Kakadua-rom, befruktad eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Kakadua-rom, befruktad eller ej?

    Kan man se någon skillnad på romen från en kakaduaciklid om den är befruktad eller ej?

    Honan har lagt romen fullt synligt på ett blad så jag har tänkt flytta växten till ett annat akvarium men vill vara säker på att de befruktats först. Honan simmar fortfarande omkring och flörtar och åmar sig för hanen, betyder det att han inte befruktat än?

    Kan inte ha kvar romen i stora akvariet efter som tetrorna kommer äta upp ynglen så fort de tittar ut.

    Tacksam för snabba svar!

    mvh Term
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag har multispinosa som har frisimmande yngel nu. jag har 40 st koppar tetror o de kommer inte ens i närheten för att kunna käka upp ynglena.

    om du väntar ett par dagar så ser du om äggen utvecklas. de får små svarta prickar som är ögonen på ynglena.

    Kommentar

    • alcar
      • April 2005
      • 1398

      #3
      om rommen ej blir befruktad möglar den och blir vit, vanligtvis på plockar föräldrana bort dom som ej är befruktade
      mvh alexander
      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

      Kommentar

      • Term
        • September 2008
        • 54

        #4
        Så om jag inte ser några ägg med antingen ögon-prickar i eller möglande ägg (vilket skulle betyda att de som inte möglar är befruktade) så ska jag låta bladet vara kvar så att hanen kan göra sitt jobb? Är det så det funkar?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ja det tycker jag..tycker du ska låta äggen vara kvar hela tiden jag

          Kommentar

          • Term
            • September 2008
            • 54

            #6
            Inte första gången de lagt rom och de gånger jag inte kunnat flytta på den så har det inte varit ett enda yngel kvar inom ett par dagar från att de kläckts, trots mängder med javamossa och flytväxter. När tetrorna kommer från alla möjliga håll har föräldrarna inte en chans.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              okej då e jag med..men vänta ett par dagar så kan föräldrarna ta hand om äggen.
              sen kan du plocka upp det.
              men se till att äggen ej kommer i kontakt med luft.

              lägg i en plastbunke i karet (under vattnet) o lägg i bladet där.

              sen för du över det till yngelkaret o gör samma procedur fast baklänges då

              Kommentar

              • Term
                • September 2008
                • 54

                #8
                Igår kunde jag se att ett av äggen börjat mögla så jag flyttade över växten de satt på (längst ner på en valisneria) till ett mindre kar.

                I morse kunde man se att några av äggen kläckts och nu ikväll är alla kläckta och ynglen ligger i en liten hög i klykan på valisnerian och sprattlar. Ser än så länge ut att bli ganska lyckat det här.

                Kommentar

                • Term
                  • September 2008
                  • 54

                  #9
                  Ursprungligen postat av Term
                  Igår kunde jag se att ett av äggen börjat mögla så jag flyttade över växten de satt på (längst ner på en valisneria) till ett mindre kar.

                  I morse kunde man se att några av äggen kläckts och nu ikväll är alla kläckta och ynglen ligger i en liten hög i klykan på valisnerian och sprattlar. Ser än så länge ut att bli ganska lyckat det här.
                  I ett svagt ögonblick inför att jag flyttade växten med äggen på till yngelkaret så bestämde jag mig för att det vore trevligt att ha yngelkaret lite inrett.

                  Ingen bra idé har jag märkt nu eftersom jag inte kan hitta mer än ett enda yngel. Karet innehåller ganska finkorning sjösten (tillräckligt grov dock för att ynglen skall kunna gömma sig mellan stenarna) en kraftigt nedklippt valisneria samt en kolsten. Gissningsvis är det runt underkanten till stenen som ynglen sitter men det går inte ens med ficklampa att se dom. I längden är det nog bra att de har gömställen i och för sig i och med att de e lite mer blås på pumpen än vad som är helt optimalt.

                  De är väl bara att fortsätta med liquifry och hoppas att dom är kvar. När skall man börja med annan mat? Och vad för mat skall det vara då? Sist jag hade yngel matade jag dom med malda vipachips med de växte jäkligt långsamt av det.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...