Blek fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    Blek fjärilsciklid

    Jag har sen tidigare haft ett par riktigt fina färgglada fjärilsciklider och köpte igår hem ytterligare 2 par som i affären såg jätte fina ut.
    Paren jag köpte hem igår är mycket mindre än de par jag hade sen tidigare.

    Under kvällen igår märker jag hur 2 av de nya cikliderna tappar färg, dom verkar må bra, är pigga och nyfikna men dom svarta ränderna samt de blå skimrande fläckarna har under kvällen och är fortfarande märkbart mycket blekare.

    Vad kan detta bero på?
  • Fredrik1
    • February 2009
    • 305

    #2
    Det kan bero på att dom blir utstötta av dina tidigare fjärilar som har bott i akvariet en längre tid, vänta och se vad som händer.
    Min Zoon

    Kommentar

    • sandraengstrom
      • November 2009
      • 79

      #3
      Ok, får väl avvakta och se vad som händer, om de inte blir bättre vad bör jag göra då?

      Kommentar

      • Fredrik1
        • February 2009
        • 305

        #4
        Ursprungligen postat av sandraengstrom
        Ok, får väl avvakta och se vad som händer, om de inte blir bättre vad bör jag göra då?
        Kolla om det kan vara någon sjukdom, men jag tror inte det ska vara några problem, dom brukar vara lite bleka i början
        Min Zoon

        Kommentar

        • sandraengstrom
          • November 2009
          • 79

          #5
          Tack

          Kommentar

          • sehkn0
            • March 2009
            • 131

            #6
            Fjärilar varierar naturligt i färg beroende på vattenkvalitet, humör och lek. Tror inte du behöver vara orolig. Just nu slåss de nog om revir.

            Sen kan du få problem om du får för många fjärilar i ett akvarium. Jag tror att en hane kan/bör ha flera honor.
            Det är viktigt att du har stort akvarium med tillräckligt med stenar, rötter och gömställen så att de alla kan få var sitt revir. I samband med lek kan vissa hanar bli jobbiga mot alla andra, även sin "egen" hona. Så rejält med gömställen är aldrig fel.

            Kommentar

            • sandraengstrom
              • November 2009
              • 79

              #7
              Just nu har jag 6 st Fjärilar i mitt 120 L tror det är 2 hanar och 4 honor. Jag har ett väldigt tätplanterat akvarie med massa grottor så dom har gott om gömställen, tycker bara synd om den fisken som tappat i stort sett alla sina färger och hela tiden blir jagad, får väl hoppas på att de löser sig, vad gör jag annars?

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                jag har aldrig kört haremstuket på mina fjärilar! de är ju parbildande och leker inte av flera honor som ex kakaduan gör..

                jag tycker def du har alldeles för många fjärilar i det karet! och troligtvis är det därför som du har några som är bleka...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Virros
                  • January 2010
                  • 488

                  #9
                  Mina 2 honor är också bleka..
                  Jag har 54 liters med 10 neontetror och 1 hane och 2 honor. Hanen jagar båda honorna överallt på hela akvariet och en hona börja gömma sig bakom pumpen :S

                  Jag ska till min affär imorn och kolla om jag kan byta ut dem mot andra fiskar :/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...