Lekbeteénde hos Scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    Lekbeteénde hos Scalarer?

    Kan ni hjälpa mig med hur det går till när scalarer leker? Har två stycken och hanen verkar så aggresiv mot honan. Dom kör någon slags brottningsmatch med munnen och efter hand som honan lägger sina ägg, helt öppet på pumpen, äter hanen upp dom ett efter ett. Han attackerar honan men även hon ger tillbaka. Kan man skilja av dom med någon slags tillfällig mellanvägg? När äggen väl är lagda ska väl hanen spruta mjölke på äggen om det överhuvudtaget ska kunna bli något eller hur funkar det i fiskarnas värld? Har bara erfarenhet av mollysar och dom ynglade ju av sig ganska friskt.
    Agnez
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det låter som om de inte kommer överens, samspelta par ska inte slåss, eller äta upp äggen. Det kan vara så att det är två honor också.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Agnez
      • February 2007
      • 337

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Det låter som om de inte kommer överens, samspelta par ska inte slåss, eller äta upp äggen. Det kan vara så att det är två honor också.
      Tanken har aldrig slagit mig att det skulle kunna vara två honor. Men jag har bara sett den ena lägga ägg och det vid flertalet tillfälle. Scalarerna var fyra från början, följde med ett akvarieköp, men de andra har tyvärr fallit bort av okända anledningar men jag tycker att de som är kvar har hållit ihopa hela tiden. Fast så ibland blir dom såna mot varandra som jag skrev ovan och annars verkar dom komma bra överens. Men hur känner man igen lekbeteéndet?
      Agnez

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        När de är i lektagen simmar de ofta upp bredvid varandra, spänner ut fenorna, och är de riktigt på gång, så kan man höra rätt kraftiga knäppande läten. De putsar även på olika underlag, som växtblad, pumpen, eller ibland akvarieglaset.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...