Palettciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brännmanet
    • August 2007
    • 46

    Palettciklider?

    Hejsan!

    Har planerat att skaffa paletter till mitt kar och tänkte höra hur lätt det är att få dem att leka?

    Har mycket växter och en ihålig rot som kan fungera som grotta åt dem. De kommer att gå tillsammans med antingen guldbarber eller kardinaler.
    Vad tror ni?

    -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    För lätt

    Har du bara tillräckligt stort kar kan de leva i harmoni men i för trångt utrymme kommer du märka att lek inte är lika kul
    När vi hade 30st. paletter i flera generationer i vårt 450L funka det ganska bra men hela karet gick till deras revirhävdande mm. och inte många andra fiskar fick en syl i vädret.
    Har du ett mindre kar kommer du märka att du antingen får leva med att ynglen går åt eller så får du flytta ynglen till ett annat kar så fort det blir dags för lek igen.
    Och de leker en gång i månaden
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • jocke_999
      • February 2009
      • 101

      #3
      Det är som sagt svårt att inte få Paletter att leka. Vissa kan dock vara svåra att få att ta hand om ungarna mer än nån vecka.

      Tänk på att könsfördelningen i kullen hänger på temperatur eller pH (kommer inte ihåg vilket, sök på forumet).

      Om du kan ha dem med guldbarber eller kardinaler beror på hur stort karet är bla. Hur stort är det? Ska du ha kardinaler tillsammans med ett par palletter bör du ha minst 100L är min erfarenhet.

      MVH
      Jocke

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Paletter kan som sagt vara rätt tuffa i mindre akvarier, men brukar väl ändå sköta sig hyfsat. Särskilt bottenfiskar som pansarmalar kan få problem i mindre akvarier, eftersom det oftast är vid botten paletterna håller till med ynglen, och pansarmalarnas omkringsimmande längs botten ofta för in dem på kollisionskurs med palettparet.

        Hur stort är akvariet, är nyckelfrågan.

        Paletter är förresten afrikanska
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Brännmanet
          • August 2007
          • 46

          #5
          Karet är 54l, är det för litet? Har nämligen haft kompisar som fått det att fungera med paletter i samma storlek... :s
          -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Hej, jodå det kan allt funka i 54L även om det eg. är i minsta laget. Mina tips är att köpa in ganska små exemplar och när de har blivit lite stora för karet (är ffa hanen som kommer bli lite stor för karet) så flyttar du dem till ett kar med minst dubbla volymen.
            Vill du att ynglen skall överleva så skippa guldbarberna, kardinaler borde dock funka men i ett så litet kar kan det ev. bli lite yngel som stryker med, men kardinaler har små munnar. Mindre rasboror är ett annat alt. när det gäller stimfisken, dock inte en för liten art (de kan då bli palettkäk).
            Lycka till!
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Brännmanet
              • August 2007
              • 46

              #7
              Det är kanske bara bra om några stryker med efter vad jag har hört om hur mycket de leker? xD Har så svårt för att ta död på friska fina fiskar själv och nästan inga av min vänner har akvarium så det får bli att sätta all tillit till fiskaffären. Han vill säkert byta in dem mot nån fin växt.

              Ska iallafall ner nu och införskaffa paletter och kardinaler då eftersom det verkade vara bästa valet

              Nånting annat ni tycker att jag bör tänka på?
              -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-

              Kommentar

              Arbetssätt...