Kakadua ciklider! Hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

Kakadua ciklider! Hjälp!

Tjaa I helgen byter jag från malawi till fiskar från S.A så nu vill jag fråga er om kakadua för det är tänkt att jag ska skaffa

Fråga.1 Kan man ha bara 2 kakadua och 2 av en annan dvärg ciklid eller behöver de vara flera? ops har ett 220 L som de ska gå i.

Fråga.2 Om de nu leker kommer de försvara ynglena eller kommer dom äta upp dom eller bara lämna dom?

Fråga.3 Vilka tetror skulle passa till dem och är det nån jag bör undvika..

Fråga.4 Hur kommer deras betende att vara och kommer allt att funka? Har även tänkt att skaffa kanske diskus eller nått annat längre fram!

Fråga.5 Tips på nån snygg pansarmal

tack för svar Mvh joppan
    // Joppan

Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

Ursprungligen postat av Joppan4ever

tack för svar Mvh joppan
    Jag gillar Corydoras sterbai. Både snygga och bra som städpatrull. Som alla andra pansarmalar så gillar de att vara några stycken tillsammans, i ditt fall kan man kanske ha 5-10 stycken.
    Discus for life

Kommentar

• Nubi
      • March 2009
      • 9026

Ursprungligen postat av Joppan4ever
      Tjaa I helgen byter jag från malawi till fiskar från S.A så nu vill jag fråga er om kakadua för det är tänkt att jag ska skaffa

Fråga.1 Kan man ha bara 2 kakadua och 2 av en annan dvärg ciklid eller behöver de vara flera? ops har ett 220 L som de ska gå i.

Fråga.2 Om de nu leker kommer de försvara ynglena eller kommer dom äta upp dom eller bara lämna dom?

Fråga.3 Vilka tetror skulle passa till dem och är det nån jag bör undvika..

Fråga.4 Hur kommer deras betende att vara och kommer allt att funka? Har även tänkt att skaffa kanske diskus eller nått annat längre fram!

tack för svar Mvh joppan
      Jag har ett 70L där det går 1 hane och 2 honor. Mkt mkt växter i karet.
      Man märker när det är lek på gång att 70L är väldigt tight (de ska flyttas till 180L inom en snar framtid) för två honor. Jag tycker mina honor är mer aggressiva än två hanar.
      Min ena hona (coco) hon har yngel, har fått flera kullar, varje gång har ynglerna icke överlevt. Denna kull fick leva till vecka 2. Vet inte vem det är som äter upp ynglerna men jag misstänker att det är kakadua honan och hanen.
      Vill man ha yngel på kakadua som överlever bör man separera ynglerna.

Börja du med 1 hane och 2 honor så du kan se hur de beteer sig. De kan bli mkt revidhävdande.

För att svar på dina frågor
      1. Det går att ha kakduor med andra dvärgciklider. Jag hade i 310L Ap. Borelli och det gick inte, för borelli är mkt veka jämfört med kakaduor.
      Vet inte om det är fler som har olika dvärgciklider.

2. Kakdua hanen är inte med och försvarar sina yngel. Det är honan som gör all jobb och hon försvarar riktigt bra.

3. undvik tetror som blir större än kakaduorna. Jag har rasboras i mitt 70L 4 st och 2 gaffelstjärtar. De ger sig inte på ynglerna.

4.Vet inte om man kan ha discus tilsammans med kakaduor, jag vet att kakaduor vill ha kallare vatten än discus.

5.snygga pansarmalar är Adolfi och Venesuela men de är dyra!
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

Kommentar

• Mats Bryzell
        • February 2007
        • 18959

Njaaaoooo... Nog är kakaduahanen med och tar hand om ynglen. Man kan säga att honan sköter närvaktandet och hanen cirkulerar i reviret och håller undan. På filmen syns tyvärr inte yngelsvärmen så tydligt, men dom är under honan på sanden mestadels - men vi kan se hur hanen hela tiden är vaksam och motar bort de fiskar som kommer alltför nära. Han lämnar till och med ett yngel han har i munnen, som kommit lite avsides, tillbaka till svärmen.

Kommentar

• Joppan4ever
          • December 2008
          • 277

1+1?

Så man behöver inte ha 1+2 utan man kan 1+1 så det blir som ett par för det är lite så jag vill ha det.. Mycket snygg och bra film max det är så jag vill att mina ska göra
          // Joppan

40-50L Tomt

Kommentar

• Nubi
            • March 2009
            • 9026

måste säga att jag aldrig sett min hane hjälpa till i det karet de är i nu. Han har fullt upp med hona nr 2 när hona nr 1 har yngel. De kör omgångar. kanske annorlunda när det bara är hona och hane i karet.??

Jupp 1+1 kan du ha Varför jag köpte en till hona var för att den första honan skulle få en liten break från hanen.

Fiskbloggen

Kommentar

• Mats Bryzell
              • February 2007
              • 18959

Det var faktiskt två honor i karet - och dom gjorde som hos Nubi, lekte i omgångar. Honorna tålde inte varandra och så fort dom sågs så var det fajt direkt. Hanen motade dock bort den hona som inte var i lektagen - inte så våldsamt men ändå. Jag tror nog att det kan funka att ha endast 1+1 men man får också tänka på att det möjligtvis kan vara lekstimulerande för honorna att vara fler. Sedan är karet på 600 liter och här fick det plats och blev över för dessa två kakaduahonor, så de kunde hålla ganska stora revir utan att trampa varandra på tår... fenorna!
              Det är lite "personligt" mellan olika individer hur de beter sig vid lek och yngelvård. Det går inte att generalisera och säga; så här och så här är det punkt slut - utan man ser ganska ofta lite olika typer av beteende i olika kar.
              De viejita jag hade i 960-karet, där var det honorna exklusivt som vårdade ynglen. Hanen gick bara och käkade - men höll ett öga på reviret ändå. Det kanske är ungefär så Nubis hane "jobbar"?

Kommentar

• Nubi
                • March 2009
                • 9026

Ursprungligen postat av MaxB
                De viejita jag hade i 960-karet, där var det honorna exklusivt som vårdade ynglen. Hanen gick bara och käkade - men höll ett öga på reviret ändå. Det kanske är ungefär så Nubis hane "jobbar"?
                Om det är nått jag lärt mig om fiskar är att alla är individer och det går inte att säga att de gör exakt så här...så som maxB säger.
                MaxB! -Låter som kakadua hanen jag har, han kanske har i viejita i generna

Fiskbloggen

Kommentar

• Joppan4ever
                  • December 2008
                  • 277

Ursprungligen postat av MaxB
                  Det var faktiskt två honor i karet - och dom gjorde som hos Nubi, lekte i omgångar. Honorna tålde inte varandra och så fort dom sågs så var det fajt direkt. Hanen motade dock bort den hona som inte var i lektagen - inte så våldsamt men ändå. Jag tror nog att det kan funka att ha endast 1+1 men man får också tänka på att det möjligtvis kan vara lekstimulerande för honorna att vara fler. Sedan är karet på 600 liter och här fick det plats och blev över för dessa två kakaduahonor, så de kunde hålla ganska stora revir utan att trampa varandra på tår... fenorna!
                  Det är lite "personligt" mellan olika individer hur de beter sig vid lek och yngelvård. Det går inte att generalisera och säga; så här och så här är det punkt slut - utan man ser ganska ofta lite olika typer av beteende i olika kar.

Men det skulle gå att ha dem 1+1 i ett 220L kar? om jag har växter och rötter
                  // Joppan

40-50L Tomt

Kommentar

• wierdalien
                    • February 2003
                    • 936

när det gäller dvärgciklider som apistogamma cacatuides skall du alltid ha fler honor än hanar. hanen kan vara lite aggrisiv hot en ensam hona och hon kan fara illa. det bästa är att ha 3 honor och en hane. jag har provat det och haft yngel av alla honorna samtidigt medan hanen bevakat området. honorna har bevakat ynglen och många av dessa växte sedan upp och jag kunde dela med mig till andra.
                    -----------------------

Kommentar

• Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

Ursprungligen postat av joppan4ever
                      men det skulle gå att ha dem 1+1 i ett 220l kar? Om jag har växter och rötter
                      jaa lÄtt!

Fiskbloggen

Kommentar

• Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

Ursprungligen postat av wierdalien
                        när det gäller dvärgciklider som apistogamma cacatuides skall du alltid ha fler honor än hanar. hanen kan vara lite aggrisiv hot en ensam hona och hon kan fara illa. det bästa är att ha 3 honor och en hane. jag har provat det och haft yngel av alla honorna samtidigt medan hanen bevakat området. honorna har bevakat ynglen och många av dessa växte sedan upp och jag kunde dela med mig till andra.
                        Vad skoj!! Jag har fått yngel på mina men aldrig att de överlevt vecka 2. ska flytta över de senare till 180L

Fiskbloggen

Kommentar

Arbetssätt...