Diskus frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrik_4044
    • September 2008
    • 65

    Diskus frågor

    Hej

    har äntligen skaffat mig mitt drömm akvarium gällande storlek iallafall (720L) som jag ska ha Diskus i + neontetror/fjärilar/kampfiskar/segelfenspleco och Agassi(double red)

    neonerna (50st), fjärilarna (2par), kampfisk (1st hane 2st honor) och Agassina (1st hane 2st honor) oh plecona
    går redan där sen ett par månader tillbaka

    mina frågor gäller först o främst mina filter har 3 st eheim ytterfilter på 1000l/timme funkar kanon bra och är väl inkörda på ett par år i mitt gamla 375Liters..
    men det jag läst mig till är just att Diskusen vill ha lugnare vatten.. mina filter är det ett jäkla tryck ialalfall i början när slangarna inte hunnit bli så skitiga.. gör rent dom lite då och då ngn gång/halvår..
    kan strömmen bli för mkt för en Diskus? trivs som sagt super med filtrena och vill inte tulla på renligheten med att ta bort ngt av filtren..då plecona skitar ner en hel del
    tankarna har gått att köpa ett Fx5 blir ju samma vatten flöde 3000L/timme
    någon som har erfarenheter eller som kan rekkomendera ngt annat bra filter just för Diskus .. då jag tänker mest på dom.. mina andra fiskar trivs jättebra redan nu (leker)

    hade tänkt runt 5-6 st Diskus i karet borde väl fungera bra eller?

    /Fredrik_4044
    Senast redigerad av fredrik_4044; 26 January 2010, 22:46.
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    #2
    Om du köper ett FX5 kommer du ju ha 1 utblås som sprutar ut lika mycket vatten som du gör med 3 av dina andra filter på ett och samma ställe och du kan inte skapa strömmar på samma sätt.
    Ändra platsen eller din setup på dina utblås så t.ex 2 går emot ett hörn och bromsar ner vattnet och 1 utblås på vattenytan. Om du har ett filter istället för 3 så har du ju inget filter om något skulle hända med det eller om du byter filtermaterialet i det.
    Dessutom så slår eheims pumpar ett fx5 i kvalité med längder.

    5-6 stycken kan vara lite i minsta laget, iaf estetiskt. Jag hade kört med 10+
    Jag hade 7 i mitt 240 som nu går i mitt 580.
    Senast redigerad av SuperAquaMan; 27 January 2010, 02:34.

    Kommentar

    • fredrik_4044
      • September 2008
      • 65

      #3
      ja det har du rätt i det går ju att bromsa flödet mot en rot eller som du säger ett hörn har nu 2st "strilrör" på vardera kortsida och ett på mitten av akvariet så det bildas ju en jäkla ström just på mitten.. vet inte om det syns så bra på bilden..ska exprementera lite med det idag =)

      10st blir inte det lite väl mkt fisk när dom blir större med mina andra fiskar och den möblering jag har nu (vill ha den skapligt lika som den är nu).. kan tänka mig din "möblering" var/är öppnare än min.. ska ta bort några växter när Diskusen inhandlas för nu har växterna brett ut sig för mkt
      Bifogade filer

      Kommentar

      • fredrik_4044
        • September 2008
        • 65

        #4
        Nu så har jag äntligen fått mindre tryck i slangarna.. borrade bara lite mer i strilrören så problemet e löst.. tack ska du ha för tipsen =)

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #5
          Ursprungligen postat av fredrik_4044
          Nu så har jag äntligen fått mindre tryck i slangarna.. borrade bara lite mer i strilrören så problemet e löst.. tack ska du ha för tipsen =)
          Tänkte förslå det! Eller iaf ett större hål i kortänden på strilrörer där det kommer en tjockare stråle som går in i glaset så lugnar det ner sig lite.

          Jag ser inte riktigt på bilden men det ser krångligt ut att göra rent botten runt dina stenar och rötter. Försök lägga sand i hål och skrymslen där överbliven mat kan hamna. Och skaffa Corydoras malar som städar botten om du inte har det. Dom går ju nästan i vartenda kar där det finns diskus i av en anledning.

          10 st diskus får lätt plats i ditt kar. Men det går ju att handla mer med tiden
          Vad hade du tänkt för diskus?

          Kommentar

          • fredrik_4044
            • September 2008
            • 65

            #6
            hade öppnat stril röret i botten men det ble alldeles för stort flöde då med.. så borrningen va lösningen med x-antal små hål lite här o där..och fixade så strålarna gick in i det vita "grott" hörnet.. är nöjd nu iallafall med de..

            än så länge har jag inte sett tendens på att det är för skitigt då pumparna (har matta under gruset) sköter sitt jobb utmärkt i kombination med kinesiska algätarna och plecosarna de andra äter en del "skit" oxå
            men som sagt det är ju inte överbefolkat precis hos mig
            med 5-10 fullvuxna diskus blir det ju såklart annorlunda

            jag hade tänkt mig 2 olika sorter iallafall..1st röd och 1st annan (blå/gul/grön) är inte super frälst i bara blå diskus men gillar Marlboro och solid Turqouise eventuellt Kobalt
            vet inte om solid diskusen kommer försvinna lite mot den gröna växtligheten.. gul diskus har jag inte hittat ngn som jag fastnat för helt än..

            tips tas gärna emot =)

            Kommentar

            Arbetssätt...