Är detta en Grön Bågfensciklid?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

Ursprungligen postat av Micke_A
    Det finns en annan bågfena, Nannacara taenia, som det skulle kunna vara. Har vad jag vet bara sett anomala, har själv en stor egenodlad hane. Jag är inte helt 100 på hur N. taenia ser ut, men tycker den på bilden här ser ut att ha en annan färg och form på stjärtfenan än N. anomala, men jag kan ju inbilla mig.

Apropå det, är inte honan på zoopets artbeskrivning för N. taenia en N. anomala?
    Nannacara taenia visar inte blått alls, är brunrandig i icke lekdräkt och nästan svart i lekdräkt, så det där är en anomala.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

Kommentar

• c90368
      • September 2006
      • 5973

Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
      Nannacara taenia visar inte blått alls, är brunrandig i icke lekdräkt och nästan svart i lekdräkt, så det där är en anomala.
      En film på Nannacara taenia

Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• maccan
        • September 2009
        • 154

Den där var riktigt fin! min är inte alls så där färggrann
        I´m hung as Einstein and smart like a horse

http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

Kommentar

• Twitch
          • February 2007
          • 32

Hanarna brukar skifta i olika färger men vilket som framträder mest kan bero på vilket ljus man har samt vinkel m.m. Det skiftar också lite från individ och individ samt kull. En del har lite mer brunaktig färg, andra gröna och i ditt fall mer blått. Jag tror inte det rör sig om odlingsvarianter men kan givetvis ha fel.

Mycket stilig hane var det i alla fall!
          Du tänker nu på att du andas

Kommentar

• Nubi
            • March 2009
            • 9026

Grymt snygg fisk!! Hoppas du får lek på de och att ynglerna överlever
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

Kommentar

• TYB
              • November 2009
              • 5

Mycket snygga fiskar, har blängt på ett par ett tag här i Kalmar som jag tycker är mycket fina. Hur är dom mot växter? Vanligt alltså och är det några förändringar under lek? Jag hade tänkt mig ett par i en 312 liters växtkar? Jag har 7 VF halvt vuxna Scalarer Orinoco och 15 stora neoner, tre Otocinclus och några hundra räkor i samma kar. Kan jag klämma i ett par där? Vad trors?

TYB

Kommentar

• Andrém
                • October 2009
                • 1247

Ursprungligen postat av TYB
                Mycket snygga fiskar, har blängt på ett par ett tag här i Kalmar som jag tycker är mycket fina. Hur är dom mot växter? Vanligt alltså och är det några förändringar under lek? Jag hade tänkt mig ett par i en 312 liters växtkar? Jag har 7 VF halvt vuxna Scalarer Orinoco och 15 stora neoner, tre Otocinclus och några hundra räkor i samma kar. Kan jag klämma i ett par där? Vad trors?

TYB
                Mina går inte på växter, utan simmar emellan dom och gömmer sig etc samma sak gäller under lek då rommen (för mig) placeras på en rot.

Jag tror nog inte det skulle vara något större problem om du lägger till ett par i ditt akvarium, ifall du har rätt förutsättningar så kommer dom börja yngla av sig rätt snabbt och vad jag har hört så ska ynglen vara riktiga klippor på att gömma sig och överleva.

Kommentar

• PiaJo
                  • August 2009
                  • 13001

Mitt par går inte på växterna, de är även fredliga mot andra fiskar.

Honan är ilsk av sig mot hannen när hon har rom eller yngel, inte annars.
                  /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

Arbetssätt...