 540 liter med SA/CA ciklider
    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

    www.tvspel.ifokus.se

    Kommentar

    • Otto the Otocinclus
      • December 2008
      • 94

      #3
      Lite småklurigt att komma in i hörnet där dom lagt rommen med kameran utan att skrämma iväg dem så jag har inga bilder just nu. Ska göra fler försök iallafall...

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av Otto the Otocinclus
        Hurra!!! Igår lade mitt laetacara dorsigera par rom (eller bara honan )!!
        Nu vaktas rommen fredligt och bestämt av både hanen och honan som färgar ut fantastiskt. Det roligaste med allt i hopa är att de bara för en vecka sedan hade vita prickar över hela kroppen och att jag ännu inte har gjort något stort vattenbyte för att bli av med medicinen (protozin som för övrigt fungerat bra) ännu, något som lär skjutas upp ytligare nu när de lekt .


        Och så klart några frågor :
        • Är det rimligt att rommen/ynglen klarar sig?? Akvariet är 180 liter och dom delar det med riotetror, corydoras, CR-räkor, platys och otocinclus.
        • Hur lång tid tar det för rommen att kläckas??
        • Ett par stycken av romkornen har blivit kritvita i stället för de andra kornens ljust rosa-beiga färg. Är detta ett steg i utvecklingen mot larver och yngel eller är romkornen döda??

        Är hursomhelst jätteglad för mina laetacaras och längtar efter att få skaffa några andra dvärgciklider till mitt "lilla" (52 liter) akvarium!!
        Inte så troligt att ynglen överlever med corydoras och tetror i karet. Kommer inte ihåg hur lång tid det tar för rommen att kläckas men generellt så kläcks rommen ganska kvickt för öppet lekande substratruvare (kolla artbeskrivningen här på zoopet). Vita ägg är obefruktade ägg och de angrips snabbt av mögelsvampar därav den vita färgen.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Otto the Otocinclus
          • December 2008
          • 94

          #5
          Har läst på lite olika sidor och kommit fram till att rommen kläcks efter 2-4 dagar.
          En av de bästa sidorna jag hittade var:

          http://http://www.seriouslyfish.com/...rsigera&id=129

          Här står det även att hela kullen flyttas till en grävd grop efter att rommen blivit larver (Vad "ynglen" kallas innan de blir frisimmande) vilket verkar stämma då jag såg båda två (cikliderna) proppade munnen full med rom i morse (trodde jag, men egentligen var dom nog redan kläckta ) till en plats bland rötterna på anubian som dom lade sina rom på.
          Nu är föräldrarna mer aggressiva och jagar bort varenda fisk (förutom otocinclusarna och CR-räkorna av någon underlig anledning...) från anubian och dess närhet (och det är en rejäl anubia, själva "roten" är nästan 3 dm lång ).

          Rooster: I vilken fas är risken störst att man förlorar ynglen?? "Rom-fasen" verkar över och även om antalet romkorn minskat så är/var det fortfarande många kvar (2/3 kanske...).

          Kommentar

          • Otto the Otocinclus
            • December 2008
            • 94

            #6
            Och nu har de flyttat lite längre fram i karet. Även fast de är fullt synliga så ser jag inga rom/larver/yngel men jag antar att de är för små för att synas i ett sällskapsakvarium.
            De andra firrarna gör i alla fall bäst i att inte vara allt för nära dem (Framför allt pansarmalarna av någon underlig anledning).

            Håller tummarna och väntar...

            Kommentar

            • Otto the Otocinclus
              • December 2008
              • 94

              #7
              Nu har de hållit på att flytta mellan anubian och stenen i framkant i snart en vecka. Har ännu inte sett något litet yngel än men som dom (paret och då framför allt honan) jagar pansarmalar och även håller annan fisk på avstånd så torde det vara något dom försvarar.

              Några frågor till, när blir ynglen synliga för blotta ögat och när börjar de ta foder?? (Det står en glassburk med itu klippt lock på akvariet och där i ligger det en sil och en liten burk med cystor. Resten får ni klura ut själva!! :P)

              Kommentar

              • Otto the Otocinclus
                • December 2008
                • 94

                #8
                Nu är det frisimmande yngel!!!
                Båda föräldrarna står och vaktar sin barnaskara på omkr. 50 stycken små, frisimmande yngel utan gulesäck och ser till att ingen annan fisk kommer i närheten!!

                Du var en av mina tidigare frågor besvarade, det tar ungefär 10 dagar för rommen att bli frisimmande yngel i ca: 27-28 gradigt, svagt surt och mjukt vatten.

                Då var det bara att starta upp en omgång artemia åt dem.

                Ni får väldigt gärna kommentera svara på frågor och ställa frågor, det börjar kännas som någon sorts monolog eller blogg!
                Senast redigerad av Otto the Otocinclus; 02 March 2010, 11:54.

                Kommentar

                • Otto the Otocinclus
                  • December 2008
                  • 94

                  #9
                  Snälla, 100 visningar och bara två personer som svarat eller kommenterat. Någon vet väl något om Laetacaras eller åtminstone så väl någon en åsikt eller fråga i ämnet??? Eller...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...