Zebraciklider (Bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Zebraciklider (Bild)

    Jag köpte ett par Zebraciklider, det skiulle vara en hane och en hona...men de har inte lekt alls...har väl haft dem i ett halvår. Nu har jag börjat fundera på om det är två hannar jag har...eller två honor för den delen, även fastän den ena är bra mycket större än den andra.

    Jag blev tillfrågat för ett tag sedan ( ca.2 mån) om jag ville ta hand om ett gäng Zebraciklidyngel, som gick i ett litet akvarium på 60 liter, de hade börjat äta upp de andra fiskarna. Dessa "yngel" är nu ca. 4-6 cm, och två utav dom har visat upp lekbeteende...redan...därför blev jag fundersam, varför leker inte de vuxna ( De är inte föräldrar till de små).



    Kolla gärna in länken och titta om ni tror det kan vara två av samma kön.

    Tacksam för svar...
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    Ursprungligen postat av ciklidtok
    Jag köpte ett par Zebraciklider, det skiulle vara en hane och en hona...men de har inte lekt alls...har väl haft dem i ett halvår. Nu har jag börjat fundera på om det är två hannar jag har...eller två honor för den delen, även fastän den ena är bra mycket större än den andra.

    Jag blev tillfrågat för ett tag sedan ( ca.2 mån) om jag ville ta hand om ett gäng Zebraciklidyngel, som gick i ett litet akvarium på 60 liter, de hade börjat äta upp de andra fiskarna. Dessa "yngel" är nu ca. 4-6 cm, och två utav dom har visat upp lekbeteende...redan...därför blev jag fundersam, varför leker inte de vuxna ( De är inte föräldrar till de små).



    Kolla gärna in länken och titta om ni tror det kan vara två av samma kön.

    Tacksam för svar...
    Jag är givetvis ingen zebraexpert men det ser ju onekligen ut som en hona och en hane, den mindre saknar ju till exempel puckeln i pannan, men kan det kanske vara så att det ändå är en hane men att han döljer det för att undvika den dominanta hanens aggressioner? (detta är helt och hållet gissningar)

    Den mindre ser också väldigt stor ut enligt mina erfarenheter för att vara en hona. Hade en granne för många år sen som hade ett lekpar med zebror, där var honan nästan hälften så stor som hanen. dvs stor skillnad i storlek.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Honorna brukar ha röda fläckar på buken, men vad jag ser på bilderna så ser de definitivt ut som hona hane.

      De tycker om att ha gömställen hellst under rötter eller till och med trång grotta intill lite rötter. Grottan kan vara så tight att bara honan ryms och rötterna bör skymma deras tänktalekplats så de käner sig trygga.
      Placera gärna någon slät platt eller rund sten intill grottan eller rotsystemet som de kan lägga rom på. Alternativt en rot med en bred och slät yta. Även om de gräver så tycker de om växter. Se om du kan fixa robusta växter som du kan förankra med rötter eller stenar ikring.
      Checking out...

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Hmm..nu finns det både växter, gömställen och annat smått och gott i karet, men det kanske kan vara så att det fattas något iaf. Ska försöka knäppa en helbild på karet, så ni ser hur det ser ut...

        Men det verkar som om ni tycker det är en hane och en hona iaf.??
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Lyckades ta några någorlunda bra bilder på hur det ser ut. Säg gärna till om det fattas något...
          Bifogade filer
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Ser helsnyggt ut. Du skulle kúnna komplettera med ett par större rötter som ligger över varandra så det skapas en yta under och intill den ytan kan du lägga en slät sten. Lämpligt kan vara på en sida av karet.

            Jag tycker iofs att inget behöver göras!
            Checking out...

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Tackar...

              Jag skulle kunna lägga ner två rötter till i högra hörnet, där finns en gråstensgrotta och en hålsten. En tanke jag lekte med, var att "bygga in" hålstenen och göra om den till en grotta, den står nämligen helt fritt mitt på bottenplattan. Jag har ju rötter och stenar liggande till senare bruk...
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Gillar ditt akvarie skarpt, ser så otroligt levande ut på någon vänster
                Sen undrar jag bara lite om dina växter, specifikt den med rött i som du har i vänstra hörnet. Vad är den för någon?
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Du kan prova någon som detta:
                  • - Mata inte på 5-7 dagar minska belysningen under denna tid något
                  • - Byta sedan vatten 30% med ganska kallt vatten och gör det igen efter 3 dagar
                  • - När du börjar mata mata mycket med röda mygglarver och animalisk föda.
                  • - Byta sedan vatten varje vecka med kallt vaten med efterföljade röda mygglarver
                  Detta skulle eventuellt kunna trigga lekning, men det krävs att honan bör ägg antar jag. Om du upprepar vattenbyte med mycket animalsk föda såsom mygglarver och vita mygglarver, mysis och dylikt så kan du träffa rätt med fiskarnas hormoner.

                  Jag vet inte mycket om detta men andra kanske kan finslipa på förslaget eller omkullkasta det
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    I inlägget ovan har jag bullets som inte syns, bugg?
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Ove.P
                      • March 2007
                      • 168

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklidtok
                      Jag köpte ett par Zebraciklider, det skiulle vara en hane och en hona...men de har inte lekt alls...har väl haft dem i ett halvår. Nu har jag börjat fundera på om det är två hannar jag har...eller två honor för den delen, även fastän den ena är bra mycket större än den andra.

                      Jag blev tillfrågat för ett tag sedan ( ca.2 mån) om jag ville ta hand om ett gäng Zebraciklidyngel, som gick i ett litet akvarium på 60 liter, de hade börjat äta upp de andra fiskarna. Dessa "yngel" är nu ca. 4-6 cm, och två utav dom har visat upp lekbeteende...redan...därför blev jag fundersam, varför leker inte de vuxna ( De är inte föräldrar till de små).



                      Kolla gärna in länken och titta om ni tror det kan vara två av samma kön.

                      Tacksam för svar...
                      Du har 2 hanar.
                      www.ciklid.org

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        OVE.P: Det var nästan det jag misstänkte Men i så fall får jag väl hoppas på att några av de små är honor, så de kanske kan bilda ut sej själv i sånna fall. Jag blev lite fundersam när de inte lekte...för jag vet att Zebror är bland de lättaste att få yngel på... men går det bra, om det finns honor bland de små, att bägge två kan gå kvar?? Jag vill inte göra mej av med någon utav dem....??

                        MARNAT: Vad det är för växt, vet jag faktisk inte...den är konstgjord, och köpt på Ica-Maxi... Kan inte ha så mycket levande växter i det akvariumet, eftersom de flesta däri är växtätare...bland annat...
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Ove.P: hur ser du det? Nyfiken...
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Ove.P
                            • March 2007
                            • 168

                            #14
                            ja låt dem gå tillsammans med de små, du har ju ett stort kar, så kommer hanarna att leka med första bästa hona som blir könsmogen.

                            Här kan du läsa mer om Zebracikliden
                            www.ciklid.org

                            Kommentar

                            • Ove.P
                              • March 2007
                              • 168

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dre
                              Ove.P: hur ser du det? Nyfiken...
                              Honan har alltid röd/orange markering på sidan, se länken i mitt förra inlägg.
                              www.ciklid.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...