Scalarer som "biter" på varandra!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tordh
    • February 2010
    • 71

Scalarer som "biter" på varandra!

Hej!

Har haft mina scalarer i närmare en månad snart. Har redan räknat ut att det måste vara en hane och en hona. Problemet med dom nu är att hanen ibland "attackerar" honan genom att nafsa eller bita på henne, är detta normalt eller är det så att det kan vara två hannar som slåss?

Tack på förhand!
    Har ett halvt zoo hemma hos sig
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Det kan vara vilket som, är det lite storlek på dem nu så kan det vara rangordningen mellan två hanar men det kan likaväl vara "kärleksgnabb" trots att jag mer tror på det första förslaget.
    Hur höga är de?
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• tordh
      • February 2010
      • 71

de är mellan 8-10 cm, köpte dom när dom var 6 cm höga. Men hur ser man garanterat att det är en hona eller hane då? Har ju ett 312 liters akvarium jag ska hämta på torsdag och tanken är att flytta in dom där, men om det är två hanar som gnabbas kanske man ska köpa nya och försöka få honor så att de inte bryr sig om varandra, eller tänker jag fel?

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Jo, jag tror nog att du tänker fel.
        Köp istället en grupp som får växa upp tillsammans och från den gruppen kommer de att para ut sig, och i det karet kan du sedan behålla ett till två par.
        Det är svårt och närmast omöjligt att se könsskillnaden på skalarer som inte leker eller har uppnåt bra storlek, men i ditt fall tror jag att de tär två hanar som gnabbar.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• osse
          • January 2010
          • 69

scalare honorna har en inbuktning i pannan medans hanarna har en slät panna.

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Ursprungligen postat av osse
            scalare honorna har en inbuktning i pannan medans hanarna har en slät panna.
            Vore det så enkelt hade det varit toppen, men så enkelt är det inte tyvärr.
            Däremot kan man se på äldre par att hannarna är lite grövre i kroppen och har tjockare panna, men även detta är varierande på olika fiskar och sorter, och inget som man med 100% kan fastställa könet på...
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Shepard
              • March 2003
              • 13992

Både hanar och honor kan slåss med varandra, så det kan lika gärna vara två honor som två hanar. Dessutom så händer det att hanar och honor slåss med varandra också, om de inte drar helt jämnt, mitt par blir ibland osams efter leken, men ynglen brukar bli frisimmande ändå. För ett antal år se´n hade jag ett par som funkade jättebra ihop och vaktade sina yngel bra, men när honan dog köpte jag en ny, och de struntade i varandra den första tiden om jag minns rätt. De lekte till slut, men när ynglen nästan var frisimmande så gav sig honan på hanen och gav honom en del stryk. Så att köpa ett gäng ökar schansen att få ett par som funkar ihop.

Apropå könsskillnader så ser man rätt lätt på ett etablerat par vem som är vem, hanarna är större (förutsatt att de är lika gamla och har vuxit bra), har längre fenor, och kraftigare panna/huvud. Men har man inte två att jämföra med kan det vara svårare.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentar

• tordh
                • February 2010
                • 71

okej, för köpte dom i samma storlek, men det konstiga är att de ibland bråkar och ibland så följer dom efter varandra var än den andre simmar...svårt att skilja på dom mer än att den ena har en buckla i framhuvudet...

Kommentar

• Constantine
                  • September 2009
                  • 431

Ursprungligen postat av tordh
                  okej, för köpte dom i samma storlek, men det konstiga är att de ibland bråkar och ibland så följer dom efter varandra var än den andre simmar...svårt att skilja på dom mer än att den ena har en buckla i framhuvudet...
                  Tror att detta är ett normal för ungfiskar där de jagar och bråkar med varandra lite då och då, sedan som det har sagts innan i tråden så ska du inte räkna med att det är en hane och en hon och en annan sak som har nämnts är att yngel och ungfiskar lever i stim och sedan vid könsmogen ålder parar de ut sig så det kan va så enkelt att de har tröttnat på varandra, hade jag varit du hade jag köpt 3 - 4st till i ungefär samma storlek för deras bästa.

Vill inte låta gnällig eller nåt men man måste läsa på om fisken innan man införskaffar den, vill du ha en fisk i akvariet eller fisk som trivs i ditt akvarium
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

Kommentar

• Ouscazz
                    • February 2009
                    • 912

Ursprungligen postat av tordh
                    Buckla?
                    Bilar kan få bucklor i plåten, skalarer får inte bucklor...
                    www.diskusforum.se
                    www.loricariidae.se

Kommentar

• Shepard
                      • March 2003
                      • 13992

Har man bara hanar eller bara honor så blir det nog lugnare, eftersom rivaliteten om partners blir obefintlig. Honor kan i och för sig "leka" tillsammans även om det såklart inte blir nå´t av det. Men ett kar med bara hanar (hur kul nu det blir) blir nog lugnare. Men sätt i en hona (eller en hane i ett kar med honor) så blir det liv i luckan.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

Kommentar

• Scslar
                        Banned
                        • December 2010
                        • 51

Scalarer

Scalarer slåss väldigt ofta..hanar som honor..har haft Scalarer i evighet och har man bara honor så kan du räkna med att de kommer att slåss minst Varje dag..samma sak med bara hanar.
                        Scalarer ger sig också på mindre fiskar och angriper oftast i skydd av mörker,typ när du släcker ner för natten. De äter sällan andra fiskar men dödar och lemlästar ofta. Olika arter av Scalarer slåss väldigt mycket tills döden är ett faktum. Att se skillnad på hane och hona är mycket svårt, köp ett par och hoppas på tur...
                        Ett 110 liters akvarium är inte alls för litet för Scalarer,de anpassar sig direkt och växer helt naturligt till stora scalarer på typ ca 20 cm. Inga problem alls.
                        Skillnad mellan hona och hane kan man ibland se på deras befruktningsdel,dvs att hanen har lite mer som *putar ut * där nere.
                        Men som sagt,väldigt svårt att se skillnad.

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Ursprungligen postat av Scslar
                          Scalarer slåss väldigt ofta..hanar som honor..har haft Scalarer i evighet och har man bara honor så kan du räkna med att de kommer att slåss minst Varje dag..samma sak med bara hanar.
                          Scalarer ger sig också på mindre fiskar och angriper oftast i skydd av mörker,typ när du släcker ner för natten. De äter sällan andra fiskar men dödar och lemlästar ofta. Olika arter av Scalarer slåss väldigt mycket tills döden är ett faktum. Att se skillnad på hane och hona är mycket svårt, köp ett par och hoppas på tur...
                          Ett 110 liters akvarium är inte alls för litet för Scalarer,de anpassar sig direkt och växer helt naturligt till stora scalarer på typ ca 20 cm. Inga problem alls.
                          Skillnad mellan hona och hane kan man ibland se på deras befruktningsdel,dvs att hanen har lite mer som *putar ut * där nere.
                          Men som sagt,väldigt svårt att se skillnad.
                          Ett vanligt 110 liters kar är för litet för skalarer, förstår inte riktigt hur du kan tycka det är ok?
                          Sedan är de heller inga mördarmaskiner, om de nu inte är i ett 110 liters.
                          Hur menar du att de anpassar sig?
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Scslar
                            Banned
                            • December 2010
                            • 51

De anpassar sig på den lilla yta de har i ett litet akvarium...mina scalarer i mitt 720l akvarium har aldrig blivet större än de i 110l akvariet. Slagsmål mellan scalarer, iallafall i mina ( i både de stora och små akvarium ) har alltid skett. Så gott som dagligen. De dödar även andra små fiskar när de * känner * för det.
                            Låter som en besserwisser/skrytare nu kanske men jag har haft scalarer i över 25 år. Nog vet jag hur de funkar alltid. Små akvarium är inte lika med små fisk heller...fisk i små akvarium växer exakt lika mycket som om de funnits i havet.
                            Ett annan anpassningssvar är att de oftast väljer att hålla till vid pumparna eller längs kortsidorna. Så jag fattar inte alls dig ANSJO att 110l e för litet när de oftast är på en begränsad plats.

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Ursprungligen postat av Scslar
                              De anpassar sig på den lilla yta de har i ett litet akvarium...mina scalarer i mitt 720l akvarium har aldrig blivet större än de i 110l akvariet. Slagsmål mellan scalarer, iallafall i mina ( i både de stora och små akvarium ) har alltid skett. Så gott som dagligen. De dödar även andra små fiskar när de * känner * för det.
                              Låter som en besserwisser/skrytare nu kanske men jag har haft scalarer i över 25 år. Nog vet jag hur de funkar alltid. Små akvarium är inte lika med små fisk heller...fisk i små akvarium växer exakt lika mycket som om de funnits i havet.
                              Ett annan anpassningssvar är att de oftast väljer att hålla till vid pumparna eller längs kortsidorna. Så jag fattar inte alls dig ANSJO att 110l e för litet när de oftast är på en begränsad plats.
                              Skojar du eller? Om du nu haft skalarer i över 25 år borde du veta bättre...
                              Att dina skalarer dödar andra småfiskar kanske beror på att du håller dem i ett alldeles för litet kar?
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...