discus vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    discus vattenvärden

    Pratade med dom i djuraffären idag. Vi har ganska lågt ph/kh här i stan. Men att discusen är rätt känsliga när ph:t far upp och ner. Men om jag då häller i preparat som höjer kh, då följer ju ph:t upp också.
    Men dom vill ju inte ha högt ph så hur gör man då? för att få stabilt kh men lägre ph? de är väl omöjligt? eller?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur mycket diffar ditt akvariums pH på och hur ofta?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Hur mycket diffar ditt akvariums pH på och hur ofta?
      de vet jag inte riktigt...har inte kollat så på de. Men mina malawiyngel lever med mina "vanliga" fiskar med vanligt vatten utan tillsatser o dom är ju också känsliga för ph toppar men dom växer o mår bra.

      Ska man kolla de vattnet 1 gång/vecka ca o ser hur ph:t förändras? hur mkt får de svacka då för discus? eller finns de nåt att göra åt de att få stabilare kh men inte höja ph?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror att du ska ta några vattenvärde på karet/karen under en veckas tid och se hur lite det faktiskt svajar. Att du skriver om hur fiskarna har det i dina kar spelar inte så stor roll, fiskar kan gå i vattenvärden som de "normalt" inte gör i naturen och må ganska bra.
        Det viktiga är att de har ett hyffsat stabilt vattenvärde, något som du riskerar med att pytsa i olika kemikalier för att höja än det ena och än det andra.
        Som sagt, kolla upp vad du har för vattenvärde, och även gärna ditt kranvatten under en vecka och gör detta med dropptest så du får ett mer tillförligtliga resultat.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jessi_86
          • November 2007
          • 232

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag tror att du ska ta några vattenvärde på karet/karen under en veckas tid och se hur lite det faktiskt svajar. Att du skriver om hur fiskarna har det i dina kar spelar inte så stor roll, fiskar kan gå i vattenvärden som de "normalt" inte gör i naturen och må ganska bra.
          Det viktiga är att de har ett hyffsat stabilt vattenvärde, något som du riskerar med att pytsa i olika kemikalier för att höja än det ena och än det andra.
          Som sagt, kolla upp vad du har för vattenvärde, och även gärna ditt kranvatten under en vecka och gör detta med dropptest så du får ett mer tillförligtliga resultat.
          okej tack ska kolla en veckas tid
          tänkte bara på att malaswisen är ju med känsliga för ph-svängningar. Tänkte att de kanske inte svänger så mkt ändå trots att det inte är tillsatt nåt i det karet för att höja kh. Det är bara vanligt kranvatten i de karet..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Meddela vad du kommer fram till så får man se om det är något att göra eller om det är bra som det är...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jessi_86
              • November 2007
              • 232

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Meddela vad du kommer fram till så får man se om det är något att göra eller om det är bra som det är...
              nu har jag vart en aning seg här tog värden i morse på 2 av mina kar (dom jag inte har några tillsatser i) ska gör det nu denna vecka så får vi se. jag meddelar.

              Kh ligger på 3 iaf både i kranen och i båda karen, Ph låg på 7,0 i det ena och i det andra 7,5.

              Får se om det svajar nåt nu då..

              Kommentar

              • Jessi_86
                • November 2007
                • 232

                #8
                Hej har testatvattnet nu några dar. Ph:t i kranvattnet ligger på 7,5 och mitt lilla 30 L kar samma 7,5...sen har jag ett 110 L som ligger på 7,0 ( kan det vara för att jag har en rot i det?) men ph:t i alla vatten har inte förändrats. Kh ligger på 3..

                Jag har inga tillsatser i nåt av dessa kar...vad tror du?

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Det är lungt inget du behöver oroa dig för.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Jessi_86
                    • November 2007
                    • 232

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Det är lungt inget du behöver oroa dig för.
                    Då kan jag inhandla lite diskus då Jippi!

                    det ska bli kul

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jessi_86
                      Då kan jag inhandla lite diskus då Jippi!

                      det ska bli kul
                      Nu har jag kanske inte hängt med här men ska du ha diskus i ditt 110L akvarium?


                      //Roger
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Små diskus kan hon ju ha men inte så länge då dom snart kommer att kräva massa mer plats.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #13
                          Kanske ska skaffa ett större akvarie med lite rejäla filter först
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • Jessi_86
                            • November 2007
                            • 232

                            #14
                            hehe nej inga diskus i mitt 110 L dom ska få simma i mitt 250 L där det också finns ett ytterfilter.
                            Fast jag har inte testat det vattnet pga att det bor malawisar i det just nu, med medel i så ph:t ska vara högre.

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jessi_86
                              hehe nej inga diskus i mitt 110 L dom ska få simma i mitt 250 L där det också finns ett ytterfilter.
                              Fast jag har inte testat det vattnet pga att det bor malawisar i det just nu, med medel i så ph:t ska vara högre.
                              Låter bättre. Där kan du ju ha 5 stycken när du har bytt inriktning på det.

                              //Roger
                              Discus for life

                              Kommentar

                              Arbetssätt...