Hjälp önskas ang.. papegojfisk som har lagt ägg.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter.S
    • December 2009
    • 20

    Hjälp önskas ang.. papegojfisk som har lagt ägg.

    Hej! höll på att rengöra mitt kar igår lite med näven i vattnet. och en av mina papegoj fiskar var jäkligt tjurig på min hand och anföll den? vilket dom aldrig gjort för! så jag fick lite misstanke om att det var nåt och mycket riktigt dom hade lagt ägg.. men hur ska man nu göra då? vill ju att äggen ska kläckas så man får lite fler av dom=) så hur skall jag göra om det går att göra nåt? vad är det bästa? i karet finns som sagt ett gäng parooner, red tail, ormhuvud fisk. så ska jag förflytta dom eller nåt!?

    Tack på förhand!
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Alltid lite probelmatiskt när ens ciklider leker i "sällskapskar" men antingen kan du vänta tills rommen kläckts, utvecklats från larver och blivit frisimmande yngel och sen suga upp dem och placera dem i ett "yngelkar" Eller så gör du ingenting och låter denna kul gå till spillo men sen flytta paret till ett annat kar (utan massa rovfiskar). Är de i lektagen så kan de mkt väl leka igen i detta kar. Ta då gärna vatten från det stora karet. Deras nya kar behöver inte heller vara särskilt stort om de bara skall leka där (dvs. fiskarna vistas bara där tillfälligt).
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det verkar vara vanligt att "papegojcikliders" ägg inte kläcks, många verkar vara sterila, förmodligen på grund av hård avel, och missbildningar.

      Särskilt paroonerna kommer att växa ur karet hur stort det än är, och alla arterna du räknade upp är stora rovfiskar, så när de växer till sig kan "papegojcikliderna" ligga risigt till, men är de fullvuxa (ca 30 cm) så kan de klara sig ett tag.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Peter.S
        • December 2009
        • 20

        #4
        tack för alla svar=) får hoppas det går att suga upp dom sen.. angående rov fiskarna så ska dom få en större pool sen! men just nu är alla fiskar lika stora och dom verkar trivas alldeles utmärkt ihop! och det roliga är att jag nästan kan mata alla ur handen=) men inte ormhuvet! hur gärna den än vill så håller jag inte i maten åt han.. men nog om det nu! finns det fler förslag på äggen så ös på bara=) men ska ha allt under koll nu med dom. om det nu kläcks nåt?

        Kommentar

        Arbetssätt...