Blå cikliders som äter upp sina ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Blå cikliders som äter upp sina ägg

    Har två blå ciklider, dom flyttade in i karet för en knapp månad sen, två veckor sen lekte dom och la ett 100-tal ägg på en rot och blev ganska defensiva mot allt som kom nära, ungefär hälften av äggen var vita och resten svarta. Men varje morgon när jag vaknade såg jag att det hade blivit färre ägg. och när jag satt och kollade länge såg jag att det var föräldrarna som "åt upp" sina ägg.

    Munruvare finns det ju något som heter men då ska väl ungarna komma ut ur munnen någon gång? Jag får känslan av att dom bara inte riktigt vet hur man ska göra, är det något jag kan göra för att hjälpa dom (dom är igång igen och visar parningsfärger nu)? Eller kommer det med rutinen när dom fått misslyckas med några kullar?
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Om det inte är två honor du har så ska du bara låta dem prova några gånger, plus att om äggen blir vita så är de döda. I övrigt så är inte blåciklen en munruvare.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Johan0201
      • June 2007
      • 708

      #3
      Hur ser äggen ut om de är befruktade?
      1* 540 liter med SA/CA ciklider
      9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

      www.tvspel.ifokus.se

      Kommentar

      • Johan0201
        • June 2007
        • 708

        #4
        Ingen som vet?
        1* 540 liter med SA/CA ciklider
        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

        www.tvspel.ifokus.se

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Kom själv aldrig så långt eftersom mina var honor.

          Men jag tror att de blir behåller sin mörka färg tills de kläcks.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Svetsaren
            • July 2009
            • 193

            #6
            Det kan inte vara så att de tar de kläckta ynglen och spottar ut dem någon annanstans för en säkrare tillvaro? Så gör mina multispinosor i alla fall.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              De brukar vad, jag vet, gräva en grop som de vallar ynglen till.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Johan0201
                • June 2007
                • 708

                #8
                Är det som så att man inte kan se yngeln när de är nykläckta? Att de är så pass små menar jag..
                1* 540 liter med SA/CA ciklider
                9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                www.tvspel.ifokus.se

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ynglen syns lika bra som äggen, om de inte är på ett ställe så man inte kan se äggen.

                  Med andra ord så kan du se äggen, så kan du se ynglen också.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Min erfarenhet säger att om de blir vita så är det döda (mögliga) och dessa äta omedelbart upp av föräldrarna. När de ägg som inte möglat kläcks så ta de upp av föräldrarna i munnen och flyttas en liten bit därifrån. Till en liten grop eller så där larverna (yngel med gulesäck) får ligga och sprattla tills de är frisimmande.

                    det kan ju vara så att de gradvis äter upp sina ägg just för att de gradvis möglar tills alla möglat.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Riddaren
                      • June 2009
                      • 126

                      #11
                      Äggen mognar lite för var dag men varierar inte allt för mycket i färg. En del ägg försvinner efterhand men jag har själv tolkat det som att föräldrarna rensar undan "döda" ägg.
                      Tillslut kläcks alla äggen och försvinner i princip helt och hållet. Att då hitta ynglena kan jag tycka är svårt, så det man får titta efter är gropar som är grävda i närheten av föräldrarna för hit flyttar de sina yngel och skyddar dem.
                      Trots att jag många gånger vet att de är där så lyckas jag inte se dem så ibland får man helt enkelt gå efter hur föräldrarna vaktar en specifik grop väldigt intensivt.
                      Jag tror att ynglena är i större fara än vad äggen är, så chansen är stor att äggen klarar sig men ynglena stryker med efteråt om de inte har en bra plats där det är lätt för föräldrarna att skydda dem. Ibland tycker jag att föräldrarna slarvar med detta, men ibland har man också tur. Det är perfekt när det är mycket rötter och växter i samband med gropen.
                      Jag har äggläggning ibland upp mot 2 gånger i veckan, och även om äggen kan vara flera hundratals så är det inte särskilt många som tillslut överlever.
                      Detta tycker jag är positivt, för då vet man att de som faktiskt överlever är starka och friska.
                      ______________________________________________
                      540 L + 540 L + 47 L
                      Entusiastisk amatör

                      Kommentar

                      • Lellel2
                        • September 2009
                        • 199

                        #12
                        Har hittat 6 yngel som numera bor i mitt filter (kör med btn filter) och dom verkar trivas ganska bra där, risken är bara att det är palletciklider dom la en ny laddning rom efter några dagar när den andra försvann, nu var alla äggen gå men blev vita efter några timmar.

                        Tyckte mig även se att båda två la ägg den här gången, lite jobbigt men jag försökte intala mig själv att jag bara såg i syne. Dom har grävt en aning brevid roten dom valt som äggläggarplats men jag har inte sett något där och dom har inte bevakat den särskillt hårt.

                        Skulle det kunna vara så att damen vill men killen inte "gjort sin hemläxa"? Alltså att han inte besudlar äggen? Har fått en bekräftelse på att det ser ut som en hane och en hona i alla fall.
                        Senast redigerad av Lellel2; 27 February 2010, 22:15.
                        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                        Work smart, not hard

                        Kommentar

                        • Johan0201
                          • June 2007
                          • 708

                          #13
                          Jag lånar din tråd lite, för nu har ett av mina par blåciklider lagt ägg långt om länge.
                          Bytade 30% vatten igår i 540 litern och satte ner ett störra pumphuvud på 1800lit/timmen och då blev det minsann fart på dem.

                          Bifogar en bild på hanen och äggen och även en med ett försök att fota äggen
                          Bifogade filer
                          1* 540 liter med SA/CA ciklider
                          9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                          www.tvspel.ifokus.se

                          Kommentar

                          • Johan0201
                            • June 2007
                            • 708

                            #14
                            Ett litet klipp =)

                            1* 540 liter med SA/CA ciklider
                            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                            www.tvspel.ifokus.se

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Snygga blåciklider, kul film också. De var riktigt snälla, jag somtycker min hantlar är snälla då de vaktar rom/yngel, men dessa var rena bomullen i jämförelse!
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...