Discusar jagar ständig varann

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna.H
    • February 2010
    • 7

    Discusar jagar ständig varann

    Vi ha 4 Discusar 2 super red melon ungefär 10 cm och 1 röd turkos 1 blå turcose ca 6 - 7 cm.
    De jagar varann hela tiden en av melonerna jagar runt alla, och dess i mellan jagar de varann. Skall de aldrig lugna sig. Eller göra upp rangskalan eller vad de nu sysslar med, Tappar lusten på detta. Har ni några tips

    1000-tack
    Anna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur länge har du haft dem? Hur stort kar?
    Skulle tippa på att det är rangordningen som ska till, sedan brukar det vara mer tjafs med mindre diskus om de är färre i antal och håll även en koll så det inte snart blir ett mobbingoffer i gruppen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Rickard p
      • November 2009
      • 115

      #3
      Har bara haft diskus i 3 månader och märker samma problem .
      540liter 8 diskus runt 6 månader tror jag 8-10 cm.
      Hade problem att en var ut stött flyta den till ett ensamt kar den kom i gång och åt men då vart den en ny som vart utsatt .
      Jag vet inte med det känns som man inte kan göra så mycket

      Kommentar

      • Anna.H
        • February 2010
        • 7

        #4
        Har bara haft dem drygt 2 veckor och karet är 250L. Ok så det kanske är så här de är, inte så kul. Ännu finns ju gott om plats för dem men de behöver ju mer plats när de växt på sig.

        De minsta äter allt, de större är lite kräsna och vill bara ha röda mygglarver.

        Funderar också lite på om PH kan påverka hur de är för just nu är det lite högt för Discusarna tror jag. PH ligger på 7.5 nu,
        Senast redigerad av Anna.H; 18 February 2010, 18:28.

        Kommentar

        • Anna.H
          • February 2010
          • 7

          #5
          Trist , tycker jag om det ÄR så här de är. Inte riktigt vad jag tänkt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Kan ju vara så att alla är av samma kön, eller att du har tre hanar eller tre honor, och att det är konkurrens om partners. Kanske kan vara en idé att skaffa några till.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Anna.H
              Har bara haft dem drygt 2 veckor och karet är 250L. Ok så det kanske är så här de är, inte så kul. Ännu finns ju gott om plats för dem men de behöver ju mer plats när de växt på sig.

              De minsta äter allt, de större är lite kräsna och vill bara ha röda mygglarver.

              Funderar också lite på om PH kan påverka hur de är för just nu är det lite högt för Discusarna tror jag. PH ligger på 7.5 nu,
              En väg att gå är att skaffa fler diskus så tar den dominanta troligen ut aggressionerna på fler individer, och diskus som är runt 6-10 cm är inte fel att hålla i ganska stor grupp om 8-10 individer. Att sedan några faller bort på vägen är tyvärr inte ovanligt och inte så jättemycket för dig att göra något åt.
              Röda mygg är ett foder som de flesta fiskar äter, men det finns frysfoder som är mer näringsrikt såsom artemia, räkmix, D50+(flingor) osv, och något du bör prova.
              Att de inte käkar detta från början är oftast övergående, och när de har självsvält sig några dagar tar de även detta foder med god aptit.
              Ph:t är inget att oroa dig över så länge du har stabilt vatten, har du inte rötter i karet är det en liten idé att fundera över.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Anna.H
                • February 2010
                • 7

                #8
                #6 tanken har funnits att skaffa några till, men sedan tyckte jag att det skulle bli för fullt eftersom inte karet är så stort. Men visst det är sant att det kan vara att de är av samma kön så det är därför de beter sig som de gör.

                #7 De mindre äter ju allt men de större är rätt kräsna, de får artemia och granulat för diskusarr och de har väl fått lite flingfoder också. får väl skaffa lite räkmix och lite annat. Oxhjärta är jag lite rädd för då det skräpar ner mer.

                Vattnet är bra, det var ju just PH som jag funderade på har en rot men den har bara legat i en vecka, så den kanske gör sitt med tiden.

                Får väl fundera på fler Discusar, men blir det inte för trångt? Eller så sälja dem???? Någon kanske är intresserad av dem som redan har andra Discusar.

                Tack för svar
                A
                Senast redigerad av Anna.H; 19 February 2010, 11:30.

                Kommentar

                • Anna.H
                  • February 2010
                  • 7

                  #9
                  Ville bara berätta att vi var och köpte ytterligare 2 Diskusar. Så nu har vi totalt 6 stycken då i blandade storlekar. Men det var ju tjafs i burken i alla fall, blev så himla trött när jag satt där och tittade på mina firrar som jag gjort vad jag kan för att de skall trivas och må bra.

                  Men jag lade märke till att de fick kämpa mycket mot den tämligen starka cirulationen i tanken. Så jag tog ur cirkulationspumpen som satt i ena hörnet i bakkanten. Har nu endast ett ytterfilter med fin vattenrörelse vid ytan.

                  Gissa om jag blev förvånad, - vips, så sänkte sig lugnet i akvariet och discusarna simmar i långsamt majestätiskt TILLSAMMANS även den största bråkmakaren inkluderar gruppen. så häftigt. Jag tror det menas att (mina) Discusar inte gillar kraftig cirkulation.

                  Inget gruff. Så FANTASTISKT
                  Senast redigerad av Anna.H; 27 February 2010, 06:24.

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    vad roligt att det löst sig, grattis

                    Kommentar

                    Arbetssätt...