fjärilsciklider och pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    fjärilsciklider och pansarmalar

    hej.
    idag var jag och byte bort mina malawi/tanganyika ciklider mot sällskaps fiskar och då köpte jag 4 st fjärilsciklider och 5 panda pansarmalar till att börja med. kan jag ha tetror tillsammans med dom? om jag kan det så skulle jag vilja ha neon tetror för att dom är biliga, men när jag har haft dom tidigare så har dom inte alls stimmat utan har varit över allt. kmr dom att stimma mer nu pga av att jag har fjärilsciklider. har oxo 10-15 st små golden på 1 cm kmr dom att skada mina tetror?

    hur många kan jag ha i ett 375. kan oxo tänka mig zebra fiskar hur många av dom, om jag tar zebra fiskarna så ska jag inte ha neon tetror.
    Senast redigerad av Malawi1; 04 January 2010, 22:41.
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    #2
    någon som vet om det går
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi1
      någon som vet om det går
      Det går bra att ha tetror med fjärilsciklider och pansarmalar. Inga problem, har det själv.
      Discus for life

      Kommentar

      • MissB
        • May 2009
        • 502

        #4
        Har fjärilar och pansarmalar i samma kar och den fungerar hur bra som helst. Tror inte att tetror ska vara några problem heller

        Kommentar

        • mikey13
          • October 2007
          • 465

          #5
          Tetror, pansarmalar och fjärilar fungerar kanon. det har jag också i ett akvarium. Tetrorna stimmar dessutom riktigt bra sen fjärilarna kom i
          __________________________________________
          Mitt 720L projekt
          375L Inbyggt i väggen-projekt

          Kommentar

          • Eidesdotter
            • December 2009
            • 219

            #6
            Som sagt, en bra kombination.

            Jag fick uppleva något jag bara läst om tidigare, när jag för några år sedan blev tvungen att isolera en fjärilsciklid (minns inte varför, det var inte sjukdom). Den stackarn låg och tryckte bakom en rot i flera dygn i streck.
            Rörde sig inte ur fläcken förrän jag håvade upp några tetror från ett annat kar och slängde ner till henne. Som på given signal kom hon fram och rörde sig sedan självsäkert i karet efter det.

            Tetrorna fungerar som en del cikliders "fritt-fram-signal". Finns det tetror som simmar som vanligt är kusten klar, syns inga tetror betyder det att de har uppmärksammat någon fara och då håller sig också cikliden undan.

            (Det var iaf vad jag hade läst och det verkade onekligen funka så i just det fallet.)

            Jag gillar naturens fiffiga idéer.

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              #7
              Har haft fjärilar och pansarmalar med just neoner, funkade bra och blev snyggt =)

              Det karet var dock betydligt mindre så jag vet inte riktigt hur många du kan ha, men rätt många tror jag om det är det enda du ska ha. Någon algätare kan ju vara bra också dock?

              Kommentar

              • Jerpan
                • January 2003
                • 103

                #8
                Neon tetror stimmar inte lika bra som kardinaltetror. De är ju dock lite dyrare i inköp. Men i mitt tycke är det värt det då de är lite vackare dessutom.

                Kommentar

                • Hungsterx
                  • January 2010
                  • 16

                  #9
                  Jag vet inte längre varför man posta frågan om hur många fiskar man kan ha i akvariet. Tum regel som finns överallt egentligen är 1 cm fisk per liter. Hellre färre fiskar än fler. Fjärilar blir typ 4-6 cm stora 6 liter per fisk alltså. Ps , malar räknara jag aldrig med i denna räkning men har typ bara 4 stycken så lär du inte överskrida gränsen över mycket ändå hehe. 100l bör enligt tumregeln klara 17 styckna, säg att du har fyra botten ätare till det e ju inte överdrivet mycket mer än tum regel.

                  Kommentar

                  • Jerpan
                    • January 2003
                    • 103

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hungsterx
                    Jag vet inte längre varför man posta frågan om hur många fiskar man kan ha i akvariet. Tum regel som finns överallt egentligen är 1 cm fisk per liter. Hellre färre fiskar än fler. Fjärilar blir typ 4-6 cm stora 6 liter per fisk alltså. Ps , malar räknara jag aldrig med i denna räkning men har typ bara 4 stycken så lär du inte överskrida gränsen över mycket ändå hehe. 100l bör enligt tumregeln klara 17 styckna, säg att du har fyra botten ätare till det e ju inte överdrivet mycket mer än tum regel.

                    Många frågar nog för att det finns såna här korkade tumregler. Det finns många aspekter att ta hänsyn till när man avgör hur många fiskar man kan ha. Och 17 st Fjärlisciklider i 100 L blir ju åtminstone 10 st för mycket. Jag skulle nog säga att 2 par vore mer lagom.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...