Electric Blue Fjärilsciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

Electric Blue Fjärilsciklid

I tisdags gjorde jag en sån där "snabb grej" igen. Det gick fem stycken ganska skygga EB Fjärilar nere i shopen, två hanar och tre honor. Jag tänkte att det kunde vara kul att ta hem dom och se om det möjligen skulle kunna bli något om man låter dom gå i lugn och ro.
    Jag hade det lilla hundralitaret ståendes tomt sedan Ansjo fick med sig de vildfångade Ap. spec. som gick där - de trivs mycket bra hos Ansjo!
    Så jag bytte lite vatten och släppte ner dom.
    Fan, jag såg knappt röken av dom på tre dagar (dom är väldigt skygga) men nu ikväll så kom en koboltblå ilsken hona fram - jag följe henne med blicken och hittade hennes gubbe inne i ett snår - och nog fasen stod de och vaktade rom...
    Det är svårt att få till bra bilder men jag hoppas att de syns okej ändå. På den bilden som jag överexponerade lite syns det kanske lite tydligare var äggen finns. Det var en rejäl kaka också... jaja, vi får se vad det blir av det hela - blir det lite yngel skall jag ta fler bilder!
    Bifogade filer
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

Vad roligt, hoppas det går bra då.
    Fish for Life!!!

Kommentar

• Mats Bryzell
      • February 2007
      • 18959

Äggen är kvar idag också.
      Jag var lite sugen på att kolla om den här blå varianten skiljer sig i beteende och rörelsemönster när det gäller lek och ynglevårdande. Sedan är det ju också intressant att kolla hur ynglen blir - under förutsättning att de inte käkar upp äggen eller att något annat händer. Blir ynglen blå de också, eller blir det "vanliga" fjärilar, eller kanske blandat? Jag är inte så hemma på genetiken här så jag får vänta och se, om det blir yngel vill säga.
      Dom vaktar duktigt nu iallafall och byter plats med varandra så att en kan köra köra runt lite medans den andre står vid äggen och fläktar. Största hotet som jag kan se nu är sandsnäckorna som finns lite varstans - det skulle inte förvåna mig alls om de jäklarna skulle käka upp hela kakan...
      Jag har kollat nätet lite angående EB-Ram och det är ju en färgavlad variant detta - men det är svårt att få info om hur. Jag såg en kille som plockar äggen från föräldrarna - själv är jag inte alls inne på den linjen, men för dom som vill jobba så med avkomma kan kanske denna länken vara intressant. Ser ju att många tar äggen från föräldrarna och drar upp yngel i uppfödningssyfte. Snubben i länken tycks få det att fungera. Här;

Kommentar

• Mats Bryzell
        • February 2007
        • 18959

Det verkar som att äggen har blivit ordentligt befruktade. Jag kan bara se ett fåtal vita ägg som misslyckats. Tyvärr är bilden riktigt dålig - men man ser hanen precis bakom en kraftigt upplyst stjälk precis i mitten av bilden, och nedanför honom äggkakan. Honan ser man stjärten på ute i högerkanten på bilden. De verkar vara mycket ivriga äggvaktare och än så länge ser det OK ut. Om det blir frisimmande yngel som klarar sig skall det bli intressant att se om dessa blir blå!
        Bifogade filer

Kommentar

• cecilienne
          • February 2007
          • 282

Vad spännande! Jag har läst en del tidigare trådar här om folk som fått rom på vanliga fjärilsciklider, men ingen verkar lyckas att få dem till yngel om de tillåts gå med föräldrarna. Du kanske själv har studerat de trådarna? Men jag ska inte vara pessimist! Jag tror absolut att det borde gå. Hoppas hoppas! Angående genetiken så skulle det vara väldigt spännande att se vad det blir...!

Kommentar

• Mats Bryzell
            • February 2007
            • 18959

Ursprungligen postat av cecilienne
            Vad spännande! Jag har läst en del tidigare trådar här om folk som fått rom på vanliga fjärilsciklider, men ingen verkar lyckas att få dem till yngel om de tillåts gå med föräldrarna. Du kanske själv har studerat de trådarna? Men jag ska inte vara pessimist! Jag tror absolut att det borde gå. Hoppas hoppas! Angående genetiken så skulle det vara väldigt spännande att se vad det blir...!
            Halloj! Jo, jag har läst de flesta trådarna om Fjärilarna (och har dragit in en del bilder och filmer på lekande Fjärilar, speciellt i 960-sa-tråden). Förr i tiden var det ju inga som helst problem att dra upp Fjärilsyngel och dessa ciklider drogs inte med de ofta förekommande sjukdomar som man ser på allt för många av dom idag - popeye, hål i huvudet m.fl. Det är därför lite spännande att se om dessa blå kanske klarar sig undan sjukdomar - och till och med kan dra upp en svärm yngel - ja, som sagt, vi får se hur det går!

Kommentar

• myslas
              • February 2008
              • 672

Visst är det så, jag minns för runt 20 år sedan då jag och min granne fick yngel på fjärilsciklider utan några som helst problem. Och vi hade inte hållit på med akvarium särskilt länge då.

Ska bli spännande att se vad det blir av detta.

Kommentar

• Mats Bryzell
                • February 2007
                • 18959

Ursprungligen postat av myslas
                Visst är det så, jag minns för runt 20 år sedan då jag och min granne fick yngel på fjärilsciklider utan några som helst problem. Och vi hade inte hållit på med akvarium särskilt länge då.

Ska bli spännande att se vad det blir av detta.
                Japp, det började ofta med att man hade sköna "fisksoppeblandningar" - utan att ha en aning om vilka världsdelar fiskarna kom ifrån... Jag minns att jag i ung ålder hade både palett- och fjärilsciklider i något sällskapskar - och de lekte och hade yngel hela tiden.
                Det är synd att fjärilarna är så känsliga och "yngelsvåra" idag - det är ju makalöst fina ciklider!

Kommentar

• smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

härligt mats!!! hoppas du får yngel av dem och det skulle vara intressant att se om de blir blå!

själv har mina fjärilar (normala) lekt i mitt lekkar igen. hoppas de lyckas få dem till yngel. kanske borde skaffa ett yttre "hot" typ en platy som de kan få ut sina aggressioner på...
                  tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Ursprungligen postat av smurfmats
                    härligt mats!!! hoppas du får yngel av dem och det skulle vara intressant att se om de blir blå!

själv har mina fjärilar (normala) lekt i mitt lekkar igen. hoppas de lyckas få dem till yngel. kanske borde skaffa ett yttre "hot" typ en platy som de kan få ut sina aggressioner på...
                    Ja, det skall bli spännande att se (om det blir något - chanserna är väl minimala antar jag...).
                    Om du bara har ett par i baljan så kanske ett litet "hot" kan fungera - jag funderar själv på att sätta in en liten grupp mycket snygga, mörkblå guppys som jag har sett.
                    Att de här blå lekte redan efter tre dagar är ju lite fränt - och jag såg att ett annat par är på gång lite i andra änden av karet... sedan kommer ju "viloperioderna" och då får vi se hur balansen hålls mellan dom.

Kommentar

• Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

Spännande, och precis som i ungefär alla andra trådar med lek och projekt jag tittar på blir jag självklart väldigt avundsjuk!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av MaxB
                        Halloj!Förr i tiden var det ju inga som helst problem att dra upp Fjärilsyngel och dessa ciklider drogs inte med de ofta förekommande sjukdomar som man ser på allt för många av dom idag - popeye, hål i huvudet m.fl. Det är därför lite spännande att se om dessa blå kanske klarar sig undan sjukdomar - och till och med kan dra upp en svärm yngel - ja, som sagt, vi får se hur det går!
                        Nu vet jag ju inte vad du menar med förr i tiden - men jag tycker nog att fjärilar alltid har varit lite av en problemfisk och jag vet många halvprofessionella odlare som haft problem med dom.
                        Ibland fungerar de utan några som helst problem - men så kan det plötsligt vara lögn i helskotta att få ordning på dom och det egentligen utan "anledning"
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

Ursprungligen postat av MaxB
                          Ja, det skall bli spännande att se (om det blir något - chanserna är väl minimala antar jag...).
                          Om du bara har ett par i baljan så kanske ett litet "hot" kan fungera - jag funderar själv på att sätta in en liten grupp mycket snygga, mörkblå guppys som jag har sett.
                          Att de här blå lekte redan efter tre dagar är ju lite fränt - och jag såg att ett annat par är på gång lite i andra änden av karet... sedan kommer ju "viloperioderna" och då får vi se hur balansen hålls mellan dom.

mm, ska nog göra det. får åka till päronen och håva upp nån apelsinplaty..

nu har iaf äggen kläckts så jag får väl börja med liquidfry...
                          tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Speedo
                            • January 2010
                            • 602

Ursprungligen postat av smurfmats

Så om man har typ guppy, platy eller liknande så vad??
                            är det bra att ha t.ex guppy med fjärilsciklider?
                            Har jag stavat fel....Är det sant?
                            Rätta mig gärna!

http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

Kommentar

• Mats Bryzell
                              • February 2007
                              • 18959

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nu vet jag ju inte vad du menar med förr i tiden - men jag tycker nog att fjärilar alltid har varit lite av en problemfisk och jag vet många halvprofessionella odlare som haft problem med dom.
                              Ibland fungerar de utan några som helst problem - men så kan det plötsligt vara lögn i helskotta att få ordning på dom och det egentligen utan "anledning"
                              Njaa... jag menar för sisådär 25 år sedan (jag har inte koncentrerat mig på fjärilar så mycket sedan dess). Då var det, iallafall för min del, så att man kunde köpa några stycken och dom "höll", alltså blev inte ständigt sjuka och dog efter några veckor - så som jag tycker det har varit på senare tid. Som man märker på beskrivningarna av fjärilar här på forumet så är det ganska komplicerat att faktiskt hålla dom någon längre tid - och få yngel på dom - och det var, återigen för min egen del, inga bekymmer, med yngelsvärmar hit och dit - i de mest knasiga akvariesammansättningar.
                              Nu är jag ju amatör i ordets absolut mest grundläggande betydelse - och det har säkert alltid varit problem med dom som du säger Kjell - det är bara det att jag själv inte märkte av vad odlare och uppfödre hade för svårigheter med dom... förr i tiden.

Kommentar

Arbetssätt...