Konstig zebra ciklid!!!!!!!!!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monsieur
    • September 2009
    • 86

    Konstig zebra ciklid!!!!!!!!!?

    Köpte häromdan ett par zebra ciklider,hanen har zebras vanliga randiga men han ser ut som papegoj ciklid!
    Har inte uptäkte det förän jag va hemma.
    Hur komer det sig!!!!!!!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Kan vara en korsning, eller så är det helt enkelt den randiga varianten av "papegojciklid" som väl egentligen är en missbildad Amphilophus labiatus/citrinellum, som finns i randiga varianter (som inte ser exakt ut som zebrans ränder), och vissa färgar om från randig till gul eller röd. Men jag har själv sett små zebraciklidrandiga "papegojor" och då fick jag känslan av att det helt enkelt var zebraciklider med samma missbildning som "papegojcikliden", och jag har för mig att jag har sett en påfågelsciklid med den formen, så det kan helt enkelt vara en "ren" art, men med samma missbildning som "papegojan". Och har sett vita zebraciklider ganska nyligen som haft antydan till samma form.

    En bild underlättar också.
    Senast redigerad av Shepard; 12 February 2010, 21:38.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • monsieur
      • September 2009
      • 86

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Kan vara en korsning, eller så är det helt enkelt den randiga varianten av "papegojciklid" som väl egentligen är en missbildad Amphilophus labiatus/citrinellum, som finns i randiga varianter (som inte ser exakt ut som zebrans ränder), och vissa färgar om från randig till gul eller röd. Men jag har själv sett små zebraciklidrandiga "papegojor" och då fick jag känslan av att det helt enkelt var zebraciklider med samma missbildning som "papegojcikliden", och jag har för mig att jag har sett en påfågelsciklid med den formen, så det kan helt enkelt vara en "ren" art, men med samma missbildning som "papegojan". Och har sett vita zebraciklider ganska nyligen som haft antydan till samma form.

      En bild underlättar också.
      Okej!
      Kan tänka mig att den är en zebra ciklid som har papegoj form eftersom han beter sig som en zebra och komer överäns men en zebra hona!
      tyckte att det va jätte konstig,har alldrig hört att zebra cik kan ha papegoj form!
      ska jag behålla den eller ska jag lämna tillbaka den?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Den missbildningen kan nog drabba fler arter. Om du ska behålla den eller inte får du ju avgöra själv, om du tror att det är en "ren" zebraciklid så gör det väl inte så mycket. Zebror korsar sig förresten lätt med en del andra arter, hade en zebrahane som uppenbarligen smygbefruktade en Jack Dempseylek, eftersom ynglen blev korsningar.
        Senast redigerad av Shepard; 12 February 2010, 22:00.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Vad jag har förstått så kan CA ciklider generellt korsa sig i väldigt stor utsträckning. Ingen egen erfarenhet dock.
          Checking out...

          Kommentar

          • monsieur
            • September 2009
            • 86

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Den missbildningen kan nog drabba fler arter. Om du ska behålla den eller inte får du ju avgöra själv, om du tror att det är en "ren" zebraciklid så gör det väl inte så mycket. Zebror korsar sig förresten lätt med en del andra arter, hade en zebrahane som uppenbarligen smygbefruktade en Jack Dempseylek, eftersom ynglen blev korsningar.
            okej!
            Jag få behålla den,de verka trivas mycket!
            Tack för svaret!

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Har du någon bild. Om det är fråga om deformerad ryggrad så kan det vara ett resultat av någon form av förgiftning under uppväxten. Det är vanligt hos vild fisk i hårt industialiserade miljöer.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Har du någon bild. Om det är fråga om deformerad ryggrad så kan det vara ett resultat av någon form av förgiftning under uppväxten. Det är vanligt hos vild fisk i hårt industialiserade miljöer.
                Kan det t.o.m vara så de får fram "papegojcikliderna"?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • monsieur
                  • September 2009
                  • 86

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Kan det t.o.m vara så de får fram "papegojcikliderna"?
                  Synd att jag vet inte hur jag visar bilder här på z!
                  Satt två timmar o kollat länge på små detalier hos zebra hanen,han ser ut exakt som papegoj cik förutom hans ränder och beteende.

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    Du kan inte lägga in bilder direkt i tråden om du inte är guldmedlem - men länka gärna! Vi är nog ett par som är intresserade av att se den firren nu.
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    Arbetssätt...