Helt dagis kidnappat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    Helt dagis kidnappat!

    Gotcha! Antar att en del höjer ögongrynen på den rubriken

    Nära sanningen är det.

    Liten bakgrund...
    Jag har 1 hantelpar som lekt 2 ggr och andra gången avslutades med en massa yngel förra veckan. Efter några dagar hade de ätit upp sina yngel.
    Under tiden har ett annat hantelpar lekt och samma dag som par1 slukade sista ynglet fick detta par frisimmande yngel
    Senare den kvällen hände något.

    Par2 försvarade sina yngel på sedvanligt sätt fram till c:a 18:30. Vid 20 tiden då jag tittade till igen hade plötsligt par2 blivit av med alla yngel och par1 hade en full svärm. Jag antar att det var frågan om "kidnappning" Alla vuxna hade synliga spår efter strid.

    Är detta något vanligt eller en konsekvens av omständigheter som precis passa in?
    Checking out...
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Låter väldigt konstigt.
    Men å andra sidan ska man väl inte förstå allt som fiskarna sysslar med.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Gotcha! Antar att en del höjer ögongrynen på den rubriken

      Nära sanningen är det.

      Liten bakgrund...
      Jag har 1 hantelpar som lekt 2 ggr och andra gången avslutades med en massa yngel förra veckan. Efter några dagar hade de ätit upp sina yngel.
      Under tiden har ett annat hantelpar lekt och samma dag som par1 slukade sista ynglet fick detta par frisimmande yngel
      Senare den kvällen hände något.

      Par2 försvarade sina yngel på sedvanligt sätt fram till c:a 18:30. Vid 20 tiden då jag tittade till igen hade plötsligt par2 blivit av med alla yngel och par1 hade en full svärm. Jag antar att det var frågan om "kidnappning" Alla vuxna hade synliga spår efter strid.

      Är detta något vanligt eller en konsekvens av omständigheter som precis passa in?
      Du har inte blandat ihop paren?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Nope.

        Honan i det 1:a paret är 3ggr så stor som det andra paret och hannen i 1:a paret 30% så stor som hannen i 2:a paret samt att hannen i 2:a paret är muskulösare.

        De olika har sina tydliga revir.

        Jag tror det är en artefakt av fiskar i akvariemiljö. Ett par skyddar sina yngel av instinkt. Det känns skönt att hålla dem nära och de vill göra detta. Och när de egna försvann och det fanns ett stim intill så tog känslorna överhand och de förväxlade således de andras med sina egna.

        Annars skulle jag tycka att det vore en nackdel att paren driver upp andra genetiska underlag, det gynnar knappast den egna genetiska basen och då borde fiskar med ett sådan egenhet att dra upp andras yngel dö ut på sikt. I naturen är väl nackdelen inte tillräckligt stor för att beteendet försvinner.
        Checking out...

        Kommentar

        Arbetssätt...