Palett och kakadua

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Palett och kakadua

    Har två palettciklider i mitt 240-literskar, de har bott är i två veckor ungefär. Häromdagen flyttade även tre kakaduor in. Men kakaduahanen verkar inte riktigt våga sig fram. Han står mest uppe i ett hörn och spanar. Hans tjejer tar för sig lite mer men håller sig mest ute i kanterna. Övriga invånare är ett tjugotal kardinaltetror, ett tiotal kolglödstetror, en glasmal, en gul algätare, två L134 och en stor gibbiceps.

    Ska jag möblera om igen (gjorde det dagen innan kakaduorna kom) för att "nollställa" reviren? Eller är det för stor storleksskillnad på paletterna och kakaduorna för att de ska kunna gå ihop i samma kar?
    www.devons.se
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    #2
    Det är alltid bra att möblera om lite när man tillför nya ciklider där det redan finns andra ciklider. Placera också de bästa lekgrottorna i akvariets hörn så att paletterna hamnar där vid lek.

    Lycka till!

    MVH Simon B!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Åh tack så mycket, då ska jag göra så!
      www.devons.se

      Kommentar

      • Coplins
        • October 2008
        • 73

        #4
        Kan säga att mina kakaduor hade fått yngel när mitt par paletter flyttade in. (hade jag först ingen aning om) Allt var frid och fröjd ända tills paletterna fick syn på ynglena och då slelade det ingen roll hur aggressiva kakaduorna var, paletterna snaskade upp ynglena till sista slurk. Har den i ett 240 liters.
        Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
        240 l

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Usch ja ingen bra mix till paletterna då dessa är mycket mer aggressiva, speciellt när de leker...men som det är sagt, möblera om i karet och försök att avgränsa paletternas revir så mycket som möjligt, tex mycket med växter runt om lekgrottan.

          Lycka till !
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Jag skulle personligen aldrig sätta afrikanska ciklider ihop med apistogrammer.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • MTJ
              • January 2010
              • 85

              #7
              Ursprungligen postat av pikachu
              Jag skulle personligen aldrig sätta afrikanska ciklider ihop med apistogrammer.
              Kan du utveckla det där? Jag ifrågasätter inte dig personligen utan vill veta vad som gör att detta inte är ett bra val?

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Afrikanska ciklider är rent generelt sett agrresivare än apistogrammer.

                Ta min tomasciklid t.ex. den sätter de flesta av mina ciklider på plats (har en crazy cikliblandning).
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                Arbetssätt...