Boliviansk fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    Boliviansk fjärilsciklid

    Har varit nyfiken på Boliviansk fjärilsciklid i några år och funderar på att skaffa det så småningom. Har dock blivit lite fundersam när jag ser dem i butikerna. Tycker mig se två distinkt olika "sorter", stämmer det?

    Den jag först såg har samma utseende som den i artbeskrivningen här på Zoopet. En lite tydligare jordätarlook liksom.
    Den andra "sorten" ser i mina ögon ut som vilken vanlig fjärilsciklid som helst, bara aningen större och med lite dämpade färger och mönster.

    Finns det två grenar, är det odlade o viltfångade eller är det bara jag som inbillar mig alltihop?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det kanske kan bero på att de varit olika gamla och olika stora? De blir ju större och färggrannare när de blir äldre, och utvecklar då även de förlängda röda fenstrålarna i stjärtfenan. Se´n finns det visst nå´t som kallas peruansk fjärilsciklid, men det är nog samma art som boliviansk fjärilsciklid, i alla fall tyckte jag att det såg ut så när jag såg dem.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Eidesdotter
      • December 2009
      • 219

      #3
      De du har/har haft (om jag inte minns fel) ser ut ungefär så som jag "vill" att de ska se ut, den där annorlunda nosprofilen t.ex., andra jag sett ser verkligen ut som vanliga fjärilar i profilen.

      Men vilken skulle motsvara den peruanska då menar du?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De jag såg säljas som peruanska såg ut som bolivianer, kanske något annorlunda i färgerna.

        De du har sett som såg ut som vanliga fjärilar kan ju ha varit så´na, men sålda under fel namn?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Eidesdotter
          • December 2009
          • 219

          #5
          Exemplar som liknar de vanliga: http://www.zookoll.se/dp_visa_bild.php?id=277


          Exemplar med ett mer typiskt jordätarutseende: http://global.cybersite.se/files/8d8...06eff8e234.jpg



          Hm..., trodde jag skulle hitta fler bilder på sådana som ser ut som vanlig... Ja ja, jag kanske bara har inbillat mig.
          Men i en butik vet jag att de haft två omgångar bolivianer som sett väldigt olika ut. Så olika att jag inte trodde den andra omgången var bolivianer alls. Och vem vet, det kanske de inte var, som du säger...?

          Jag ska lägga ner det här grubbleriet nu. Köper jag bolivianer så får jag väl se till att välja fiskar som ser ut som jag vill att de ska se ut, helt enkelt. :P

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jodå, båda är bolivianer
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...