Scalare + Filter/cirkulation på vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sliaros

    Scalare + Filter/cirkulation på vattnet

    Hej,

    Har ett stim på 10 st marmorscalare i mitt 540-liters sällskap. Hur vet jag vad som är en lämplig cirkulation på vattnet?

    Nu blåser det på rätt så bra vid ytan, och växterna rör sig därefter. Men det är välplanterat (kör med co2-trappa nu oxå, så det tar sig mer och mer). De har redmoore och mangrove-rötter att simma runt i, men är de uppe och simmar mot strilröret så får de ta i rätt så rejält.

    Jag har en intern Blumodular 03, 1200 l/h.
    Kommentarer på den, är det underdimensionerat i ett 540-liters?
    Övriga fiskar i akvariumet är 30 st kardinaltetror, 6 st khulii-ålar, 5 st ancistrus, 2 st siamesiska algätare, 1 st gibbis och en hel armé med malaysiska sandsnäckor.

    Tack på förhand!
  • Sliaros

    #2
    Ingen som kan hjälpa mig på traven...?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      har du strilrör till filtret eller bara ett utblås? strilrör kan ju dämpa farten en del.

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        2-3 ggr karets volym per timme. Ett innerfilter sätts rätt snabbt igen då det sällan har så mycket filtervolym så kapacitetsmässigt tappar den rätt fort i prestanda.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Rikta utblåset mot glaset så ska du se att det blir bra, Själv så kör jag min Fluval4+ på full styrka utan några problem för skalarerna om de så klart inte simmar förbi utblåset så klart hehe

          annars är strilrör det bästa sättet till att dämpa cirkulationen.
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • Sliaros

            #6
            Ah, svar. Det tackar man för!

            Har strilrör, upp mot täckglaset. Pumpen kanske är dumt placerad, jag vet inte.. Strilröret täcker ju nästan hela sidoglaset, och spruttar ut mot akvariumet.. Gammal bild, men man ser hur pumpen är placerad iaf (vänster hörn):


            Jag har bytt ut och flyttat om filtersvamparna i pumpen, kör med biobollar i en kammare. Så från att smacka igen på 1-2 veckor, så håller den 2-4 veckor innan rengöring nu iaf. Men ett nytt filter blir det nog så småningom. Ska klättra lite på kunskapsstegen först.

            Kommentar

            Arbetssätt...